نیوز سیتی!
13 آذر 1402 - 14:07

عربستان: تقاضای جهان برای محصولات پتروشیمی 50 درصد رشد می‌کند

وزیر انرژی عربستان با تاکید بر اینکه گریزی از پتروشیمی‌ها نیست، گفت که تقاضای جهان برای محصولات پتروشیمی تا سال 2024 ، 50 درصد رشد خواهد داشت.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از وبگاه «مباشر»، «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان پیش‌بینی‌ می‌کند که بخش پتروشیمی در دنیا با رشد بیش از ۵۰ درصدی تا سال ۲۰۴۰ به حدود ۱۲۰۰ میلیون تن در سال برسد.

وزیر سعودی این اظهارات را طی سخنانی در هفدهمین نشست کنفرانس سالانه(جیبکا) انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس (GPCA) که در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، بیان داشت.

عبدالعزیز بن سلمان گفت: بر اساس گزارش‌های بازار، پیش بینی می‌شود صنعت پتروشیمی جهان تا سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۰ درصد رشد داشته باشد و به حدود ۱.۲ تریلیون تن در سال برسد که این امر منجر به افزایش بیش از ۶۰ درصدی تقاضا برای هیدروکربن‌ها به عنوان مواد خام یا مواد شیمیایی اساسی نفت مانند اتیلن و پروپیلن می‌شود.

وی تاکید کرد: پتروشیمی‌ها هستند تا بمانند و بخش هیدروکربن به درآمدزایی و تولید پول برای سرمایه گذاران ادامه خواهد داد, بنابراین، از دوستانی که در مورد انتقال انرژی صحبت می‌کنند، می‌خواهم که با داده‌هایی که در دست دارند و واقعیت‌هایی که امروز و دهه‌های آینده پیش رویشان است، زندگی کنند.

وزیر انرژی عربستان گفت: پتروشیمی‌ها و مشتقات آن حدود ۵۰ درصد اجزای خودروهای ما از جمله خودروهای برقی را تشکیل می دهند بنابراین... یک بار دیگر می‌گویم از پتروشیمی گریزی نیست.

وی افزود: راهبرد عربستان در حوزه پتروشیمی  به حداکثر رساندن ارزش افزوده و در عین حال کاهش اثر کربن است  آن هم با تمرکز بر تبدیل مایعات به پتروشیمی و بالا بردن سطح مواد کم ارزشی که به عنوان سوخت سوزانده می‌شود تا در عوض به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها استفاده شود.

بن سلمان گفت که تلاش‌های عربستان برای افزایش پایداری از طریق ارزیابی فعلی تولید مواد شیمیایی پایدار و کم کربن ادامه دارد.

دیروز یکشنبه فعالیت هفدهمین مجمع سالانه جیبکا آغاز شد که در آن به نقش صنایع شیمیایی در پایداری و گذار به انرژی پاک می‌پردازد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1593528

مهمترین اخبار ایران و جهان: