نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 00:15

دیدار هیات میانجی علمای نیجریه با شورای نظامی نیجر

یک گروه از علمای مسلمان نیجریه بعد از دیدار با شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد،‌ رهبران این شورا از دیپلماسی برای حل مناقشه با بلوک اکواس استقبال می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ گروهی از علمای مسلمان ارشد نیجریه بعد از سفر به شهر نیامی، پایتخت نیجر و دیدار با شورای نظامی حاکم در این کشور اعلام کردند، رهبران این شورای نظامی پذیرای دیپلماسی برای حل‌وفصل مناقشه با «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکواس) هستند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سفر این گروه به پایتخت نیجر در حالی انجام شد که در روزهای گذشته بلوک اکواس در واکنش به کودتای 26 ژوئیه (چهارم مرداد) نیروهای ارتش نیجر علیه «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع، مشغول بررسی گزینه‌ها برای مقابله با شورای نظامی که بعد از این کودتا جانشین دولت بازوم شد، از جمله مداخله نظامی بوده است.

«بولا تینوبو»، رئیس جمهور نیجریه و رئیس بلوک اکواس به منظور نشان دادن ادامه جستجوی این بلوک برای راه حل صلح آمیز اختلافش با شورای نظامی حاکم بر نیجر، موافقت کرد تا هیاتی از علمای مسلمان ارشد کشورش روز شنبه با هدف حمایت از گفتگو به شهر نیامی سفر کنند.

«شیخ عبداللهی بالا لائو» رهبر این هیات گفت، دیدار اعضای این گروه با ژنرال عبدالرحمان چیانی، رهبر شورای نظامی نیجر چند ساعت به طول انجامید.

لائو در بیانیه‌ای امروز یکشنبه نوشت: «او (چیانی) گفت این شورا در را به روی جستجوی صلح و دیپلماسی برای حل و فصل مساله باز نگه داشته است.»

به نوشته رویترز، چیانی در این دیدار بر وجود روابط تاریخی بین نیجر و نیجریه تاکید کرده و گفت، «دو کشور نه تنها همسایگان هم بلکه براداران  و خواهران هم هستند که باید مسائل را به صورت دوستانه حل و فصل کنند.»

هنوز شورای نظامی حاکم بر نیجر به صورت رسمی درباره این دیدار اظهار نظر نکرده اما نقل قول های گروه روحانیون نیجریه‌ای از چیانی، یکی از معدود نشانه ها درباره استقبال این شورا از مذاکرات است.

مخالفت‌های قبلی رهبران شورای نظامی نیجر با تلا‌ش‌های دیپلماتیک اکواس، آمریکا و دیگر طرفها باعث تشدید تهدیدات برای مداخله نظامی علیه آنها در نیجر شد.

اکواس چند روز پیش بعد از بن بست در تلاشها برای دیپلماسی با شورای نظامی نیجر اعلام کرد که یک نیروی نظامی آماده به حمله به نیجر را تشکیل داده و در صورت شکست در مذاکرات از آن به عنوان آخرین راه حل استفاده خواهد کرد.

اکواس در حال حاضر به تلاش هایش برای مذاکرات بیشتر با اعضای شورای نظامی نیجر ادامه می‌دهد. روز شنبه پارلمان این بلوک اعلام کرد از تینوبو، رئیس آن، درخواست مجوز برای آنکه هیاتی را به نیجر اعزام کند داشته است.

هر گونه مداخله نظامی اکواس در نیجر می‌تواند تنشها را در سطح منطقه ای با توجه به حمایت شوراهای نظامی کشورهای مالی، بورکینا فاسو و گینه از حاکمان نظامی جدید نیجر تشدید کند.

چیانی روز شنبه هیاتی تحت رهبری ژنرال موسی سالائو بارمو، وزیر دفاع دولت انتقالی نیجر را به شهر کوناکری، پایتخت گینه اعزام کرد تا از رهبران شورای نظامی گینه به خاطر حمایتهایشان تشکر کند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1440828

مهمترین اخبار ایران و جهان: