نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 13:59

۱٠٠ نقطه سیل خیز در استان قزوین شناسایی شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: با همکاری معاونت عمرانی استانداری، مدیریت بحران، آب منطقه ای و بنیاد مسکن مناطق سیل خیز شناسایی شدند و ۱۰۰ نقطه در اولویت قرار گرفتند که از این تعداد ۲۳ نقطه در اولویت یک می باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محسن قاسم زاده صبح امروز به مناسبت گرامیداشت «روز خبرنگار» در دفتر خبرگزاری فارس استان قزوین حضور پیدا کرد و از نزدیک در جریان فعالیت های این رسانه قرار گرفت.

وی در جریان این بازدید اظهار کرد: سال گذشته اتفاقات مثبتی در مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری رقم خورد و یکی از بزرگترین اقدامات، طرح مردمی کاشت ۱ میلیارد درخت در سطح کشور است که ظرف ۴ سال انجام می شود و سهم شهر قزوین ۱۰ میلیون درخت می باشد که در سال اول دو و نیم میلیون اصله در اسفندماه کاشته خواهد شد.

قاسم زاده اضافه کرد: عمده نهال ها صنوبر، بادام، سنجد، عناب و گونه هایی که در سطح استان موجود و نیاز هستند کاشته خواهد شد که خوشبختانه مردم استقبال و اشتیاق فراوانی نشان داده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین بیان کرد: دو نهالستان سبحان در تاکستان و میلاد در بوئین زهرا تولید درخت ها را انجام می‌دهند که نهالستان سبحان شامل گونه های جنگلی و نهالستان میلاد گونه های بیابانی است.

وی افزود: در سفر ریاست جمهوری به قزوین اعتبارات قابل توجهی به منابع طبیعی و آبخیزداری استان تخصیص داده شد که در حوزه های شهری قزوین و حوزه های روستایی، روستاهای میزوج و رزجرد الموت و در تاکستان روستای ابرنی و در منطقه آوج روستای توآباد که سنوات گذشته شاهد سیل بودیم فعالیت هایی در دست اقدام است.

این مسوول در خصوص مناطق سیل خیز استان خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت عمرانی استانداری، مدیریت بحران، آب منطقه ای و بنیاد مسکن مناطق سیل خیز شناسایی شدند و ۱۰۰ نقطه در اولویت قرار گرفتند که از این تعداد ۲۳ نقطه در اولویت یک می باشند.

قاسم زاده گفت: این موضوع فرااستانی و فرابخشی دیده شده است تا هر منطقه ای فقط نگران خود نباشد و در حال حاضر عملیات آبخیزداری را شروع کرده ایم و در بعضی از نقاط استان بیش از ۲۰ فرونشست را شاهد هستیم و با اجرای عملیات ها از سیل های خانمان برانداز جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قزوین اضافه کرد: سعی کرده ایم در حفاظت از عرصه منابع طبیعی کمترین تخریب و تصرف را داشته باشیم و اهتمام ویژه ای به رفع تداخل ها داریم و بیش از ۵۰ درصد رفع تداخل استان انجام شده که جزو بهترین استان ها می باشیم و بنا داریم تا پایان سال تمام رفع تداخل ها انجام شود.

وی اذعان کرد: شهرستان های بوئین زهرا و الوند رفع تداخل‌های شان انجام شده و شهرستان های تاکستان، آبیک و آوج در دستور کار قرار گرفته است.

قاسم زاده ادامه داد: با انجام رفع تداخل ها حدود ۸۰ درصد از تعارضات منابع طبیعی و آبخیزداری استان حل و فصل خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قزوین اضافه کرد: عملیات های بیولوژیکی و بیومکانیکی و مدیریتی و همجنین عملیات های احداثی مانند بند ملاتی و بند گابیونی را که انجام می دهیم در حفظ خاک و آب منطقه نقش بسزایی دارد و در سال جاری در بخش آبخیزداری ۲۵ درصد از بودجه به عملیات های بیولوژیکی و بیومکانیکی اختصاص یافته است.

این مسوول در خصوص دشت قزوین نیز گفت: در استانداری کارگروهی با عنوان احیای دشت قزوین شکل گرفته که با دبیری جهاد کشاورزی و محوریت استانداری استان قزوین مشاورانی از تهران را به کار گرفته اند زیر این امر فرادستگاهی و با کمک دستگاه های مربوطه قابل حل است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1430572

مهمترین اخبار ایران و جهان: