نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 14:57

نخست‌وزیر سوئد: تغییرات در قوانین برای جلوگیری از سوزاندن کتب مقدس را بررسی می‌کنیم

نخست‌وزیر سوئد گفت این کشور تغییراتی را که به پلیس اجازه می‌دهد در صورت وجود تهدید آشکار برای امنیت ملی، سوزاندن کتاب‌های مقدس در انظار عمومی را متوقف کند، بررسی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت سوئد امروز سه‌شنبه (اول اوت، ۱۰ مرداد) اعلام کرد قصد ندارد تغییرات گسترده در قوانین «آزادی بیان» ایجاد کند، اما بار دیگر گفت تغییراتی را که به پلیس اجازه می‌دهد در صورت وجود تهدید آشکار برای امنیت ملی، سوزاندن کتاب‌های مقدس در ملاءعام را متوقف کند، بررسی خواهد کرد. 

به گزارش رویترز، «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد در یک کنفرانس خبری گفت: «از آزادی بیان دفاع می‌کنیم».

در پی اقدامات اخیر در سوئد و دانمارک در اهانت به قرآن کریم روابط این کشورها با کشورهای مسلمان غرب آسیا تیره شده است. 

دیروز دو عراقی‌الاصل بار دیگر به قرآن‌سوزی، اینبار مقابل پارلمان سوئد اقدام کردند که این اقدام پس از دریافت مجوز از سوی پلیس سوئد انجام گرفت. 

نخست‌وزیر دیروز گفته بود نسبت به تبعات قرآن‌سوزی نگران است و با همتای دانمارکی خود «مته فردریکسن» در رایزنی نزدیک درباره هتک حرمت قرآن کریم در کشورهایشان بوده است. 

وی گفت «سوئد جدی‌ترین وضعیت امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم را تجربه می‌کند» و افزود: می‌دانیم که دولت‌ها و بازیگران شبه‌دولتی فعالانه از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند.

او ضمن تاکید بر اهمیت آنچه «آزادی بیان و حق اعتراض» خواند، گفت: وضعیت خطرناک است و اقداماتی برای تقویت تاب‌آوری ما لازم است. در سوئد تحلیل وضعیت قانونی را آغاز کرده‌ایم. از جمله قانون نظم عمومی با هدف بررسی دامنه اقداماتی که امنیت ملی ما و امنیت سوئدی‌ها در سوئد و خارج از آن را تقویت می‌کند. 

کشورهای مسلمان به سوئد و دانمارک هشدار داده‌اند اهانت به مقدسات مسلمانان صرفا در مسیر نفرت‌پراکنی و خشونت‌طلبی با سوءاستفاده از  اصل آزادی بیان است.

سازمان همکاری اسلامی در نشستی اضطراری، اهانت‌های مکرر به قرآن کریم را محکوم کرد و خواستار اتخاذ تصمیمات مناسب علیه کشورهای اهانت‌کننده شد.

پیش‌تر،  وزارت امور خارجه سوئد در پاسخ به نامه سفارت عراق در استکهلم و نمایندگان کشورهای سازمان همکاری اسلامی در این کشور حوزه اسکاندیناوی مدعی شد تمامی اقدامات اسلام‌هراسانه به هر شکلی که باشد، از سوی دولت سوئد به شدت رد می‌شود.

اهانت به قرآن کریم در سوئد که با خشم جهانی همراه شده، مقامات این کشور را با فشارهای زیادی در صحنه بین‌المللی مواجه کرده است؛ ضمن اینکه سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سوئد به وزارت خارجه‌های کشورهای اسلامی احضار شدند، تجمعات اعتراض‌آمیز نیز در محکومیت این اقدام برگزار شد. از جمله در ترکیه که برای پیوستن سوئد به سازمان ناتو باید درخواست استکهلم را در پارلمان مورد تصویب قرار دهد.

همچنین کشورها و ملت‌های اسلامی در حال تحریم روابط تجاری و اقتصادی خود با سوئد و تحریم کالاهای سوئدی هستند که ضرر و زیان‌های زیادی به اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1421928

مهمترین اخبار ایران و جهان: