نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 15:26

تاکسی‌های برقی جدید تهران رونمایی شد

ظهر امروز در مراسمی از تعداد ۱۹۸ تاکسی‌ برقی جدید تهران با حضور وزیر صمت و شهردار تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین رونمایی از تاکسی های برقی که صبح امروز، سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲- در سلسله برنامه های پویش امیدو افتخار برگزار شد، اظهار کرد: از سپاه جمهوری اسلامی که از جنایت های کرمان و راسک و انتقام گرفتند و پیام جدی را ارسال کردند باید تشکر کرد. یکی از موهبت های کشور ما امنیت است که این امنیت نیاز به عزم و فداکاری و جانفشانی دارد.

وی افزود: از دولت انقلابی و رئیس جمهورمان که با حمایت ها و پیگیری ها زمینه برنامه رونمایی امروز را فراهم کردند نیز تشکر می‌کنم. از وزیر صمت تشکر ویژه دارم که به دنبال یک تحول و ایجاد زمینه برای خدمت و ارتقای کیفیت زندگی مردم هستند.

زاکانی ادامه داد: پروژه حمل و نقل تهران پیچیده است، آلودگی هوا، ترافیک و ناایمنی و وجود بافت ناپایدار و بدمسکنی و بی مسکنی در این حوزه وجود دارد. در این مسیر دولت همت کرد و در برقی سازی پرچمدار آن وزارت صمت بود. در حوزه حمل و نقل نیز دولت تلاش زیادی دارد. در مجموعه مدیریت شهری نیز مسیری انتخاب شده که بتوانیم تحولی در حوزه رفع مشکلات شهر تهران در زمینه کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ایجاد آسایش برای مردم‌ رقم بزنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: امروز ۳۴ درصد تردد با حمل و نقل عمومی و ۶۶ درصد با خودروهای شخصی انجام می شود که یک فاجعه است. میراثی که در این حوزه گرفتیمبرای ارائه خدمت ناکافی بود و حق نداریم حقوق مردم را تضییع کنیم. البته در دوره کرونا نیز این تغییر ذائقه بنا بر ضرورتها شکل گرفته بود.

وی عنوان کرد: امروز کار بزرگی انجام شد و همت دولت معطوف به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قرار گرفت. ما در حوزه واگن ۱۰۷۱ واگن از سنخ داخلی سازی ۵۱ درصد و ۱۱۳ واگن از سنخ ۸۵ درصد از سال آینده خواهیم داشت. این اعداد فراتر از تعداد واگن هایی است که در ۲۵ سال وارد شهر تهران شد. از سال آینده غیر از یک رام ۸ واگنه که در حال فعالیت در مترو است که افتخار ما است، سه رام دیگر نیز بدنه آن در حال آماده شدن است. در واقع تعداد آن به ۲۱ واگن می رسد، در بحث ورود واگن، ۸ رام واگن کامل، ۱۰ رام قطعات و ۱۰۷۱ واگن نیز داخلی سازی ۵۵ درصد می شود و یک انقلاب در این مسیر خواهیم داشت و خطوط مترو نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

زاکانی یادآور شد: علاوه بر این به سایر الگوهای حمل و نقلی نیز از جمله تراموا توجه داریم که در مسیر تصویب قرار دارد.


پیگیری برای تبدیل ۱۵۰۰ اتوبوس دوکابین به اتوبوس برقی
وی افزود: دو سال و سه ماه و ۱۵ روز قبل که به شهرداری آمدیم تعداد اتوبوس‌های فعال در خطوط ۸۸۰ اتوبوس بود و مجموع اتوبوس های فعال ۱۸۶۰ مورد بود، تهران حدود ۱۰ هزار اتوبوس می خواهد چطور می شود حمل ونقل ما ۸۸۰ اتوبوس فعال در خط داشته‌باشد. البته الان ۲۸۸۰ در خط فعال داریم و به زودی ۴۰۰ مورد نیز اضافه می شود. برای واردات ۲۵۰۰ اتوبوس قرار داد بستیم و برای ۲۱۹۴ اتوبوس قرارداد داخلی داریم که از مجموع این تعداد ۲۶۹۴ مورد از آنها برقی است. همچنین به دنبال این هستیم که ۱۵۰۰ اتوبوس دوکابین موجود را از طریق شرکت های دانش بنیان به اتوبوس برقی تبدیل کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: بخش دوم کار نیز شامل ۱۰ هزار ون برقی و ۲۵ هزار تاکسی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی است. بسته ای را با وزارت صمت تعریف کردیم که شامل ۲۱۹۴ اتوبوس برقی است البته غیر از ۵۰۰ اتوبوسی که با بخش داخلی قرارداد برقی سازی بستیم. در واقع عدد مجموع ما ۴۶۹۴ اتوبوس است غیر از ۷۰۰ اتوبوس نو وارد شده که باعث می شود نوسازی اساسی در اتوبوسرانی انجام شود.
 
وی تصریح کرد: این اقدامات باعث می شود سال آینده بتوانیم بگوییم بالغ بر ۶ هزار اتوبوس داریم. یکی ازتصمیم های وزیر صمت این بود که حدود ۴۹ هزار تاکسی برقی را شرکت های خصوصی که توان تولید داخل آنها را دارن، در چرخه تاکسیرانی تهران استفاده کنند البته با مالکیت خودشان و تحت نظارت سازمان تاکسیرانی تهران.

۹۶ درصد تاکسی ها و ون های تهران فرسوده است
زاکانی گفت: ۷۸ هزار تاکسی و ون داریم که حدود ۹۶ درصد آن‌ها فرسوده است. با استفاده از شرکت های اینترنی و با تبدیل تاکسیرانی به شرکت می توان کاری کرد که راننده ها سهامدار شرکت شوند و کار حرفه ای دقیق مبتنی بر ارائه خدمت داشته‌باشند و یک نظم و شرایط جدیدی ایجاد می شود.
شهردار تهران افزود: شورای شهر در سال ۱۴۰۲ قریب نیمی از بودجه را برای حمل و نقل تخصیص داد. برای سال آینده ۶۹ هزار میلیارد تومان اختصاص داده ایم که این عدد با واردات خارجی چند برابر خواهد شد . ۱۶۷۰ میلیون یورو عدد بسته خودرویی ما در این حوزه است و این عدد به بودجه بیان شده اضافه می شود.

عمده واردات تاکسی ها در شش ماه اول سال آینده انجام می شود
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در جمع خبرنگاران گفت: مدل واگذاری در حال تغییر است. در تاکسی های امروز قیمت معنا ندارد به این دلیل که ۹ شرکت برای ارائه خدمت کار حرفه ای می کنند.
وی با بیان اینکه ۴۹ هزار خودروی برقی در ۹ شرکت ثبت سفارش شده است، تصریح کرد: این خودروها در آینده داخلی سازی می شود و بعد به بخش خصوصی واگذار می‌ شود. قیمت این خودرو نزدیک به ۲۰ هزار دلار است که حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و دویست برآورد می‌ شود.
شهردار تهران گفت: دولت از ماده ۱۲ برای این امر تسهیلات در نظر می گیرد و شهرداری نیز بر اساس قدر السهمی که از دولت گرفته خودرو از چین وارد می کند.
زاکانی تاکید کرد: عمده واردات آن در شش ماه اول سال آینده است. باید شرکتی تاسیس بشود که مدل خدمت گذاری در تاکسیرانی را تغییر بدهد و راننده هم قدر السهم و سود سالانه ببرد هم حقوق ماهانه. آنچه مهم است این است که به رانندگان خدمت ارائه کنیم.
پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639872

مهمترین اخبار ایران و جهان: