نیوز سیتی!
21 دی 1402 - 14:55

صف یکی و چندتایی نانوایی، گوسفندها بدون نوبت

«نان جیره‌بندی شد»، « سهمیه‌‌بندی نان اجرا شد»؛ اینها کامنت‌های مردم و کاربران از عکسی است که دیروز درباره موضوع حساسیت‌برانگیز نان خبرساز شد.

به گزارش سردبیری استان‌های خبرگزاری فارس، یک نانوایی روی یک برگه کاغذ به مشتری‌هایش اعلام کرد که «خرید بیش از 4 عدد نان با دو کارت بانکی» ممکن است و در ابتدا با سکوت اتحادیه نانوایان، درستی خبر قوت گرفت اما کمی بعد اتحادیه موضوع را از اساس تکذیب کرد و گفت که هیچ دستوری در این باره نبوده است.

دو ماه پیش، دستگیری یک کارگر نانوایی در شهرستان شیروان با 10 هزار نان خشک در خانه به شایعه شغل دوم برخی نانواها در بازار سیاه نان خشک مهر تایید زد. این مرد تقریبا روزی 300 نان می خرید و برای گوسفندها خشک می کرد و به دو برابر قیمت می‌فروخت. یعنی تقریبا روزی 100 کیلو نان برای دام‌ها پخت می‌کرد. قبل از آن هم، در شهرستان بجنورد 5 هزار نان خشک شده در خانه‌ای پیدا شد. 

70 درصد از انرژی و 40 درصد از پروتئین ایرانی ها از نان تامین می‌شود و نان مهم‌ترین غذای آنهاست. دولت‌ها همیشه سعی می‌کنند به نان یارانه دهند تا آخرین کالایی باشد که گران می‌شود، مثلا امسال دولت ۱۵۵ هزار میلیارد تومان یارانه برای آرد پرداخت کرده که معادل واریز نقدی یک میلیون و 800 هزار تومان برای همه 85 میلیون ایرانی است. آرد یارانه‌ای باعث شده هرازچندگاهی تخلف‌ فروش آرد یارانه‌ای در بازار آزاد، فروش نان یارانه‌ای به قیمت آزاد و فروش نان خشک گران‌تر از نان به دامداری‌ گزارش شود. 


یک کیلوگرم بربری 3 هزار تومان به دست مردم می‌رسد و خشک آن 8 هزار تومان به دامدار فروخته می‌شود

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1634372

مهمترین اخبار ایران و جهان: