نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 11:39

تصویب راهبرد 5 ساله بانک توسعه و بازسازی اروپا برای ازبکستان‌

بانک توسعه و بازسازی اروپا استراتژی 5 ساله جدید برای ازبکستان‌ را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بانک توسعه و بازسازی اروپا استراتژی 5 ساله جدید برای ازبکستان‌ را تصویب کرد. حمایت از کربن‌زدایی، حفاظت از آب و انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه بخش خصوصی و بهبود مدیریت اقتصادی و فضای کسب‌وکار از اولویت‌های کلیدی است.

شورای مدیران بانک توسعه و بازسازی اروپا استراتژی جدیدی را برای ازبکستان که اولویت‌های این بانک را در این کشور تا سال 2029 میلادی تعیین می‌کند، تصویب کرد.

بر اساس استراتژی 5 ساله جدید، رویکرد راهبردی بانک به فعالیت خود در کشور مبتنی بر کار در 3 حوزه از جمله حمایت از کربن زدایی، افزایش کارآیی بهره برداری از منابع آب و انرژی پاک‌تر؛ توسعه بخش خصوصی، کمک برای اشتغال، افزایش مهارت‌ها، فراگیری و گذار به فن‌آوری‌های دیجیتال؛ بهبود مدیریت اقتصادی، فضای کسب‌وکار و توسعه امکانات اتصال به زیرساخت خواهد بود.

در چارچوب اولویت اول بانک توسعه و بازسازی اروپا با همکاری مقامات ازبکستان در زمینه کربن‌زدایی بیشتر اقتصاد ملی و ارائه کمک به افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر در کل تولید برق فعالیت خواهد کرد.

همچنین برای تنظیم و اجرای رویکردهای کم‌کربن و کاهش انتشار متان مطابق با تعهد جهانی متان توجه خواهد شد.

بانک توسعه و بازسازی اروپا همچنین از تجاری سازی و نوسازی شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال برق حمایت خواهد کرد و از بودجه اضافی برای نوسازی تاسیسات تامین آب، فاضلاب و آبیاری استفاده خواهد کرد.

در چارچوب اولویت دوم بانک توسعه و بازسازی اروپا حمایت خود را از بخش خصوصی کشور از طریق تامین مالی مستقیم، خطوط اعتباری به شرکت‌های کوچک و متوسط ​​و تقسیم ریسک‌ها از طریق بانک‌های شریک محلی و همچنین ساز‌وکارهای تامین مالی تجارت گسترش خواهد داد.

در این میان برای افزایش بهره‌وری انرژی کارخانجات تحت مدیریت زنان و جوانان توجه خاص خواهد شد. کارخانجات کوچک بومی همچنان از خدمات مشاوران تجاری بانک توسعه و بازسازی اروپا استفاده خواهند کرد.

این بانک همچنین برای دیجیتالی سازی بیش از پیش در بخش خصوصی، گسترش تجارت الکترونیک و توسعه بازارهای سرمایه محلی را کمک خواهد کرد.

در چارچوب اولویت سوم بانک به حمایت از تکامل مدیریت کارخانجات دولتی و بانک‌ها ادامه خواهد داد.

بانک از خصوصی‌سازی از طریق مشارکت در فعالیت‌های پیش از خصوصی‌سازی حمایت و برای تشویق استفاده بیشتر از مشارکت‌های دولتی و خصوصی مشاوره و کمک مالی ارائه خواهد کرد.

بانک توسعه و بازسازی اروپا برای گفت‌وگو بین بخش‌های دولتی و خصوصی از طریق شورای سرمایه‌گذاران خارجی برای تامین افزایش حجم سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در کشور کمک خواهد کرد.

بانک به اقدامات مبنی بر تحکیم روابط منطقه‌ای و جهانی ازبکستان از جمله از طریق مشارکت در گفت‌وگوهای سیاسی و تامین مالی ادامه خواهد داد.

نمایندگان بانک خاطرنشان کردند: این کار برای بهبود ارتباطات حمل‌ونقل، تشویق تجارت منطقه‌ای برق و همچنین کمک به رفع موانع تجاری طراحی شده است.

ازبکستان چهارمین سال متوالی دریافت کننده اصلی کمک مالی بانک توسعه و بازسازی اروپا در آسیای مرکزی است. این بانک تا به امروز حدود 4 میلیارد و 280 میلیون یورو در 147 پروژه در سراسر کشور سرمایه گذاری کرده است که اکثر این سرمایه‌ها برای حمایت از شرکت‌های خصوصی اختصاص یافته است.

بانک توسعه و بازسازی اروپا در ماه نوامبر سال 2017 میلادی دفتر نمایندگی خود را در ازبکستان بازگشایی کرد. این بانک در سال 2010 میلادی پروژه‌های خود را در کشور متوقف کرد. استراتژی قبلی این بانک برای ازبکستان در سال 2018 میلادی تصویب شده است.

بانک توسعه و بازسازی اروپا با هدف حمایت از بازار و دموکراسی در سال 1991 میلادی ایجاد شده است.

65 کشور جهان، اتحادیه اروپا و بانک سرمایه گذاری اروپا سهام‌داران این بانک هستند.

ازبکستان در سال 1992 میلادی به بانک توسعه و بازسازی اروپا پیوست.

بانک توسعه و بازسازی اروپا در ازبکستان برای اجرایی 120 طرح معادل 3 میلیارد و 700 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1653028

مهمترین اخبار ایران و جهان: