نیوز سیتی!
05 بهمن 1401 - 11:36

توسعه فناورانه شرق اصفهان/ چالش‌های بنیادی زندگی در شرق حل می‌شود

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: درباره توسعه منطقه شرق اصفهان همه توان‌ و ظرفیت موجود را باید به کار گرفت تا حداقل مشکلات و چالش‌های موجود در این بخش کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در پیش رویداد سرمایه‌گذاری با موضوع «محورهای نوآورانه پیشرفت در منطقه شرق اصفهان» اظهار کرد: درباره توسعه منطقه شرق اصفهان همه توان‌ و ظرفیت موجود را باید به کار گرفت تا حداقل مشکلات و چالش‌های موجود در این بخش کاهش یابد، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در همین راستا از همه ظرفیت‌های خود بهره خواهد برد.

احسان یزدیان، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این رویداد گفت: این شهرک به عنوان نقطه تمرکز فناوری‌های استان اصفهان در زمینه‌های مختلف اعم از صنعت، مدیریت، هنر و کشاورزی یکی از رسالت‌های خود را کمک به رفع نیازها و مشکلات موجود به کمک فناوری می‌داند.

وی افزود: در همین راستا شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در بهار سال جاری، قراردادی با شرکت شرکت رویش نوین نصیر ایرانیان به منظور شناسایی ظرفیت‌های شهرک در توسعه منطقه شرق به امضا رساند، از آنجا که حل چالش‌های کشور برای این شهرک بسیار اهمیت دارد، آماده است تا از تمام ظرفیت‌های خود برای این مهم استفاده کند.

آب منبعی محدود با مصارف گسترده است

بابک صفاری، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز بیان کرد: درباره منطقه شرق لازم است ریشه مشکلات را شناسایی و حل کرد، در اروپا یک خانوار فعال در حوزه کشاورزی برای تامین حداقل نیازهای خود به ۱۵۰۰ تا ۲ هزار متر زمین کشاورزی نیاز دارد.

وی ادامه داد: دلیل این مسأله هم کاملاً واضح است، به دلیل ارزان بودن قیمت آب در ایران، هزینه محصولات ایرانی در کشورهای همسایه بسیار ارزان بوده و در واقع نشان می‌دهد قیمت محصولات کشاورزی ایران عملا در بازار جهانی منفی است، در واقع ما در مورد چیزی (آب) صحبت می‌کنیم که هر چه بیشتر تولید کنیم باز هم از نظر قوانین اقتصادی با محدودیت مواجه هستیم.

بررسی اقتصاد منطقه شرق اصفهان

مسعود داداشی، مدیرعامل شرکت رویش نوین نصیر ایرانیان در بخش دیگری از این رویداد اظهار کرد: منطقه شرق اصفهان امروزه به یکی از دغدغه‌های استان تبدیل شده به همین دلیل تلاش شد با شناسایی ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های مختلف استان، برنامه‌ای جامع و ترکیبی به منظور توسعه منطقه شرق اصفهان تهیه شود.

وی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان محورهای اقتصادی شرق اصفهان را صنایع سنگین، صنایع غذایی و شیمیایی، نساجی، گیاهان دارویی، صنایع دستی و راه آهن در کوهپایه، کشاورز، شیلات، گردشگری و کشت گلخانه‌ای در منطقه ورزنه، بازیافت و ضایعات، پرورش قارچ، دام عشایری، نساجی، کشت صیفی‌جات و نشا کرفس، آجیل‌پزی و تولید ظروف روحی در جرقویه، کشاورزی به عنوان شغل عمده، صنعت در قالب شهرک‌های صنعتی، حمل‌ونقل سنگین، سبزی‌ خشک‌کنی، صنایع غذایی نظیر آرد، باغات و فرآورده‌های لبنی در هرند و کشاورزی، دامداری، باغداری، کشت گلخانه‌ای، ویلاسازی، قالی‌بافی و مشاغل خدماتی در اصفهان دانست.

صفاری خاطرنشان کرد: رفع موانع تولید در چرخه تولید ماهی قزل آلا، اصلاح نژاد دام سبک، بهبود فرایند بازیافت، زنجیره ارزش گیاهان دارویی، تولید قارچ خانگی، پرورش شتر و شترمرغ و گسترش زنجیره ارزش آن، توسعه زنجیره ارزش محصولات جانبی دامی نظیر پشم و چرم، گسترش گلخانه‌های کشت نشا بذر و نهال، تولید چوب با فاضلاب و همچنین کشت زعفران در گلخانه‌های طبقاتی تنها بخشی از راهکارها برای توسعه این منطقه است.

به گزارش فارس، پیش رویداد سرمایه‌گذاری با موضوع «محورهای نوآورانه پیشرفت در منطقه شرق اصفهان» و با محوریت ایجاد مشاغل جایگزین در منطقه شرق اصفهان به ویژه در حوزه «کشاورزی و امنیت غذایی» و «آب، پساب و محیط زیست» در این شهرک برگزار شد.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 996872

مهمترین اخبار ایران و جهان: