نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 13:36

رونمایی از پروژه استفاده از تکنولوژی نانو حباب برای تولید سوخت اِمولسیونی با آب/ کاهش گازهای خروجی

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از رونمایی از پروژه پژوهشی استفاده از تکنولوژی نانو حباب و (کَویتیسن) برای تولید سوخت اِمولسیونی با آب در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا کاظم نژاد در مراسم رونمایی از پروژه پژوهشی استفاده از تکنولوژی نانو حباب و  (کَویتیسن) برای تولید سوخت اِمولسیونی با آب اظهار داشت: در این روش با تزریق آب به صورت نانو حباب و در داخل بافت و ساختار سوخت باعث ارتقاء و بهبود فرآیند احتراق شده و سطح آلایندگی گازهای خروجی به مقدار زیادی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با ورود حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد آب به ساختار سوخت در واقع ضمن حفظ ارزش حرارتی آن باعث کاهش حدود ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف سوخت می شود و این کار پژوهشی با پشتیبانی و حمایت مجموعه پژوهش فناوری شرکت ملی پالایش فناوری نفت در یکی از واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی در طول یکسال انجام شده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: کاربرد این روش و تجهیزات مربوط به آن در هر جایی است که از سوخت مازوت استفاده می شود چرا که استفاده از آن موجب کاهش مصرف سوخت و بهبود فرآیند احتراق می شود و بر این اساس می توان در نیروگاه ها و دیگر واحدها و ماشین آلات سنگین، کشتی ها و موتورهای دیزلی ژنراتورها که مازوت مصرف می کنند، از روش سوخت اِمولسیونی استفاده کرده و میزان مصرف سوخت و آلاینده ها را  کاهش داد.

وی با اشاره به تاثیر منفی مصرف مازوت در مواقع اضطرار بر وضعیت آلودگی هوا گفت: کاهش ۴۵ درصد مقدار گوگرد در سوخت مصرفی واحدهایی چون نیروگاه های حرارتی از دیگر مزایای این تکنولوژی است که با توجه به وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر هایی چون تبریز عدد قابل توجهی است و امیدواریم در آینده شاهد توسعه این تکنولوژی با هدف کاهش حداکثری مقدار گوگرد و تا سطح قابل انتظار باشیم.

کاظم نژاد تصریح کرد: این تکنولوژی در حال حاضر در مرحله پژوهشی و تحقیقاتی قرار دارد و هنوز وارد چرخه صنعتی نشده که امیدواریم با حمایت از پژوهشگران و صنعتگران فعال در این زمینه تا یکسال آینده وارد عرصه عملیاتی شود و اگر بتوانیم این پروژه را صنعتی و از آن حتی در ماشین آلات سنگین، شناور ها و کشتی ها نیز استفاده کنیم، نه تنها شاهد کاهش مصرف سوخت بویژه گازوئیل خواهیم بود بلکه کاهش آلایندگی حاصل از احتراق نیز محقق خواهد شد.

مبتکر این تکنولوژی نانو نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: کاهش میزان سولفور حاصل از احتراق مازوت یکی از معضلات زیست محیطی است که توانسته ایم با روش های ساده و امولاسیون آب حدود ۸۰ درصد از گوگرد موجود در این سوخت را جداسازی کنیم، روشی که با توجه به انرژی بری پایین و آلایندگی بسیار کم حتی می تواند در داخل شهرها نیز انجام شود.

نظیری با اشاره به غلظت سه و نیم درصدی گوگرد در سوخت مازوت خاطرنشان کرد: این غلظت را با استفاده از تکنولوژی نانو حباب برای تولید سوخت اِمولسیونی با آب توانستیم به یک درصد برسانیم که می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته باشد و امکان استفاده از این تکنولوژی در نیروگاه‌ها، پالایشگاه ها و سایر مراکزی که مازوت سوزی می کنند، وجود دارد و با بکارگیری آن می توانند از مازوت با غلظت سولفور کم استفاده کنند.

پایان پیام/ ۶۰۰۳۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 962872

مهمترین اخبار ایران و جهان: