نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 08:02

تولید ماهانه 3600 تن زباله و یک مشکل بزرگ سر راه شهرداری دوگنبدان+فیلم

شهردار دوگنبدان با توضیح چگونگی جمع‌آوری زباله‌ها در این شهر و مقدار آن از یک مشکل بزرگ بر سر راه این خبر می‌دهد.

خبرگزاری فارس گچساران- ندا نعمتی-در هر شهر و منطقه ای نظافت و پاکیزگی نقش مهمی  در سلامت، بهداشت و امیدبخشی مردم به زندگی دارد.

از طرف دیگر میان تمامی مسائل مربوط به محیط زیست، مسئله پسماندهای شهری یکی از پر اهمیت ترین و در عین حال از معضلات بزرگ به شمار می‌رود.

محل دفن زباله (محل دفن پسماند) یا گورستان پسماند شهری (خاک‌چال‌)، محل‌های بهداشتی برای دفن زباله جامد غیرخطرناک یا خطرناک است. در این محل‌ها پسماندها به صورت لایه‌لایه پخش و فشرده می‌شوند و در پایان کار در هر روز با یک لایه خاک پوشیده می‌شوند.

مدیریت پسماندها و به منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی فعالیت‌ها، مکان‌ها و تأسیسات مکانی را برای دفن زباله (پسماندها) در نظر می گیرد که باید باید کلیه معیارهای زیست‌محیطی، زمین‌شناسی، هیدرولوژی، هیدروژئولوژی، توپوگرافی، حریم خطوط انتقال مواد نفتی، آب و نیرو، راه‌های دسترسی، مناطق جمعیتی در آن دیوه شده باشد.

محل‌های دفع نباید در مسیر و حریم رودخانه‌های فصلی و دائمی، مسیل‌ها و آبراهه‌های منتهی به رودخانه‌ها واقع شوند.

در حال حاضر روز به روز به وسعت شهرها افزوده می شود و روز به روز به واحدهای ساختمانی که در گوشه و کنار شهرها ساخته می شود نیز اضافه می گردد که این خود افزایش زباله یا همان پسماندها را به دنبال دارد.

اکثر پسماندها حاصل مصارف خانگی ، صنعتی ، بیمارستانی و غیره است، با گسترش فرهنگ مصرف گرایی در میان مردم، امروزه مسأله پسماندها یا زباله ها به یکی از مشکلات بزرگ برای کشورها به ویژه در کشورهایی که مصرف گرایی بیشتری دارند تبدیل شده است.

گچساران این شهر نفتخیز نیز از توسعه و افزایش ساخت و سازها عقب نمانده و در حال گسترش بوده و برجمعیت آن نیز افزوده می شود.

در کنار افزایش جمعیت این شهرستان شهرداری دوگنبدان همچنان به دفن اصولی زباله در محل پسماند این شهرستان ادامه می دهد، به گونه ای که این اقدام به محیط زیست لطمه ای وارد نکند.

شهرداری دوگنبدان با تلاش بی وقفه در راستای دفن زباله ها به صورت اصولی و سنتی با وجود فرسوده بودن ماشین آلات تلاش می‌کند.

نایب رئیس شورای شهر دوگنبدان: زباله ها در جایگاه اصلی دفن پسماند تخلیه می‌شوند  

محمد علی کرمی فر نایب رئیس شورای شهر دوگنبدان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران در خصوص دفن زباله‌های این شهرستان اظهار کرد: زباله های این شهرستان توسط شهرداری دوگنبدان جمع آوری و در محل فعلی دفن پسماندها تخلیه می شود.

وی بیان کرد: این اقدام به صورت اصولی و سنتی توسط نیروهای شهرداری صورت می گیرد.

نایب رئیس شورای شهر دوگنبدان اظهار کرد: تمام زباله ها در خود جایگاه دفن پسماتد تخلیه می شود و به هیج عنوان تخلیه زباله در بیرون از جایگاه انجام نمی شود.

در گچساران هر ماه ۳ هزار و ۶۰۰ تن زباله تولید می شود

رضا قشقایی شهردار دوگنبدان در گفت و گو با فارس با اشاره به تولید روزانه ۱۲۰ تن زباله در این شهرستان اظهار کرد: در گچساران هر ماه ۳ هزار و ۶۰۰ تن زباله تولید می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر این میزان زباله با ۷ خودروی مخصوص حمل زباله در دو شیفت کاری و۴ دستگاه ماشین لجن کش جمع آوری می شود.

شهردار دوگنبدان تصریح کرد: زباله های بخشی از شهر هم توسط ۳ دستگاه ماشین مخصوص حمل زباله و۳ دستگاه ماشین لجن کش توسط پیمانکار به لندفیل به محل پسماند انتقال داده می شود.

قشقایی عنوان کرد: تنظیفات خیابان‌ها و جدولها توسط یک دستگاه ماشین جارو و دو دستگاه تانکر شست‌وشو از نقلیه شهرداری دوگنبدان و همچنین لایروبی جدولها در محلات مختلف شهر توسط نیروهای خدماتی و لایروبی کانال های بزرگ توسط ماشین آلات سنگین از جمله بیل مکانیکی، لودر ، بیل بکهو، باب کت و کمپرسی بصورت پیمانی یا امانی انجام می شود.

وی گفت: اغلب ماشین‌آلات فرسوده هستند و صد درصد نیاز به ماشین‌‌آلات جدید است.

شهردار دوگنبدان با اشاره به اقدامات زیست محیطی خاطرنشان کرد: شهرداری اقدامات محیط زیستی از جمله احداث تشتک‌های تبخیر جهت جلوگیری از نفوذ و روان شدن شیرابه ها، حصار کشی و فنس کشی، کاشت درختان اطراف لندفیل، توسعه لندفیل و سلول بندی لندفیل را در دستور کار قرار دارد.

قشقایی بیان کرد: از دیگر اقدامات زیست محیطی می توان به تفکیک زباله از مبدا توسط شرکتهای خصوصی و متخصص در این زمینه، آموزش و فرهنگ سازی شهروندان درخصوص تولید حجم زباله کمتر،بازیافت زباله ها با تشویق وحمایت سرمایه گذار بخش خصوصی اشاره کرد.

وی افزود: مکانیزه کردن حمل زباله بخشی از شهر، جمع آوری سبدهای توری زباله و جایگزین کردن مخزن زباله گالوانیزه مخصوص و استاندارد، خرید چند دستگاه ماشین مخصوص حمل زباله جدید می تواند به محیط زیست و جمع آوری و دفن اصولی تر پسماندها کمک کرد.

شهردار دوگنبدان ادامه داد: برای جمع آوری بهتر زباله ها از سطح شهر حمل زباله ها در ساعت و روزهای مشخص و مطابق جدول زمان بندی که به ساکنین محلات مختلف شهر دراین زمینه نیز اطلاع رسانی شده توسط شهرداری انجام می گردد.

قشقایی با اشاره به جایگاه جدید دفن پسماند هادر گچساران اضافه کرد: برای جایگاه جدید بیش از ۱۰ هکتار زمین پیش بینی شده که مستلزم اخذ مجوزاز وزارت کشور، منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و سایر ادارات نهادها و سازمانهای مربوطه است.

وی گفت: بعد از اخذ مجوز، برآوردها انجام می شود و اعتبار مورد نیاز از آلایندگی به این کار اختصاص داده خواهد شد. 

شهردار دوگنبدان تصریح کرد: نامه نگاری‌ها و اقدامات لازم جهت اخد مجوز این جایگاه جدید دفن پسماندهای گچساران انجام شده و در حال پیگیری است.

قشقایی اظهار کرد: در حال حاضر دفن زباله ها به صورت اصولی و سنتی در جایگاه فعلی صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس؛ با اقدامات انجام شده در خواهیم یافت که عزم خوبی در شهر دوگنبدان برای ساماندهی امور مربوط به زباله‌ها وجود دارد اما از سوی دیگر برخی کمبودها مثل وضعیت نامناسب خودروها و ماشین‌آلات مشکل بزرگی بر سر راه متولیان امر است که باید با پی‌گیری مسئولان استانی و شهرستانی از مرکز این مشکلات از سر راه برداشته شود.

پایان پیام/ ۸۲۰۳۳

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1276528

مهمترین اخبار ایران و جهان: