نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 12:46

تبریک رؤسای جمهور آسیای مرکزی به «اردوغان» برای پیروزی در انتخابات

رؤسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی به طور جداگانه به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد که مشارکت بالای رای دهندگان و نتایج دور دوم رای‌گیری نشانه حمایت واثق مردم دوست ترکیه از سیاست و اصلاحات رئیس جمهور فعلی است.

در این تماس تلفنی همچنین، تعمیق بیش از پیش روابط شراکت راهبردی همه جانبه و گسترش همکاری‌های چند جانبه ازبکستان و ترکیه مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین در مورد تداوم روابط فعال در تمام سطوح با اهداف تنظیم دستورکار نشست دوره‌ای شورا در سطح عالی به توافق رسیدند.

سران دو کشور همچنین در مورد مسائل سیاسی بین المللی و همکاری‌های منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

همچنین «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان پیروزی «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت. 

این پیام در صفحه رسمی فیس بوک جباراف منتشر شده است . در این پیام تبریک آمده است: من صمیمانه خوشحالم که پیروزی قانع کننده شما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را تبریک می‌گویم. مردم ترکیه به شما اعتماد به نفس بالایی داده‌اند و همچنین از دوره شما با هدف توسعه اجتماعی-اقتصادی کشور و بهبود رفاه شهروندان حمایت کرده‌اند. ترکیه نمونه‌ای از انتخابات آزاد، رقابتی و دموکراتیک است.

اطمینان دارم که روابط دوستانه و برادرانه بین کشورهای ما با روحیه مشارکت و اتحاد راهبردی تقویت خواهد شد.

همچنین «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان انتخاب مجدد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را تبریک گفت.

رئیس جمهور قزاقستان در پیامی توئیتری نوشت: پیروزی شایسته رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک می‌گویم. کشورهای ما با پیوندهای دوستی و همبستگی تاریخی متحد شده‌اند. این استراتژی همکاری همه جانبه بیشتر توسعه خواهد یافت.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان نیز ضمن پیامی پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت و تصریح کرد: نتایج این رویداد مهم سیاسی نشانه دیگری از اعتماد جامعه ترکیه به شما و حمایت گسترده آن از سیاست خلاقانه شما با هدف توسعه پایدار کشور و تقویت اقتدار آن در عرصه بین المللی است. یقین دارم که در دوره جدید مسئولیت شما، با ادامه رایزنی‌های سازنده بین‌دولتی و اتخاذ اقدامات جدید عملیاتی محتوای مناسبات مشارکتی بلندمدت میان دو کشور را به نفع ملت‌هایمان غنی‌تر خواهیم کرد.

«سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «قربانقلی بردی محمداف» رئیس مجلس «خلق مصلحتی» این کشور نیز با ارسال پیام‌‌ پیروزی اردوغان را از طرف دولت و ملت ترکمن تبریک گفتند.

در این پیام‌ از پیروزی اردوغان در انتخابات دیروز ریاست جمهوری ترکیه به عنوان «روز تاریخی برای مردم ترکیه» یاد شده است.

یادآوری می‌شود که روز گذشته دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد.

بر اساس نتایج شمارش بیش از 99 درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست این کشور اردوغان رئیس کنونی ترکیه بار دیگر برای یک دوره جدید انتخاب شد. بر اساس اطلاعات اولیه، اردوغان 52.14 درصد آرا را به دست آورده است.

رقیب وی نامزد اپوزیسیون متحد «کمال قلیچدار اوغلو» 47.86 درصد آرا را به دست آورد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1246728

مهمترین اخبار ایران و جهان: