نیوز سیتی!
21 اردیبهشت 1402 - 08:01

«اجاره بها» بدون سقف در مرکز خراسان جنوبی/ بازاری که نیازمند نظارت است

اجاره بهای مسکن به گفته مستأجران بسیار بالا رفته و این امر با شرایط سخت اقتصادی کنونی خانواده‌ها را در تنگنای بیشتری قرار داده و باید نظارت‌ها در این زمینه بیشتر باشد.

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی، مستاجران از افزایش چند برابری نرخ اجاره و رهن املاک از ابتدای سال جاری توسط مالکان ناراضی هستند.

افزایش نرخ اجاره مسکن و رهن به دهک‌های متوسط و متوسط به بالا نیز فشار آورده و گزارش‌های میدانی حاکی از نارضایتی شهروندان و حتی مشاوران املاک از این وضعیت است.

مصوبه سران قوا درخصوص ساماندهی اجاره بهای مسکن 

این در حالی است که طبق مصوبه سران قوا میزان افزایش اجاره‌بها نباید بیش از ۲۵ درصد در شهرهای بزرگ و ۲۰ درصد در سایر شهرها باشد.

«از قبل به صاحبخانه گفته که اگر زمانی خواستید که دیگر مستاجر شما نباشیم چند ماه زودتر اعلام کنید اما صاحبخانه هم دیده مبالغ پول پیش و اجاره بها خیلی بالا رفته، چون دیده ما نمیتوانیم مبالغ بالا اجاره بها را پرداخت کنیم دو هفته قبل از موعد زمان اتمام سال زنگ زده که به دنبال خانه باشید چون پسرمان امسال کنکور دارد و می‌خواهیم طبقه اول را در اختیارش قرار دهیم تا درس بخواند.

حالا همه بنگاه‌های شهر را زیر پا گذاشته‌ام اما خانه‌ای با اجاره مناسب پیدا نمی‌شود و در همین مدت باقی مانده از سال تحصیلی باز مجبورم مدرسه فرزندم را هم عوض کنم، اگر خانه‌ام در نقطه دیگری از شهر باشد.

بعد از مدت‌ها که توانستم خانه‌ای در یک نقطه از شهر پیدا کنم باز فرزندان صاحبخانه به پدرشان گفتند خانه را کم اجاره دادی قرارداد را فسخ کردند دوباره باز مجبور به رفتن به این بنگاه و آن بنگاه شدم.

بالاخره بعد دو سه ماه زیر پا گذاشتن همه بنگاه‌های سطح شهر و حتی راضی شدن برای اجاره خانه در روستاهای اطراف شهر در یکی از نقاط شهر خانه‌ای اجاره کرده‌ام با بیش از چهار میلیون تومان.

معلوم نیست تا کی این خانه به دوشی ادامه دارد

معلوم نیست این خانه به دوشی ما تا کی ادامه داشته باشد چرا که با این قیمت‌های نجومی زمین و مسکن امکان ندارد که قشر کارگر و بدون پشتوانه جامعه خانه دار شوند.

این‌ها گفته‌های حسن احمدی یک مستاجر در مرکز خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس است که ۱۶ سال است خانه به دوش است هنوز سقفی بالای سر ندارد.

شروط عجیب مالکان برای اجاره!

یک شهروند در بیرجند که صاحب خانه‌اش اوایل اردیبهشت خواسته منزل را تخلیه کند، گفت: بنگاه‌های زیادی را سر زدیم اما خانه اجاره‌ای پیدا نمی‌شد؛ یکی دو مورد هم که توانستیم به توافق برسیم حتی با اجاره‌های بالا، صاحب خانه‌ها شروط عجیب و غریبی داشتند که از اجاره منصرف شدیم؛ مثلا این‌که باید کل مبلغ اجاره یک سال را یک‌جا همان ابتدا پرداخت کنیم یا اینکه اگر سه روز از موعد پرداخت اجاره بگذرد و نتوانیم اجاره را واریز کنیم، جریمه سنگینی را باید بپردازیم.

فرشته گندمی که مجبور شده وسایل خود را در یک خانه ۵۰ متری حاشیه شهر بچیند، افزود: همین جا هم باید ماهی یک میلیون تومان اجاره بدهیم اما پیدا کردن خانه در شهر بیرجند واقعا کار سختی است.

وی اظهار داشت: در منطقه مهرشهر بیرجند که خانه باید ارزان‌تر باشد، رهن از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با اجاره ماهانه ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است.

این شهروند گفت: سمت شعبانیه هم رهن بالای ۱۵۰ میلیون تومان بود و ۹۰ درصد صاحب خانه‌ها فقط به کارمند اجاره می‌دهند یا اینکه به خانواده بچه‌دار اصلا خانه نمی‌دهند!

حقوق کارگری کفاف کرایه‌های بالای مسکن را نمی دهد

ابوالفضل میری، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم اظهارداشت: یک خانواده چهار نفری هستم و دارای دو فرزند و کارگری ساده با دستمزد ۵ میلیون تومان در ماه که متأسفانه این حقوق تنها کفاف خرج کرد منزل را می‌دهد و البته آن هم با قناعت و همیشه برای کرایه منزل با مشکل مواجه هستم.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت بازار مسکن اصلاً خوب نیست و توانایی خرید افراد کاهش یافته است.

دولت گرانی و تورم را کنترل کند

وی با اشاره به اینکه هر چند دولت طرح‌های حمایتی برای فرزندآوری داشته اما با وجود این اوضاع اقتصادی برای کارگری که حتی اجاره خانه خود را هم با بدبختی می دهد، اگر دولت هم زمین به خانواده‌ها بدهد برای ساخت آن با گرانی مصالحی که وجود دارد مشکلات پیش رو دو چندان می شود، یادآور شد: به نظرم ابتدا دولت باید قیمت‌ها را در جامعه کنترل کرده تا بقیه کارها درست شود.

او همچنین یادآور می‌شود: دولت به وعده‌های خود در خصوص مسکن عمل کند، همه فقط شعار می‌دهند، زندگی برای ما بسیار سخت شده است.

نظارتی بر روندی بر افزایش سریع اجاره بها وجود ندارد

فاطمه قوسی دیگر شهروند بیرجند نیز گفت: در چند سال اخیر با افزایش شدید قیمت اجاره بهای مسکن مشکلات فراوانی برای مستأجران به وجود آمده است.

وی بیان داشت: به سبب افزایش زیاد کرایه‌های خانه مجبور هستیم هر سال اسباب منزل را به خانه‌ای جدید منتقل کنیم و این موضوع امید به آینده را برای خانواده‌ها پوچ کرده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی اجاره بهای منزل در طی یک سال ۱۰۰ درصد اضافه شود چگونه یک کارگر و یا کارمند ساده می‌تواند حساب و کتاب زندگی خود را کند که دچار مشکل نشود؟، یادآور شد: هر چند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردیم و با آن موافقت شد ولی متأسفانه در ادامه کار چون نتوانستیم پول‌های درخواست شده را تأمین کنیم مجبور به انصراف شدیم.

متأسفانه نظارتی بر روند افزایشی سریع اجاره بهای منازل وجود ندارد

وی گفت: متأسفانه نظارتی بر روند افزایشی سریع اجاره بهای منازل وجود ندارد و هر صاحب خانه براساس انصاف خود و هر چقدر خودش بخواهد کرایه منزل خود را تعیین می کند.

یک جوان بیرجندی نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: ۳۲ سال دارم اما همچنان ازدواج نکرده‌ام، کارمند شرکت لاستیک سازی بیرجند هستم اما با این وضعیت حتی نمی‌توان یک خانه رهن کرد چه برسد که خانه‌ای را خریداری کرد.

علی اکبر محمدی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور، خاطرنشان می‌کند: وام‌های ازدواج صرفاً کفاف تهیه تجهیزات اولیه زندگی را تأمین می‌کند اما بقیه آن چه‌طور؟ آیا دولت نمی‌خواهد فکری به حال جوانان بکند؟

رشد ۱۰ درصدی اجاره بهای مسکن در بیرجند

علیرضا اربابی، رئیس اتحادیه املاک و مسکن بیرجند نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: موضوع اجاره مسکن در بیرجند نسبت به سال گذشته چندان تغییری نداشته و حدود ۱۰ درصد اضافه شده است.

او ادامه می‌دهد: متقاضی برای اجاره مسکن وجود دارد اما مانند سال گذشته نیست، اکنون مردم قدرت خرید ندارند و وضعیت معیشتی و اقتصادی آن‌ها خوب نیست؛ بنابراین خریداری نیست، بازار ثبات ندارد؛ فروشنده، سازنده و خریدار ضرر می‌کنند و التهاب بازار مشکل ساز است.

بازار مسکن راکد شده است

محمد سخن پرور یکی از مشاورین املاک بیرجند است که سابقه ۲۲ ساله در این عرصه را دارد؛ او به خبرنگار فارس می‌گوید: قبلاً بازار رهن و اجاره و خرید و فروش مسکن خوب بود، ما هم سود خوبی می‌کردیم اما اکنون بازار راکد شده است.

او ادامه می‌دهد: بازار خرید و فروش که کلاً از بین رفته است، افرادی هم که برای رهن و اجاره مراجعه می‌کنند، با شنیدن هزینه‌ها تعجب کرده و مجبور می‌شوند به پایین شهر مراجعه کنند.

رضایی ضمن گلایه‌مندی از مسئولین متذکر می‌شود: با این وضعیت نه ما سود می‌کنیم نه افرادی که به دنبال رهن و اجاره هستند می‌توانند خانه‌ای را بیایند؛ ای کاش مسئولین فکری به حال بازار مسکن بکنند.

رکود در بازار مسکن

رئیس اتحادیه املاک و مسکن بیرجند با اشاره به گرانی مصالح ساختمانی که حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، بیان داشت: گرانی مصالح سبب شده تا خرید و فروش و ساخت مسکن در مرکز استان راکد شود.

وزیر اسبق راه و شهرسازی سیزدهم تیرماه سال گذشته با اشاره به مصوبه سران سه قوه مبنی بر تعیین سقف ۲۵ درصدی برای افزایش اجاره‌بها گفت: آمارهایی که براساس کدهای رهگیری ثبت‌شده و سایر گزارش‌ها به دست ما رسیده، حاکی از آن است که مصوبه تعیین سقف افزایش اجاره‌بها تاثیر بسیار زیادی در کاهش جابه‌جایی‌ها داشته است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی مصوبه سران سه قوه به سراسر کشور ابلاغ شده و با توجه به مجوزهای شرعی دریافت شده همه ملزم به رعایت آن هستند. بیش از هفت میلیون جمعیتی که در حال حاضر مستاجر هستند با این مصوبه تعیین تکلیف شده‌اند و این مصوبه نتایج مثبتی داشته است.

وی درباره ورود دولت به قراردادهای موجران و مستاجران، توضیح داد: شرایط اقتصادی کشور و وجود تورم و گرانی، دولت را وادار به انجام چنین تصمیمی کرد و در بسیاری از کشورهای دنیا در چنین شرایط اقتصادی خاصی، دولت در قیمت‌گذاری‌ها دخالت می‌کند. با رعایت این مصوبه توسط موجران و مستاجران، دیگر نیاز به تمدید قرارداد و مراجعه به بنگاه نیست و خود به خود قرارداد آنها تمدید می‌شود.

مجلس شورای اسلامی نیز طرح ساماندهی و کنترل اجاره‌بها املاک مسکونی را در دستور کار دارد تا به گفته نمایندگان مردم، قانون مدون و جامع در این حوزه تهیه شود.

سخن پایانی:

چشم امید همه مستاجران به این است که کمی انصاف صاحبخانه ها بیشتر شود تا این خانه به دوشان هم روزی صاحبخانه شوند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1204272

مهمترین اخبار ایران و جهان: