نیوز سیتی!
21 اردیبهشت 1402 - 13:46

دانشگاه باید مرجع فرهنگ آفرینی باشد

شیراز- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها باید مرکز و پدیدار کننده فرهنگ باشند تا بنیان فرهنگی کشور تقویت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل ظهر پنجشنبه در آئین افتتاحیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در محل مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، بیان کرد: یکی از دانشگاه‌هایی که در کشور توانسته پرچمدار تولید علم باشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز است از این رو می‌توان با برنامه ریزی مختلف نسبت به استفاده از دانشمندانی که در استان فارس حاضر هستند فعالیت کرد.

وی ادامه داد: پایه‌های تشویقی هیأت علمی را یکسال قبل تصویب کردیم و فرصت داده شد تا رؤسای دانشگاه‌ها پرونده اساتید را ارسال و حکم آنها صادر شود تا افراد مؤثر و دانشمندانمان ببینند که فعالیت آنها مورد توجه و احترام وزارت علوم، دولت و نظام است و رؤسای دانشگاه‌ها در این موضوع نیز باید سریع‌تر اقدام کنند.

وزیر علوم خواستار اجرایی شدن برنامه‌های علمی این وزارتخانه در تمامی مراکز علمی کشور شد به گونه‌ای که تمامی اساتید جدیدالورود مراکز علمی کشور نسبت به ارائه طرح‌های پژوهش محور اقدام کنند.

وی با اشاره به این که نسل جدید انقلاب نسلی پویا و متفکر است بیان کرد: متناسب با تغییرات دنیا و جامعه خودمان و آمدن فناوری‌های نو طبیعی است که باید تغییراتی در شیوه آموزش و پژوهش، تعامل با دانشجو و ارائه خدمات ایجاد کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید مبدا ایجاد فرهنگ در جامعه باشند تا بتوان نسبت به فرهنگ سازی در نسل‌های آینده امیدوار و بنیان فرهنگی کشور را غنی کرد.

وی اعتقاد دارد که با توجه به ظرفیت‌هایی که در دانشگاه‌های ایران موجود است باید مدیریت آفرینش حاصل از علم در اختیار ایران باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با بیان اینکه اگر از دانش به درستی استفاده شود، در این صورت حتماً ایمان دانشجو تقویت و احساس هویت می‌کند، گفت: تصمیم گرفته‌ایم که توسعه را هدفمند پیش ببریم و با تأسیس رشته‌ای موافقت کنیم که پیوست اشتغال هم داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1204872

مهمترین اخبار ایران و جهان: