نیوز سیتی!
14 خرداد 1402 - 18:30

استولتنبرگ: گفت‌و‌گو با اردوغان در زمینه پیوستن سوئد به ناتو دستاوردی نداشت

دبیر کل ناتو روز جمعه تصریح کرد گفت‌وگوی او با رئیس جمهور ترکیه درباره پیوستن سوئد به این ائتلاف هیچ دستاوردی نداشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دبیر کل ائتلاف ناتو روز یکشننبه تصریح کرد گفت‌و‌گوی او با رئیس جمهور ترکیه درباره پیوستن سوئد به ناتو هیچ دستاوردی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت گفت‌وگو با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره پیوستن سوئد به این ائتلاف هیچ دستاوردی نداشت.

ناتو می‌خواهد سوئد را تا زمان دیدار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر سران ناتو در لیتوانی در ماه آینده وارد این ائتلاف کند، اما ترکیه و مجارستان هنوز مخالف با این موضوع هستند.

تمامی ۳۱ کشور عضو باید پروتکل الحاق یک نامزد را برای پیوستن به ائتلاف ناتو تصویب کنند. دولت ترکیه، سوئد را متهم می‌کند که نسبت به سازمان‌های تروریستی و تهدیدات امنیتی، از جمله گروه‌های شبه‌نظامی و افرادی که با کودتای ۲۰۱۶ مرتبط هستند، بسیار ملایم رفتار کرده است.

استولتنبرگ در نشست خبری در «استانبول» گفت: «اردوغان و من امروز توافق کردیم که ساز و کار مشترک باید شروع  شود و باید در هفته‌های پیش رو دوباره با یکدیگر ملاقات کنیم. این عضویت سوئد را امن‌تر و ناتو و ترکیه را قوی تر می‌کند.»

یک مقام دولتی سوئد گفته است که ترکیه هنوز اسامی افرادی را که خواستار استرداد آنهاست، به استکهلم نداده است.

یک مقام سوئدی به روزنامه «وال استریت ژورنال» گفت که استکهلم هنوز اطلاعی از هویت افرادی که ترکیه خواستار استرداد آن‌هاست، ندارد. این مقام سوئدی بدون ذکر نام  خود گفت که ترکیه هنوز اسامی این افراد را به سوئد نداده است. به گفته مقامات ترکیه سوئد قول داده است ۷۳ عضو حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را تحویل آنکارا دهد.

این مقام سوئدی گفت: «توان حزب کارگران کردستان برای جمع‌آوری پول جهت هدف قرار دادن ترکیه را تضعیف کرده‌ایم. همه این مواضع و کارها در راستای تلاش سوئد برای جلب رضایت ترکیه جهت عضویت در ناتو به شمار می‌رود»(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1261572

مهمترین اخبار ایران و جهان: