نیوز سیتی!
26 اردیبهشت 1402 - 00:05

حضور مدیران کل تبلیغات اسلامی در مرقد مطهر علامه حسن زاده آملی

آمل- مدیران کل تبلیغات اسلامی استان های کشور با حضور در روستای ایرا زادگاه و مرقد مطهر علامه حسن زاده آملی با اندیشه های این عالم عارف و ربانی تجدید میثاق کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور با حضور در روستای ایرا زادگاه آیت الله حسن زاده آملی و فاتحه خوانی در مرقد مطهر با اندیشه‌های این عارف ربانی تجدید میثاق کردند.

آیت الله حسن حسن‌زاده آملی ملقب به علامه حسن زاده فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی مهرماه ۱۴۰۰ در زادگاهش شهر آمل در سن ۹۳ سالگی و پس از یک دوره سخت بیماری به دلیل بیماری قلبی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

علامه حسن‌زاده آملی در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در روستای "ایرا" بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد، او در ۶ سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال ۱۳۲۳ دروس حوزوی را آغاز کرد. این عالم وارسته در سال ۱۳۴۲ شمسی از تهران به قم رفت و به مدت ۱۷ سال در دروس علامه طباطبایی، برادر علامه و سید محمدحسن الهی حاضر شد.

این فیلسوف بزرگ ایرانی پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد. شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. او همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیأت، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست. علامه حسن زاده آملی، کتاب‌هایی، چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1214872

مهمترین اخبار ایران و جهان: