نیوز سیتی!
19 خرداد 1402 - 10:08

واکنش محیط زیست آران و بیدگل به اقدامات در دریاچه نمک/ هیچ مجوزی صادر نشده است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل در واکنش به اقدامات صورت گرفته در محدوده دریاچه نمک گفت: هیچ مجوزی از سوی محیط زیست صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آران و بیدگل، در چند روز گذشته کلیپی در فضای مجازی مبنی بر کانال‌کشی در دریاچه نمک محدوده شهرستان آران و بیدگل منتشر شده بود، در حالی که این مکان جزو آثار ثبت شده ملی است و اقدامات صورت گرفته برخلاف قانون است.

علاوه بر این موضوع اقدام صورت‌گرفته می‌تواند در حوزه زیست‌محیطی نیز مخاطراتی را داشته باشد و بر همین اساس در این زمینه با سیدعباس نگهبان، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل گفت‌وگو کردیم.

عباس نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: نزدیک به سه سال گذشته مطرح شده بود که واحدی قصد راه‌اندازی جهت تولید اُکسید منیزیم را دارد و پرونده این واحد در شهرستان آران و بیدگل امکان پاسخگویی وجود نداشت و به سطح استان انتقال داده شد.

وی با بیان اینکه این پرونده حتی به تهران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز کشیده شد، افزود: این واحد مشکلی نداشت و صرفا واحد صنعتی است، اما بعدا متوجه شدیم قصد دارند کانال‌کشی کرده و شورابه را از دریاچه جدا کنند و به داخل شرکت منتقل کرده و عناصر آن را جدا کرده و مجددا شورابه را به داخل دریاچه بازگردانند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل ابراز داشت: این باعث می‌شد شورابه که از دریاچه به داخل شرکت منتقل می‌شود موجب افزایش غلظت سطح نمک دریاچه و موجب خشکی دریاچه شود و با توجه به مطرح شدن این موضوع در ایام کرونا جلسات به صورت وبیناری برگزار می‌شد.

وی با بیان اینکه مسئولان محیط زیست هیچ مجوزی را صادر نکردند و تاکید کردند موضوع باید کاملا بررسی شود، گفت: ورودی دریاچه از سمت تهران به خاطر پارک ملی کویر بسته است و بهترین گذرگاه از سمت شهرستان آران و بیدگل است و در آن زمان به دلیل شیوع کرونا امکان بررسی کامل وجود نداشت.

نگهبان ضمن تاکید بر ارائه ارزیابی زیست‌محیطی به اداره حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تمام جوانب این طرح باید سنجیده شود و این کار اتفاق نیفتاد تا بعد از مدتی عنوان شد که این شرکت مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور را دارد در حالی که نباید این موضوع را بدهد.

وی تاکید کرد: جدیدا این شرکت اقدام به احداث کانالی در دریاچه نمک محدوده شهرستان آران و بیدگل کرده در حالی که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل اقداماتی در این موضوع انجام داده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل افزود: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل بر حسب وظیفه در این زمینه گزارش‌ها و اقدامات لازم را انجام می‌دهد و مسئولان در رده استانی را در روند اقدامات صورت گرفته قرار خواهد داد، چرا که اقدامات صورت گرفته هیچ موافقت و مجوزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.

انتهای پیام/803/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1272528

مهمترین اخبار ایران و جهان: