نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 00:53

مباحث جمعیتی اولویت چندم برخی مدیران در کردستان است

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان گفت: متاسفانه برخی مدیران و گروه‌های مردم‌نهاد در استان کردستان آنگونه که باید به مباحث جمعیتی توجه ندارند و آن را جز اولویت‌های چندم خود قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، زینب زاله شنبه‌شب در جلسه ستاد استانی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تحقق سیاست‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیاز به یک عزم ملی و تلاش همگانی دارد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قابل توجه نرخ باروری در جامعه و نبود انگیزه فرزندآوری در بین زوج‌های جوان در این زمینه نیازمند کار فرهنگی ویژه و دغدغه‌مندی بیشتر مسئولان هستیم.

زاله افزود:  از 24 تا 30 اردیبهشت ماه به عنوان هفته جمعیت نام‌گذاری شده و فعالیت‌های جمعیتی در راستای افزایش جمعیت باید به صورت ویژه در این ایام برگزار شود.

وی تصریح کرد: هفته جمعیت ظرفیت مناسب و مغتنمی برای پرداختن بیشتر به ضرورت‌های فرزندآوری بیشتر در خانواده‌ها و جلوگیری از حرکت جامعه به سمت پیری است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان بر فضاسازی شهری در این راستا تاکید کرد و گفت: تعریف و اجرای برخی بسته‌های تشویقی برای بانوان شاغل و صاحب چند فرزند از جمله کاهش ساعت اداری و یا یک روز تعطیل، برگزاری نشست‌های روشنگری، فضاسازی محیطی، تولید محتواهای رسانه‌ای، بهره‌گیری از ظرفیت صاحب نظران و ...از اقداماتی است که باید در طول هفته جمعیت به صورت گسترده در سطح استان انجام گیرد.

زاله گفت: متاسفانه برخی مدیران و گروه‌های مردم‌نهاد در استان کردستان آنگونه که باید به مباحث جمعیتی توجه ندارند و آن را جز اولویت‌های چندم خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه با وجود اهمیت موضوع جوانی جمعیت برخی دستگاه‌ها این موضوع را در اولویت برنامه‌ها قرار نمی‌دهند، عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه ضرورت افزایش جمعیت با توجه به نقش آن در مولد بودن جامعه باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان هزینه کردن در راستای ترویج فرهنگ خانواده و تولید محتوا در این زمینه را نوعی سرمایه‌گذاری خواند و افزود: ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت‌، رفع موانع ازدواج، ترویج  ازدواج آسان، تسهیل تشکیل خانواده، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی، کاهش هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در راستای تحقق اهداف طرح جوانی جمعیت ضروری است.

زاله تصریح کرد: آگاهی‌بخشی، ایجاد انگیزه، بهبود امکانات در حوزه‌های اجتماعی، ارائه خدمات مشاوره‌ای و ارتقای سلامت جسمی از جمله اصولی است که باید در راستای افزایش جمعیت مورد توجه قرار گیرند.

وی بر ضرورت اجرای وظایف قانونی دستگاه‌های مختلف در اجرای طرح جوانی جمعیت تاکید کرد و گفت: قانون برای دستگاه‌های مختلف از جمله راه و شهرسازی، دانشگاه علوم پزشکی، ورزش و جوانان، بانک‌ها و ... وظایفی را تعیین کرده که انتظار داریم متولیان امر در استان در راستای عملیاتی کردن این وظایف اهتمام جدی داشته باشند.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1209972

مهمترین اخبار ایران و جهان: