نیوز سیتی!
18 اردیبهشت 1402 - 19:50

استقبال خراسان‌جنوبی از سرمایه‌گذاران حوزه فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی و معدن

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت و فرصت‌های پیشران اقتصادی استان گفت: از سرمایه‌گذاران حوزه فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی و معدنی استان استقبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیشران های اقتصادی خراسان‌جنوبی  در شش محور کشاورزی،  صنعت،  مرز،  صنایع دستی دستی و گردشگری و فناوری اطلاعات تعریف و برای آن برنامه ریزی‌های کوتاه مدتی انجام شده است. 

وی افزود: همچنین ظرفیت ها و توانمندی های دیگری در خراسان جنوبی وجود دارد که می تواند موتور محرکت حوزه های دیگر باشد.

استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: درحالی تمرکز اصلی ما در حوزه کشاورزی،  صنعت و معدن و مرز است،  که در حوزه کشاورزی محصولات استراتژیک و مهمی همچون زرشک،  عناب و زعفران را داریم. 

قناعت با اشاره به رتبه نخست خراسان جنوبی در تولید زرشک جهان یادآور شد: حدود 37 هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه زرشک کار می کنند و بهترین و با کیفیت ترین زعفران در کشور را ما داریم و در خصوص عناب نیز  رتبه نخست سطح زیر کشت متعلق به خراسان‌جنوبی است. 

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم توجه خاصی به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی شده و در سال گذشته تفاهم نامه هایی را با سرمایه گذاران در حوزه فرآوری و دسته بندی منعقد کرده ایم و همچنین جشنواره بین المللی زرشک را داشتیم که شاهد سرمایه‌گذاران زیادی در این بخش بودیم. 

# شهرک اختصاصی زرشک  در شهرستان سربیشه کلنگ زنی شد

استاندار خراسان جنوبی با اشاره ظرفیت‌ها و فرصت‌های حوزه معدن گفت: بیش از 50 نوع ماده معدنی شناسایی و ذخایر قطعی کشف شده بیش از 6 هزار و 900 میلیون تن است. 

قناعت با بیان اینکه طی سال های گذشته بیشتر بر استخراج ذخایر معدنی خراسان جنوبی توجه می شد،  افزود: ظرفیت های کامل هنوز استخراج نشده اما درصدد هستیم در حوزه فرآوری مواد معدنی سرمایه گذار را تشویق و جذب کنیم. برای مشوق هم تحقیقات لازم انجام شده است.

وی متذکر شد: در سال گذشته در برخی از شهرستان های خراسان‌جنوبی فرآوری طلا و مس داشته ایم، و فراوری آهن را نیز در دستور کار داریم.

استاندار خراسان جنوبی ذخایر معدنی طلا،  روی،  سیلیس، مس،  منیزیت و آهن و زغال‌سنگ را از ظرفیت های استان عنوان کرد و گفت: در حوزه طلا  ما شهرک تخصصی طلا را کلنگ زنی کردیم و مردم پای کار هستند،  در حوزه بنتونیت هم خراسان جنوبی حرفی برای گفتن دارد و شهرک تخصصی آن هم کلنگ زنی شد.

قناعت در ادامه به حوزه صنایع دستی خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: حوله بافی روستای خراشاد ثبت جهانی شده است و شرکت تعاونی های ما صادرات خوبی در این خصوص دارند.

وی از خراسان جنوبی به عنوان استانی با قدمت بالا یاد کرد و گفت: در استان پنج اثر ثبت جهانی باغ اکبریه،  خراشاد، قنات بلده و بیابان لوت و ژئوپارک طبس داریم که ظرفیت های خوبی هستند.

استاندار خراسان جنوبی از وجود چهار مرز در استان خبر داد و عنوان کرد: 35 درصد صادرات ایران از مرز ماهیرود انجام می شود،  زیر ساخت های ترانزیت آماده است و سال گذشته ما 40 درصد افزایش ترانزیت با کشور افغانستان داشته ایم، منطقه ویژه اقتصادی استان فرصت بالایی دارد و در آینده نزدیک شاهد راه اندازی مرز یزدان خواهیم بود.

قناعت تصریح کرد: انتقال کالا از جنوب کشور بندر عباس و چابهار به سمت افغانستان اگر از مرز ماهیرود خراسان جنوبی انجام شود 400  کیلومتر مسافت کوتاه می شود که فرصت خوبی برای تجار داخلی و افغانستان دارد.

وی گفت: در حوزه صنعت طرح نهضت احیای واحدهای راکد را در دستور کار داشتیم و سال گذشته حدود 384 واحد اقتصادی و تولیدی را شناسایی و توانستیم با همکاری همه دستگاه ها 199 کاذخانه را کد و نیمه راکد به چرخه تولید برگردند که فزصت طلایی برای استان ما بود.

پایان پیام/۶۹۰۱۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1198628

مهمترین اخبار ایران و جهان: