نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 08:40

کاروانسرا و بازار طلای کرمان احداث می‌شود

کاروانسرا و بازار طلا در زمینی واقع در خیابان امام خمینی(ره) در جوار مسجد امام شهر کرمان ساخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، صبح امروز ۲۷ خردادماه تفاهمنامه مشترک ساخت کاروانسرا و بازار طلای کرمان بین شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و شهرداری کرمان در محل سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری امضا شد.

می‌خواهیم؛ کرمان طلاساز برتر ایران شود

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان در سخنانی اظهار داشت: ایران ما کشوری معدنی‌ست، اما در حوزه طلا کار چندانی انجام نشده است.

امیر حسن‌زاده با اشاره به اینکه ۱۲۰ تن طلا در کشور مصرف می‌شود که حدود ۴۰ تن نیاز به طلای جدید داریم، ابراز کرد: در حالی که کرمان به حوزه طلا ورود نکرده که در شهرستان فاریاب دو محدوده طلا داریم و تاکنون یک کارخانه احداث شده و کارخانه دیگر در حال ساخت است.

وی همچنین عیار طلای استان کرمان را بالا دانست و افزود: مصرف طلا در استان کرمان نسبت به شمال کشور بیشتر است و در جنوب استان نیز مصرف طلا به نحوی بالاست که مثلا در یک شهر محروم شاهد این هستیم که مصرف طلا بالاتر از کرمان است و نگاه سرمایه‌ای به طلا وجود دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان ادامه داد: چین و هند در ساخت طلا رتبه اول را دارند و ۶۰ درصد تولید طلا در این کشورهاست و ۱۰۰ میلیون نفر در طلاسازی و گهرسنگ هند کار می‌کنند.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه دانش ساخت طلا را از ۱۰۰ سال قبل در استان کرمان داشته‌ایم، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه قبول کرد پای کار بیاید و در پایین‌دست طلا کار کند.

وی تصریح کرد: نمی‌خواهیم بازار طلای کرمان یک پاساژ طلا باشد، بلکه می‌خواهیم شمش به این بازار بیاید و ما طلاساز شویم و باید کارگاه‌های ساخت طلا با پروتکل‌های امنیتی در این مجموعه دیده شود.

حسن‌زاده یادآور شد: در بازار طلای کرمان فقط بحث ساخت طلای ایران را نداریم بلکه به بازارهای خلیج‌فارس و اروپایی فکر می‌کنیم.

وی اظهار داشت: به آموزشگاه‌های طلاسازی خصوصی کرمان سر زده‌ام و انگیزه و ظرفیت لازم برای راه‌اندازی بازار طلای کرمان وجود دارد.

ساخت بازار طلای کرمان متناسب با بافت تاریخی

در همین حال شهردار کرمان اظهار کرد: زمین پیش‌بینی شده برای بازار طلای کرمان در خیابان امام خمینی (ره) سال‌ها در فراخوان‌های مختلفی مطرح شده است اما شرایط خاص و ضوابط میراث فرهنگی دارد، بنابراین سرمایه‌گذار عادی تاکنون برای بهره‌برداری از این زمین نیامده است و با کمک حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان و ارتباطی که با شرکت مس ایجاد کرد، این زمین به بازار طلا تبدیل می‌شود.

سعید شعرباف‌تبریزی ادامه داد: بنا این نبود بازار طلای کرمان صرفا یک بازار لوکس فروش طلا باشد بلکه بخش نمایشگاهی و فروشگاهی دارد و بخش فن‌آوری و نوآوری دیده شده تا آموزش‌های لازم در این زمینه داده شود و سالن آمفی‌تئاتر برای ارائه آموزش‌های تصویری پیش‌بینی شده است.

وی با ابراز امیدواری به اینکه زنجیره تامین طلا و گوهرسنگ را در بازار طلای کرمان داشته باشیم، افزود: سیما و منظر و تطابق با بافت تاریخی منطقه و مسجد امام به‌صورت حداکثری در این بازار منظور می‌شود و فضایی می‌سازیم که از معماری تا کاربری متناسب با بافت تاریخی باشد.

شهردار کرمان یادآور شد: بزرگترین زمینی که شهرداری کرمان در بافت تاریخی در اختیار داشت را برای پروژه کاروانسرا و بازار طلای کرمان می‌گذاریم.

شرکت سرمایه‌گذاری مس آمادگی احیای یک کاروانسرای قدیمی را دارد

در عین حال مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در سخنای اظهار کرد: در تولید فرآیند مس کاتد یک پسماند ایجاد می‌شود که حاوی عناصر اقتصادی ذی‌قیمتی است که ارزان ترین آن طلا و نقره است و سالهاست به آن توجه نشده است و ما به این فرآیند نزدیک می‌شویم که در دو محور کار را جلو ببریم.

محمد عابدی‌نژاد ادامه داد: در تلاش هستیم یک کارخانه فرآوری با مشارکت طرف‌های ایرانی و خارجی ایجاد شود تا طلا و نقره و عناصر اقتصادی را جدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورها در بازار طلای کرمان بحث طلا و نقره است، ابراز داشت: می‌خواهیم، شمش طلا تولید کنیم و این بازار عاملی برای تولید طلا و جواهر مورد استفاده مردم شود.

عابدی‌نژاد افزود: نیت ما این است هرآنچه اقتصادی است را از این پسماند در کارخانه‌ای استحصال کنیم که ایجاد می‌کنیم و مرحله دوم نیز بازار طلا و زیورآلات است.

وی تصریح کرد: اگر کاروانسرای مخروبه‌ای را در کرمان به ما بدهند، آمادگی داریم این کاروانسرا را احیا و اصلاح کنیم و آن را به‌عنوان پارک علم و فناوری و مرکز رشد صنعت مس کرمان کلید بزنیم.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1289672

مهمترین اخبار ایران و جهان: