نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 15:33

زمان طلایی خرید بلیط هواپیما برای یک سفر ارزان

مسافرت و گردشگری در داخل ایران و یا خارج از کشور، بهترین انتخاب برای سپری کردن اوقات فراغت است.

اما اگر بتوان هزینه‌های سفر را کاهش داد، شیرینی این لحظات بیشتر از قبل خواهد شد. یکی از مهمترین روش‌های کاهش هزینه سفرهای هوایی، خرید بلیط هواپیما در زمان مناسب است. چون قیمت نهایی بلیط هواپیما بستگی به فاصله مبدا و مقصد، کلاس پروازی، نوع بلیط، نوع ایرلاین و یک سری عوامل دیگر دارد. زمان مناسب برای خرید، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما است که معمولا بر اساس مقصد پرواز تعیین می‌شود. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که برای تعیین زمان طلایی خرید بلیط هواپیما به شما کمک می‌کند.

زمان طلایی برای خرید بلیط هواپیماهای داخلی

قیمت بلیط هواپیما در روزهایی از سال که میزان مسافرت و تقاضا برای سفر زیاد باشد، گران‌تر از روزهای عادی سال است. به همین خاطر زمان انتخابی شما برای مسافرت، تعیین کننده قیمت نهایی بلیط هواپیما خواهد بود. این زمان برای هر شهر متفاوت است و معمولا برای تعیین آن از دو اصطلاح های سیزن «high season» و لو سیزن «low season» استفاده می‌کنند. این دو اصطلاح برای تفکیک بازه‌های زمانی از سال است که میزان مسافرت در آن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند. مثلا در های سیزن یا فصل شلوغ، میزان مسافرت‌ها زیاد است و هزینه مسافرت هم متناسب با آن بیشتر می‌شود.

اما میزان مسافرت در ماه‌های لو سیزن کمتر بوده و این ایام همان زمان طلایی برای خرید بلیط هواپیما هستند. اما شاید های سیزن یا لو سیزن بودن دو شهر در یک زمان ثابت، با یکدیگر فرق داشته باشد. پس ملاک اصلی همان مقصدی است که برای مسافرت انتخاب می‌کنید.

ارزانترین زمان برای خرید بلیط هواپیما

نرخ بلیط پروازهای داخلی به صورت ماهیانه تغییر می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌شود که همیشه یک هفته قبل از حرکت، بلیط خود را رزرو کنید. البته هیچ قطعیتی در انجام این کار نیست و گاهی اوقات با خرید در چند ساعت مانده به پرواز، می‌توان بلیط هواپیما را ارزان تر خرید.

در همین راستا، برخی سایت‌های گردشگری به مشتریان خود تقویم قیمتی ارائه می‌دهند. یعنی مشتری پس از تعیین مبدا و مقصد مسافرت خود، می‌تواند قیمت پرواز برای یک ماه آینده را مشاهده کند. حتی این نمودار قیمتی به کار اجازه می‌دهد تا زمان طلایی خرید بلیط هواپیما برای شهر مقصد در طول یک ماه را شناسایی کند. این نمودارها نقش مهمی در برنامه ریزی و تعیین زمان مناسب برای خرید بلیط ارزان هواپیما دارند.

بهترین ماه‌های سال برای خرید بلیط ارزان هواپیما

1 - فصل بهار

اوایل فصل بهار به خاطر نوروز و تعطیلات طولانی، میزان مسافرت زیاد است. به همین خاطر هزینه‌های رزرو اتاق و خرید بلیط هم بیشتر خواهد بود. البته برخی شهرها مانند تهران علی رغم شلوغی، بلیط‌های خود را با نرخ پایین‌تری به مسافران می‌فروشند. ولی فراموش نکنید که بلیط‌های این ایام را باید به صورت رفت و برگشتی رزرو کرد. وگرنه برای برگشت دچار مشکل شده و کلی باید هزینه کنید. اما در حالت کلی بهترین زمان مسافرت در فصل بهار، ماه اردیبهشت است. چون حجم مسافرت‌ها کمتر بوده و بلیط هواپیما را می‌توان با قیمت ارزان‌تری خرید.

2 - فصل تابستان

اواسط تیرماه تا اواسط مرداد، بهترین زمان برای خرید ارزان بلیط هواپیما است. چون گرمای هوا باعث می‌شود تا اغلب مسافران، ابتدا یا انتهای فصل را برای سفر انتخاب کنند. پس اگر مثلا قصد سفر به جنوب کشور و خرید بلیط هواپیمای کیش را دارید، در روزهای میانی فصل اقدام کنید.

3 - خرید بلیط ارزان در فصل پاییز

سومین فصل از سال همزمان است با شروع مدارس و باز شدن مجدد دانشگاه‌ها. از طرفی دیگر هم رفته رفته هوا رو به سردی خواهد رفت و شرایط مسافرت سخت می‌شود. پس بهترین زمان مسافرت در فصل پاییز، همان ماه‌های ابتدایی مهر و آبان هستند. چون به خاطر شروع مدارس، میزان مسافرت‌ها کاهش یافته و می‌توان بلیط هواپیما را با قیمت ارزان تری تهیه کرد.

4 - زمستان، ارزان‌ترین فصل برای خرید بلیط هواپیما

معمولا میزان مسافرت‌ها در فصل زمستان کمتر از دیگر فصول سال است. به همین خاطر این موسم از سال را، زمان طلایی برای خرید بلیط هواپیما می‌دانند. البته این موضوع در خصوص شهرهای جنوبی کشور صدق نمی‌کند. اما مثلا اگر قصد مسافرت به نیمه شمالی کشور را دارید، بلیط خود را برای بهمن ماه رزرو کنید. چون اواخر اسفند همزمان خواهد بود با شروع تعطیلات و اوایل این فصل هم، تعطیلی بین ترم مدارس و دانشگاه را خواهیم داشت.

زمان مناسب برای خرید در طول روزهای هفته

جالب است بدانید که قیمت بلیط هواپیما حتی بسته به روزهای هفته هم متفاوت است. البته در حالت کلی این قیمت برای کل هفته ثابت است. اما در برخی موارد مشاهده شده که هزینه رزرو بلیط هواپیما در روزهای شنبه و پنجشنبه گران‌تر از روزهای دیگر هفته است. پس بهتر است که سفر خود را برای روزهای میانی هفته برنامه ریزی کنید.

تعیین ساعت مناسب برای خرید بلیط هواپیما

شاید با خود فکر کنید که چه فرقی دارد که بلیط هواپیما خود را در چه ساعتی از روز رزرو کنید. اما اینگونه نیست و حتی ساعت رزرو بلیط هم می‌تواند در تعیین قیمت نهایی موثر باشد. مثلا میزان تقاضا برای رزرو بلیط در صبح زود یا نیمه شب، کمتر از ساعت‌های دیگر از روز است. پس برای خرید بلیط هواپیما با مقصد شهرهای توریستی و زیارتی، در نظر گرفتن این فاکتور هم می‌تواند در کاهش قیمت موثر باشد.

تمامی فاکتورها و تایم‌هایی که به عنوان زمان طلایی خرید بلیط هواپیما معرفی کردیم، از یک فرمول ثابت عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند. چون هر زمان که متقاضی خرید برای یک کالا یا خدمت زیاد باشد، باید منتظر گرانی بود. اما اگر سفر خود را برای زمانی تنظیم کنید که میزان مسافرت کم بوده و تعداد اتاق‌های خالی در هتل زیاد است، می‌توان بلیط هواپیما را هم ارزان‌تر تهیه کرد.

اما شاید تعیین بهترین زمان به لحاظ فصلی، مقصدی، ماه و ساعتی سخت باشد. پس اطلاعات این مقاله به شما کمک می‌کند که تا جای ممکن، قیمت بلیط هواپیما را کاهش دهید و با مقایسه قیمت‌ها در سایت فلای تودی، ارزان‌ترین بلیط را برای خود رزرو کنید.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1315472

مهمترین اخبار ایران و جهان: