نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 11:57

دستگاه قضایی از بیکاری 2 هزار کارگر سمنانی جلوگیری کرد

معاون رئیس‌کل دادگستری استان سمنان گفت: سال گذشته در استان سمنان از بیکاری 2 هزار کارگر جلوگیری و پنج هکتار اراضی بستر رودخانه رفع تصرف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، حجت‌الاسلام محمدقاسم عین الکمالی، معاون رئیس‌کل دادگستری استان سمنان پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود در تالار پورسینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، با انتقاد از برگزاری این مراسم در ساعت اداری و لزوم تکریم ارباب‌رجوع، به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با مسؤولان قوه قضاییه و تشکیل قرارگاه اجرای فرامین رهبری در دستگاه قضا اشاره کرد.

وی افزود: این قرارگاه پیگیر هشت فرمان سال گذشته رهبر انقلاب برای دستگاه قضا و 6 فرمان امسال رهبری است و نوید اتفاقات خیلی خوبی را در این دستگاه می‌دهد.

معاون رئیس‌کل دادگستری استان سمنان با اشاره به اینکه دستگاه قضایی سه شاخصه پراهمیت دارد که یکی از آنها اصالت و عنصر فرد است، گفت: فرایند در خدمت در دستگاه قضایی، قضا و قضاوت است و در سایر دستگاه‌ها، اصالت با سازمان و اداره و فرد در خدمت سازمان است؛ اما در دستگاه قضایی، سازمان در خدمت قضا و قاضی است و دستگاه‌های نظارتی وجود دارد و امور را کنترل می‌کنند.

عین‌الکمالی خاطرنشان کرد: در تشکیلات قضایی برای هر فردی که وارد دادگستری می‌شود و خدمتی می‌گیرد، از طریق سامانه بعد از اتمام دادرسی چند سؤال ارسال می‌شود و میزان رضایت او را از خدمت دریافتی سؤال کرده و معاونت راهبردی قوه قضائیه، این اطلاعات را به استان‌ها برای ارزیابی درست ارسال می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بر مبنای این ارزیابی، میزان رضایتمندی از دستگاه قضایی ۸۱ درصد بود که در سال ۱۴۰۱ به ۸۲ درصد و سه ماهه اول سال جاری به ۸۶ درصد رسیده است.

معاون رئیس‌کل دادگستری استان سمنان با اشاره به لزوم احقاق حقوق عامه و تکالیف قانون اساسی در این راستا گفت: در سال گذشته در استان سمنان از بیکاری 2 هزار کارگر جلوگیری و پنج هکتار اراضی بستر رودخانه رفع تصرف شد.

عین‌الکمالی اظهار کرد: 1.5 هکتار از اراضی ملی در استان سمنان و ۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی رفع تصرف شد و برای اراضی ملی سند صادر شده است.

وی با اشاره به گزارش معاونت راهبردی قوه قضاییه در سال گذشته گفت: سمنان از جمله استانی‌هایی در کشور است که از جهت پرونده‌های مسن که بیش از یک سال از تشکیل آنها گذشته، جزو استان‌های با کمترین پرونده مسن محسوب می‌شود.

معاون رئیس‌کل دادگستری استان سمنان گفت: سه هزار و 871 پرونده مسن در استان سمنان وجود دارد که ۸۱ درصد این پرونده‌ها در مرحله اجرای احکام است.

عین‌الکمالی اضافه کرد: میزان رسیدگی به پرونده‌ها از ۸۶ به ۸۳ روز به طور میانگین کاهش یافته است و تلاش می‌شود این زمان کاهش بیشتری یابد.

وی افزود: رویکرد دادگستری استان سمنان در جابه‌جایی افراد، ارتقای نیروهای توانمند در دادگستری استان و جایگزینی نیروهای جدید، توانمند و پرکار است.

پایان پیام/74036/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1324672

مهمترین اخبار ایران و جهان: