نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 12:01

سبزیجات همدان آلوده به فاضلاب نیستند

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سبزیجات همدان آلوده به فاضلاب نیستند گفت: امسال سطح زیر کشت سبزی با فاضلاب در استان کم بوده و با متخلفان هم برخورد لازم صورت گرفته است.

مهدی خدابخشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ نوع سبزیکاری با فاضلاب آبیاری نمی‌شود اظهار کرد: برخی از مزارع محصولات دیگری مانند سیب‌زمینی، پیاز، سیر و ذرت را به توجه حق‌آبه‌ای که دارند شاید با فاضلاب آبیاری کنند اما اگر سبزی باشد که بدون مسامحه‌ای برخورد خواهیم کرد.

وی با تاکید به اینکه ممکن است کشاورزانی عنوان کنند قبلا حق‌آبه‌ای از رودخانه‌ای داشتند که امروز فاضلاب است و مجبوراند از آن استفاده کنند افزود: در این خصوص ممکن است فردی چاه آبی داشته باشد و چند نوبت از آب چاه و یک نوبت هم از آب‌های آلوده و فاضلاب استفاده کند که البته برای سبزی و صیفیجات نیست.

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه با سبزیکاری و صیفی‌کاری با فاضلاب برخورد می‌شود عنوان کرد: بازرسان ما با همکاری جهاد کشاورزی بازدیدهایی از زمین‌ها دارند و اگر مشاهده شود با آب فاضلاب آبیاری می‌کنند، برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه مردم کمتر به سمت خرید سبزی‌های آلوده با فاضلاب می‌روند و این موضوع خوشبختانه به یک فرهنگ تبدیل شده است افزود: معمولا سبزی‌هایی که با آب آلوده آبیاری می‌شوند بوی تعفن دارند و شهروندان نیز از جاهایی خریداری می‌کنند که به سلامت آن سبزی اطمینان داشته باشند.

خدابخشی با بیان اینکه سبزیجات استان آلوده به فاضلاب نیستند خاطرنشان کرد: عمدتا زمین‌های کشاورزی از چاه‌ استفاده می‌کنند و کشت سبزی با آب متعارف است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استفاده از آب نامتعارف و فاضلاب در استان نداریم و به محض مواجهه با چنین مسئله‌ای قطعا برخورد قضایی، شخم زدن زمین و معدوم کردن محصول را در برنامه داریم.

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه امسال سه مورد برخورد با سبزیکاری آلوده با فاضلاب در ملایر و همدان داشتیم و متخلفان نیز به مقام قضایی معرفی شدند اضافه کرد: این زمین‌ها کمتر از یک هکتار و در حد چند هزار متر بوده و اگر شهروندان مواردی را شناسایی کردند، موضوع را اطلاع دهند قطعا برخورد لازم صورت می‌گیرد.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1484628

مهمترین اخبار ایران و جهان: