نیوز سیتی!
10 شهریور 1402 - 08:26

شهروند دو تابعیتی به قاچاق «ریزالکترونیک» به روسیه متهم شد

دادستان‌های آمریکایی «آرتور پتروف» یک شهروند آلمانی-روسی را به قاچاق مقادیر زیادی فناوری ریزالکترونیک (microelectronics) با کاربردهای نظامی به روسیه متهم کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های قضایی در نیویورک علیه یک شهروند دو تابعیتی آلمانی و روسیه که در قبرس به درخواست آمریکا بازداشت و استرداد داده شد، در رابطه با قاچاق فناوری با کاربرد نظامی به روسیه اقامه دعوی کردند.

رسانه‌های غربی شامل خبرگزاری رویترز گزارش دادند که یک جوان ۳۳ ساله دارای دو تابعیت آلمان و روسیه توسط دادستان‌های آمریکایی رسما به قاچاق فناوری ریزالکترونیک متهم شد.

طبق این گزارش‌ها، «آرتور پتروف» در تاریخ 26 آگوست (چهارم شهریور) در قبرس و به درخوسات آمریکایی‌ها بازداشت و به این کشور تحویل داده شد.

دادستان‌های ایالات متحده روز پنجشنبه (دیروز) او را به قاچاق مقادیر زیادی فناوری ریزالکترونیک با کاربردهای نظامی به روسیه برای استفاده نهایی در جنگ این کشور علیه اوکراین متهم کردند.

ریزالکترونیک زیرمجموعه‌ای از الکترونیک است و در آن اقداماتی از قبیل تولید و طراحی قطعات ریز الکترونیکی انچجام می‌شود.

طبق دعوی آمریکایی‌ها، پتروف و دو همدست روسی او که نامشان افشا نشده، متهم شدند که از «شرکت‌های کاغذی برای مخفی کردن خریدهای تقلبی از توزیع‌کنندگان فناوری ریز الکترونیک آمریکایی استفاده کرده‌اند.

دادستان‌های آمریکا ادعا کردند که مقصد نهایی این فناوری شرکت «الکتروکام»، تامین کننده قطعات الکترونیکی مستقر در سن پترزبورگ روسیه است و این شرکت آن را به شرکت‌هایی داده که تامین‌کننده سلاح و سایر تجهیزات به ارتش روسیه است.

«دامیان ویلیامز» دادستان دادگاه منهتن با انتشار یک بیانیه در توضیح چرایی اقامه دعوی علیه جوان دو تابعیتی آلمانی و روسیه، به اتهام زنی علیه مسکو روی آورد و ادعا کرد: «تلاش‌های برای تامین غیرقانونی فناوری نظامی آمریکا به روسیه، هتاکی علیه امنیت ملی (آمریکا) است».

آرتوف پتروف با 11 اتهام از جمله نقض قوانین کنترل صادرات ایالات متحده، قاچاق، توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری و پولشویی و سایر اتهامات توطئه روبرو است. طبق قوانین آمریکا، هر یک از این اتهامات بین پنج تا ۲۰ سال حبس دارد.

دادستان‌های آمریکایی مدعی هستند که پرونده پتروف درباره قاچاق فناوری شامل قطعاتی است که از سخت افزارهای نظامی روسیه در میادین نبرد در اوکراین کشف شده است، مانند موشک‌های هدایت شونده، پهپادها، و تجهیزات جنگ الکترونیک.

در این پرونده آمده است که بیش از ۲۲۵۰۰۰ دلار قطعات ریزالکترونیک توسط پتروف و همدستانش از فوریه سال ۲۰۲۲ (سال گذشته) تا آگوست ۲۰۲۳ (سال جاری میلادی) ارسال شد.

مقام‌های روسیه هنوز به اتهام زنی رسمی دادستان‌های آمریکایی به این شهروند دو تابعیتی آلمانی-روسی واکنشی نشان نداده‌اند.

آمریکا و متحدانش از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بهانه حمایت از این کشور فشارهای بی سابقه ای در حوزه‌های مختلف به روسیه وارد کرده‌اند. کارزار غرب برای تحت فشار گذاشتن روسیه، علاوه بر تحریم‌های همه جانبه شامل اعمال محدودیت‌های شدید در حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری و فناوری شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1479528

مهمترین اخبار ایران و جهان: