نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 14:57

محیط زیست موضوع سیاسی نیست/ گام بزرگ ایران در دیپلماسی محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست موضوع سیاسی نیست اعلام کرد:گرد و غبار همه ارکان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورها را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشت خبری درباره برگزاری اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اظهار داشت: جهان در حال حاضر به لحاظ اقلیمی، سیاسی و اجتماعی بیشترین متغیرها را در حال گذراندن است و متغیرهای نوظهور مدام در همه ابعاد به ویژه محیط زیستی شکل گرفته و باید تلاش کرد حداقل خسارت برای ساکنان کره ایجاد شود.

وی افزود: تغییر اقلیم واقعیت غیر قابل انکار است و پس از انقلاب صنعتی، مؤلفه‌های محیط زیستی تحت تأثیر رفتار بشر قرار گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بارش یک شاکله اصلی فرآینده‌های مختلف زیست محیطی است که به دلیل خشکسالی وسیلاب در شرایط بازه حدی قرار رفته است و لذا باید کشور را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه گرد و غبار و ریزگردها هم از متغیرهای نوظهور است، گفت: گرد و غبار مخاطره ملی و بین المللی محسوب می‌شود البته ایران در غرب آسیا قرار دارد و هدف نهایی ریزگردها و تحت اثرات سو آن قرار گرفته است.

سلاجقه بیان داشت: ایران از لحاظ شرایط زمین شناسی و توپوگرافی وضعیت خاصی دارد لذا تجارب ارزنده‌ای در مورد شرایط اقلیمی مختلف دارد و می‌طلبند تجارب را در اختیار دیگران قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مطالعات خوبی در ایران در این زمینه انجام گرفته و دستاوردهای علمی مهمی حاصل شده است، گفت: محیط زیست موضوع سیاسی نیست وجزو مشترکات همه افراد بشر است. مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه برای ایران وجود داشته ولی با سیاست اصولی و با دیپلماسی قوی عمل کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: همگرایی و همسویی منطقه‌ای در مقابله با گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است و گرد و غبار همه ارکان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورها را با مشکل مواجه می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1486572

مهمترین اخبار ایران و جهان: