نیوز سیتی!
07 مهر 1402 - 10:55

عضو مجلس خبرگان: سالم‌سازی شبکه‌های اجتماعی بر علما و اندیشمندان واجب است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: با توجه به اقدامات رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی در فضای مجازی و علیه امت اسلامی، بر علما و اندیشمندان واجب است برای سالم‌سازی شبکه‌های اجتماعی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، آیت‌الله رضا استادی، محقق و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله محمود عبداللهی عضو مجلس خبرگان رهبری، در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی که به مناسبت هفته وحدت برگزار شد، به سخنرانی پرداختند.

استادی در ابتدا توضیح داد که تقریب در مقابل تبعید قرار دارد و معنای آن را این طور بیان کرد: تبعید به معنای این است که کاری انجام شود که پیروان مذاهب مختلف از یکدیگر جدا شوند. هر چقدر با هم باشیم، نزدیک هم باشیم و با هم عمل کنیم، به نفع همه است. در گذشته اگر تقریب انجام می‌شد تنها در بخشی از کشور ما یا کشوری دیگر اتفاق می‌افتاد.

این محقق در ادامه گفت: در حال حاضر همه دنیا در حال پیش روی به سمت تبدیل به یک دهکده جهانی است. در چنین شرایطی تقریب، بسیار بیشتر از گذشته اثر دارد. اگر دشمنان بخواهند نقشه‌هایی بکشند و امت اسلامی را از هم دور کنند، نتیجه بدتر از آن می‌شود که در گذشته ممکن بود رخ دهد؛ برای مثال اگر در گذشته تبدیل به ۲ فرقه می‌شدند، الآن تبدیل به ۶ فرقه و اگر در گذشته تبدیل به ۶ فرقه می‌شدند، اکنون تبدیل به ۱۰ فرقه می‌شوند. در نتیجه سود تقریب و ضرر عدم تقریب بسیار بیشتر از گذشته شده است.

وی تأکید کرد: معنی تقریب این نیست که شیعه سنی شود یا سنی شیعه؛ بلکه معنی تقریب این است که آن‌ها در مشترکاتشان با هم اقداماتی انجام دهند که به نفع کل عالم اسلام باشد.

استادی در ادامه بیان کرد: راه اینکه تقریب را همه تحویل بگیرند، به نظر همه مفید باشد، کاربرد داشته باشد و روز به روز رو به جلو برود، این است که ببینیم خود پیغمبر صل الله علیه و آله و سلم که هم شیعه او را قبول دارد هم سنی هم تمام فرق اسلامی، برای این قضیه راهی اعلام کرده یا نه؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به این سؤال پاسخ داد: کسانی که اهل مطالعه باشند و با کتاب سر و کار داشته باشند، می‌دانند که حدیث ثقلین که پیغمبر صل الله علیه و آله و سلم فرمودند، مقصودش همین است که شما قرآن و اهل بیت علیهم السلام را داشته باشید. نقطه مقابل این قضیه، بی‌اعتنایی به حدیث ثقلین و این است که بگوییم ما کتاب و اهل بیت علیهم السلام را قبول نداریم. هرکسی که این را بگوید در وادی وارد خواهد شد که روز به روز به جای تقریب، تبعید می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: همه به این نتیجه رسیده‌اند که دشمن امروز در رسانه‌ها، چه در جاهایی که معلوم است، چه در جاهایی که مشکوک است، دلش می‌خواهد این تقریب وجود نداشته باشد، یا کم رنگ باشد. حل این قضیه فقط منوط به حل شدن حوزه هاست. یعنی اول حوزه علمیه قم، حوزه‌های شیعی و تمام حوزه‌های علمیه سنی باید این حرف را قبول کنند که ما باید معارف را از کتاب و اهل بیت علیهم السلام بگیریم. دشمن نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد.

 

در ادامه این وبینار آیت الله عبداللهی عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه روابط اجتماعی و کیفیت آن، جایگاهی اساسی و بنیادی دارد و در قرآن کریم هم بر آن تأکید شده است، توضیح داد: اگر این روابط بخواهند التیام‌بخش و وحدت‌گرا باشند، باید بر اساس ادب، عقلانیت و منطق پیش روند. امروز در جوامع اسلامی، کیفیت مناظره و گفت‌وگو با وجود اختلاف آراء و نظرات اهمیت دارد و شاخص‌هایی نیز باید در ارائه نظرات رعایت شود.

وی در ادامه اظهار داشت: برای دعوت افراد به دین، ۳ راه حل وجود دارد؛ اولین راه حل، «بالحکمه» به معنای آنچه مطابق با واقع و مقتضای منطق است. مصداق بالحکمه «با دلیل سخن گفتن» است. راه حل دوم، «والموعظه الحسنه» به معنای استفاده از عواطف و تأثیرگذاری بر احساسات مخاطب با سخن احسن است. راه حل سوم نیز مسئله جدال است؛ یعنی در مقامی باشیم که بتوانیم مخاطب را از اصرار بر ادعایی که دارد، منصرف کنیم. برای این کار باید با مبانی خود مخاطب، او را قانع نماییم.

عبداللهی در ادامه گفت: مسلمانان نباید در ارتباط و گفت‌وگو به یک دیگر طعنه زنند و توهین، تحقیر یا تهدید کنند؛ چراکه با توجه به آیه ۷۹  سوره توبه که می‌فرماید «الَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقَاتِ وَالَّذِینَ لَا یَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ ۙ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» آن کسانی که عیب‌جویی می‌کنند بر آن مؤمنانی که به صدقات فقیران را دستگیری می‌کنند و همچنین مسخره می‌کنند مؤمنانی را که از اندک چیزی که مقدور آن‌هاست هم (در راه خدا) مضایقه نمی‌کنند، خدا هم آن‌ها را البته مسخره و مجازات می‌کند و به آن‌ها عذابی دردناک خواهد رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به آیه «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‌ هِی أَحْسَنُ» گفت: از این آیه استنباط می‌شود که مناظره باید به شیوه احسن باشد؛ یعنی مسلمانان در پی تحریک احساسات و توهین به مقدسات یک دیگر نباشند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید حتی به مقدسات کسانی که معبود شما را قبول ندارند هم حق توهین ندارید.

وی در ادامه تصریح کرد: گفتار اختصاص به مسلمانان یا مذهبی خاص ندارد. یکی از معیارهای جدال احسن این است که بر اساس مستندات و دور از شایعه‌پراکنی باشد.

عبداللهی ادامه داد: با توجه به اقدامات رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی در فضای مجازی و علیه امت اسلامی، بر علما و اندیشمندان واجب است برای سالم‌سازی شبکه‌های اجتماعی اقدام کنند. امروز نه تنها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امن نیستند، بلکه امنیت جامعه را نیز تهدید می‌کنند. بنابراین فضای مجازی باید مدیریت شود. باید از مسئولین نیز بخواهیم در جهت سالم‌سازی این فضا سرمایه‌گذاری کنند.

این عضو عضو مجلس خبرگان اظهار داشت: قبله و خانه خدا یکی از مقدس‌ترین چیزها نزد همه فرق اسلامی هستند. بنابراین باید سعی شود حرمت آن‌ها حفظ شده و در جدال و گفت‌وگو نباید کوچک‌ترین اهانتی علیه آن‌ها صورت گیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519228

مهمترین اخبار ایران و جهان: