نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 15:33

اسکان بیش از ۵۶ هزار زائر در مراکز اقامتی ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: از اول محرم تاکنون تعداد ۵۶ هزار و ۹۸۰ زائر در مراکز اقامتی استان ایلام اسکان داده شده اند.

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، ظهر شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام به تشریح اقدامات این اداره کل در حوزه خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی پرداخت و گفت: اربعین حسینی فرصت خوبی را در اختیار استان قرارداده است تا به معرفی آثار فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خود بپردازد.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام برنامه های متنوعی را درحوزه‌های مختلف انجام داده است، افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های انجام شده در این راستا معرفی استان ایلام به عنوان استان نوظهور گردشگری بود که در سال گذشته نیز این امر اجرا شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ادامه داد: همین امر سبب شد تا زائرانی که در سال گذشته به عنوان مسافر اربعین به این استان سفر کرده بودند، در ایام دیگر سال همچون تعطیلات تابستان و ایام نوروز، ایلام را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمایند.

 شریفی گفت: در اربعین سال جاری نیز در راستای معرفی بیشتر استان به زائران گرامی، در مواکب اصلی ورودی‌ های استان با برپایی غرفه‌های اطلاع رسانی و همچنین نصب اپلیکیشن ایلام بلد بر روی گوشی های زائران عزیز، توانستیم استان ایلام را به خوبی به زائران اربعین حسینی معرفی کنیم. 

شریفی خاطر نشان کرد: این اپلیکیشن شامل چهار آیکون اصلی هست که یکی از آیکون‌های اصلی آن اربعین بوده و تمام آنچه که یک زائر بدان نیازمند است، در این نرم‌افزار تدارک دیده شده است که با استقبال بسیار خوب زوار مواجه شده است و تنها در اولین روز اجرای این طرح ۱۶ هزار بازدید داشته است.

شریفی ادامه داد: همچنین در راستای اسکان زائران حسینی‌ در سال جاری پویش هرخانه، یک موکب راه‌اندازی شده که تاکنون ۱۰۰ نفر نیز در این پویش جهت خدمات رسانی به زوار ثبت نام کرده‌اند که در هنگام افزایش موج بازگشت، بتوان از این ظرفیت نیز استفاده کرد و حسینیه‌ها، تکایا و مساجد هم آمادگی خود را جهت این امر اعلام نموده اند.
 
 این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه موج بازگشت زائران به استان آغاز شده، تیم‌های نظارتی وظیفه رصد مراکز تحت مدیریت این اداره کل را جهت ارائه خدمات مطلوب به زائران بر عهده دارند.

 مدیرکل میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه صنایع دستی نیز پرداخت و گفت: در راستای حمایت از تعداد ۹ هزار صنعتگر فعال استان ایلام در مسیرهای اصلی برگشت زائران بیش‌ از ۱۵٠ غرفه صنایع 
دستی از جمله شهرستان‌های دهلران، مهران، ایلام، شیروان چرداول، دره شهر و بدره با هدف معرفی هرچه بیشتر محصولات صنایع دستی و کمک به اقتصاد استان برپا شده و در این غرفه ها بیشتر محصولات مذهبی و باب میل زائران حسینی به فروش خواهد رسید.
 
شریفی خاطر نشان کرد: افزایش سرویس‌های بهداشتی که زیرمجموعه مجتمع‌های خدماتی بهداشتی تحت نظر این اداره کل هستند، ساماندهی تعداد ۸ مجتمع خدماتی بهداشتی بین راهی در مسیرهای اصلی، راه اندازی تعداد ۵۴ زائرسرای استیجاری در کل استان که تعداد ۴۳ مورد از آنها در شهرستان مهران واقع شده،
ایجاد غرفه‌های اطلاع‌رسانی در کنار نمایشگاه های صنایع دستی از جمله اقدامات مهم این اداره کل در راستای خدمات‌رسانی به زوار است.

وی گفت: اجرای مراسم سنتی چمر در محل دائمی نمایشگاه صنایع دستی در هفته جاری با توجه به مهیا شدن شرایط در راستای معرفی چمر به عنوان آیین ثبت شده در فهرست آثار ملی برای مسافران اربعین حسینی، یکی از مهم‌ترین برنامه های پیش رو اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام است.

شریفی گفت: پویش هر زائر یک سفیر و اهدای هدایای فرهنگی به موکب‌داران آن سوی مرز در جهت مبارزه با ایران هراسی و معرفی فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در کشور عراق نیز در ایام اربعین در حال اجراست.

شریفی همچنین افزود: از اول ماه محرم تا روز جمعه ۱۰ شهریورماه سال‌جاری تعداد ۵۶ هزار و ۹۸۰ زائر در مراکز اقامتی استان شامل هتل، مهمان‌پذیر، خانه مسافر، کمپینگ گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی روزانه اسکان داده شده اند.
 
وی یادآور شد: امسال با تمهیدات اندیشیده شده توسط این اداره کل، میزان نفر‌شب اقامت در استان ایلام نسبت به سال گذشته افزایش‌ یافته و ظرفیت استان در این بخش به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر‌شب اقامت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام تصریح کرد: در مجموع ۱۵۲ مرکز اقامتی در استان در ایام اربعین حسینی (ع) به زائران و گردشگران ورودی به استان خدمات ارائه می‌کنند.

شریفی ادامه داد: با توجه به اینکه استان ایلام از دیرباز به‌عنوان دروازه عتبات عالیات، میزبان زائران امام حسین (ع) بوده، هم‌اکنون نیز مراکز اقامتی همچون گذشته تمام امکانات و تجهیزات خود را برای پذیرایی از زائران فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد از تلاش های استاندار محترم و نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه استان ایلام درراستای حمایت و همچنین همکاری سایر دستگاه های اجرایی در برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در این ایام با اداره کل میراث فرهنگی تقدیر و تشکر نماییم.

پایان پیام /

منبع: فارس
شناسه خبر: 1481628

مهمترین اخبار ایران و جهان: