نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 13:15

امیدواری گوترش به پایان جنگ اوکراین ناپدید شد!

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که باتوجه به تصمیم مسکو و کی‌یف برای رسیدن به اهداف‌شان از طریق استفاده از زور، هیچ امیدی جهت نیل به راه‌حل صلح‌آمیز برای جنگ وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اقدام مسکو و کی‌یف برای استفاده از زور جهت رسیدن به اهداف‌شان، تاکید کرد که در آینده نزدیک هیچ امیدی جهت دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز به منظور پایان جنگ اوکراین وجود ندارد.

گوترش درآستانه اجلاس سران «جی۲۰» در دهلی نو، در یک نشست مطبوعاتی گفت: چندان امیدوار نیستم که در آینده‌ نزدیک به راه‌حلی صلح‌آمیز دست پیدا کنیم. فکر می‌کنم هر دو طرف، همچنان تصمیم دارند تا به جنگ ادامه دهند.

آخرین داده‌های وزارت دفاع روسیه حاکی از است که اوکراین در ماه‌های اخیر با هدف پیشروی در مواضع دفاعی مسکو در مناطق خرسون و دونتسک، ۶۶هزار نیرو و هفت هزار و ۶۰۰ فقره از تجهیزات سنگین خود را از دست داده است.

هرچند گزارش رسانه‌ها حکایت از آن دارد که حامیان غربی کی‌یف، این به اصطلاح «ضدحملات» را شکست‌خورده می‌دانند، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین همچنان اصرار دارد که ارتش تحت فرمان او، مناطق خرسون، زاپروژیا و دونتسک و لوهانسک و همچنین کریمه که با همه‌پرسی به روسیه الحاق شده‌اند را پس خواهد گرفت.

روسیه تاکید کرده است که از راه‌حل دیپلماتیک برای پایان جنگ استقبال می‌کند اما هرگونه توافق صلح باید «مفروضات و واقعیات ارضی جدید» را لحاظ بکند و این یعنی مناطق مذکور به اوکراین بازگردانده نخواهند شد. علاوه بر این، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است که مذاکرات «با حضور زلنسکی برگزار نخواهد شد»؛ کسی که به باور دیپلمات ارشد روس، دست‌نشانده و عروسک خیمه‌شب‌بازی غرب است و در نتیجه مسکو مستقیما با «اربابان او» مذاکره خواهد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491028

مهمترین اخبار ایران و جهان: