نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 19:33

بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی توسط کره جنوبی است

مشهد ـ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در استان توسط کره جنوبی است که این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً در بخش پتروشیمی بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا خواجه‌نائینی اظهار کرد: در پنج ماه نخست امسال ۷۳۵ میلیون دلار در ۳۷ طرح در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری شده است و بین همه استان‌های کشور، خراسان رضوی رتبه نخست جذب سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد. سال ۱۴۰۰ در ۹۲ طرح به ارزش ۸۵ میلیون دلار در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری شد. که این میزان در سال ۱۴۰۱، ۲۹۹ میلیون دلار بود که در قالب ۵۸ طرح تعریف شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در استان توسط کره جنوبی است که این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً در بخش پتروشیمی به ارزش ۶۱۷ میلیون دلار بوده است. البته باید توجه کرد که عمده سرمایه‌گذاری‌ها در استان از سوی افغانستان صورت می‌گیرد. به طور دقیق‌تر ۵۹ درصد سهم سرمایه‌گذاری خارجی در استان به افغانستان تعلق دارد و چین با ۱۳ درصد و آلمان و بلژیک با ۳ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.

وی عنوان کرد: ۶۲ درصد سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به بخش صنعت و معدن، ۱۴ درصد مربوط به بخش حمل و نقل، ۱۱ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۸ درصد مربوط به بخش ساختمان و ۵ درصد مربوط به بخش خدمات است.

خواجه‌نائینی ادامه داد :۱۸۵ ملک مازاد به ارزش ۱۹.۶ همت در استان شناسایی شده است که از تعداد ملک تا کنون ۴۶ ملک به ارزش ۵,۶۹۸ میلیارد تومان امروز رونمایی شده، یک ملک هم مربوط شرکت برق است که به هیئت مولد سازی هم رفته و اولین ملکی است که بزودی واگذاری و مزایده آن انجام می‌شود. این ملک شرکت برق ۱,۷۰۰ میلیارد تومان کارشناسی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی به تسهیلات ویژه ازدواج و طرح‌های افزایش جمیت اشاره و عنوان کرد: در حوزه تسهیلات بانکی، تسهیلات ازدواج ۴۷ درصد افزایش داشته است، در بحث فرزند اوری هم رشد تسهیلات داشتیم بطوریکه در سال ۱۴۰۱، ۶۰ هزار وام فرزند آوری در استان به رقم ۲.۶ همت پرداخت شده است. در سال ۱۴۰۲ در ۴ ماهه ۲۰ هزار وام به ارزش ۱,۳۰۰ میلیارد تومان و در چهار ماهه ۱۴۰۲، ۱۷ هزار و۲۰۰ وام به ارزش ۳.۴ همت پرداخت شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تنها از مجموع درخواست ۴۴۶ کارت بازرگانی تنها یک درخواست صادر شده است.

خواجه‌نائینی اظهار کرد: سال گذشته وعده درگاه صدور مجوزها داده شد. این درگاه یک رابط بین دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوز برای مردم است تا مردم سردرگم نشوند تا سامانه‌های زیادی لازم نباشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: ممکن است هر دستگاه مدارکی از فرد بخواهد که قرار شد این مدارک یا شواهد اول در هیأت به نام هیأت مقررات زدایی بررسی و تأیید شود و غیر از آن مدارک دستگاهی حق ندارد از فرد مدارک دیگری بگیرد.

وی ادامه داد: سامانه از سال گذشته شروع به کار کرد و این قانون از سال گذشته ابتدا در دستگاه‌های اصلی و کم کم در اتحادیه‌ها و سایر دستگاه‌های ذی ربط اجرایی شد و تقریباً ۹۸ درصد دستگاه‌هایی که مجوز می‌دهند به این سامانه وصل هستند.

خواجه‌نائینی ابتدای سال ۱۴۰۲ را زمان آمارگیری از این سامانه اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال شروع به آمار گیری از این سامانه کرده ایم و تقریباً دو هفته‌ای است که می‌توانیم آمار ریز تر بدهیم. و در حال حاضر می‌دانیم هر دستگاه چه تعداد مجوزی داده و کدام شهرستان بهتر پاسخگو بوده است.

ده مجوز پر تقاضا در خراسان رضوی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تصریح کرد: ده مجوز پر تقاضای در پنج ماه ابتدای اول امسال شامل پروانه اشتغال به کار مهندسی ۱۸۴۰ درخواست که ۱۱۹۹ مجوز صادر شده، تأسیس تولید واحد صنعتی ۱۳۰۵ درخواست که ۶۸۳ مجوز صادر شده و کسب و کار خانگی خیاطی ۱۳۰۰ درخواست که ۱۱۶۰ مجوز صادر شده، مشاور املاک ۱۱۸۸ درخواست که ۴۳۴ صادر شده و کسب و کار خرده فروشی پوشاک زنان، پروانه طبابت و کسب و کار خانگی قالی بافی از دیکر درخواست‌های پر تعداد بوده است.

وی شفافیت را از ویژگی‌های این سامانه اعلام و خاطر نشان کرد: الان می‌توانیم با کد ملی متوجه شویم هر کس چه تعداد مجوز و در چه استانی گرفته و همه افراد جامعه به این آمار دسترسی دارند.

خواجه‌نائینی ادامه داد: در هر شهرستان دستگاه‌های متفاوتی وجود دارد و مدت زمان صدور هر مجوز در هیأت مقررات زدایی مشخص شده است. تأخیر در صدور مجوز زمانی مطرح می شودکه هر دستگاه نسبت به این مدت زمان چه میزان تأخیر داشته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: بیشترین تأخیر در خلیل آباد است که ۲۹ درصد در صدور مجوز دستگاه‌های این شهرستان تأخیر داشته اند. طرقبه و شاندیز ۲۶ درصد، سبزوار ۲۵ درصد، گناباد ۲۵ درصد، مشهد ۲۴ ممیز ۸ درصد است. کمترین تأخیر در صدور مجوز داورزن، کوه سرخ و صالح آباد بوده و البته تعداد درخواست صدور مجوز مهم است که تنها ۱۹ هزار و ۵۰۰ درخواست در پنج ماه نخست مربوط به مشهد بوده است.

وی اظهار کرد: به لحاظ دستگاهی بیشترین تأخیر مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان با آمار ۵٠ درصد با مجموع ٢ درخواست، جامعه مشاوران رسمی مالیاتی با ٢ درخواست، نظام روانشناسی ۵۹۴ درخواست با آمار ۴۱ درصد، اصناف ۳۶ درصد، ورزش و جوانان ۲۳ درصد در زمان مشخص صدور مجوز نداشته اند.

خواجه‌نائینی کمترین تأخیر مربوط به دستگاه‌های زیر مجموعه بانک مرکزی، محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، وزارت اقتصاد، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو در استان بوده است. البته این نکات باید گفته شود که سامانه جدید است و سرعت اینترنت و مسائل جانبی اثر گذار است و این عددها اعلام می‌شود تا مشکلات اگر در این زمینه است حل شود و برای اولین بار این آمار در استان در حال طرح شدن است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی به ده مجوز کم صدور که درخواست زیادی داشته اما صادر نشده اشاره کرد و گفت: کارت بازرگانی ۴۴۶ درخواست که یک درخواست صادر شده، مرکز درمان سرپایی اختلالات مصرف مواد ۴۲۶ درخواست که متولی آن وزارت بهداشت بوده و صدور مجوز نداشته، باشگاه ورزشی ۳۰۶ درخواست که ۳۹ صدوری، سازمان مردم نهاد ۲۲۶ درخواست که ۱۷ صدوری داشته و جایگاه سوخت مایع ۱۵۶ درخواست که هیچ مجوزی صادر نشده است.

وی ادامه داد: تبصره ۱۸ وام‌های است که به واحدهابی تولیدی برای رونق تولید پرداخت می‌شود که وایسته به رقمی است که برای استان تعیین می‌شود. این تبصره آئین نامه‌هایش در دولت سیزدهم تصویب و ابلاغ آن در دی ماه ۱۴۰۰ انجام و پرداخت‌ها از اسفند ۱۴۰۰ اغاز شد و تا آبان ۱۴۰۱ تبصره ۱۸ های ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1471972

مهمترین اخبار ایران و جهان: