نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 21:01

گام تنش‌زدای یونان با بستن اردوگاه منتسب به مکان اسکان تروریست‌های «پ‌ک‌ک»

دولت یونان در گامی دیگر به سوی تنش زدایی با ترکیه تصمیم به بستن اردوگاه منتسب به مکان اسکان تروریست‌های «پ‌ک‌ک» گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یونان در گامی تنش زدا تصمیم گرفته تا اردوگاه پناهجویان «لاوریو» را که مدت هاست از سوی ترکیه به مخفیگاه تروریست‌ها در پوشش پناهجو بودن متهم می‌شود، ببندد.

به نوشته روزنامه «حریت» این اقدام می‌تواند روابط یونان با ترکیه را که پس از حوادث مرگبار در دو ماه گذشته تقویت کند. این در حالی است که گفته می‌شود برخی از اعضای منتسب به گروه تروریستی «پ‌ک‌ک»  مستقر در این اردوگاه با انتقال به مکان دیگری مخالف هستند.

در سه سال گذشته همزمان با تنش شدید در روابط یونان و ترکیه، شماری از مقامات بلندپایه ترکیه موضوع استقرار تروریست‌ها را با نمایندگان دولت یونان مطرح کردند .آتن بارها این اتهام را رد کرده است.

علیرغم سابقه رقابتی که به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد و روابط تیره و تار آتن و آنکارا  در چند سال گذشته بر سر منافع در دریای مدیترانه، این دو همسایه برای همبستگی در مورد حوادث مرگبار در دو ماه گذشته اقدام کرده‌اند.

یونان از جمله اولین کشورهایی بود که پس از زمین لرزه‌های ویرانگر، گروه‌های امدادی را به ترکیه فرستاد و به ترکیه کمک کرد. «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان نیز به منظور حمایت از این زمین لرزه‌ها به ترکیه سفر کرد. بلافاصله پس از سانحه قطار در شمال یونان که در آن ۵۷ نفر جان خود را از دست دادند، ترکیه نیز مراتب تسلیت و کمک‌های خود را اعلام کرد.

 

چندی قبل، وزیر خارجه یونان در اقدامی قابل توجه همراه همتای ترکیه‌ای خود از مناطق زلزله‌زده در این کشور بازدید کرد.  این دیدار بخشی از گام جدید به اصطلاح «دیپلماسی زلزله» بین این دو کشور همسایه پرتنش بود. «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان یکشنبه با همراهی «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود از مناطق زلزله‌زده بازدید کرد.

چاووش‌اوغلو در این زمینه گفت: «آن موقع گفتم برای بهبود روابطمان منتظر زلزله دیگری نباشیم. اکنون به عنوان وزیر خارجه ترکیه این را تکرار می‌کنم. باید برای بهبود روابط خود تلاش کنیم.»(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1138872

مهمترین اخبار ایران و جهان: