نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 19:41

راه خروج از اقتصاد وابسته به نفت تحقق اقتصاد مقاومتی است

اراک- استاندار مرکزی گفت:راه خروج از اقتصاد وابسته به نفت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص‌الائمه بعد از ظهر چهارشنبه در آئین نهمین جشنواره استانی جهادگران علم و فناوری بسیج استان مرکزی در سالن غدیر این استانداری در اراک اظهار داشت: مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را علاج مشکلات کشور عنوان کردند و در بیانات ایشان و نگاه معظم له که پیرامون این مسئله ترسیم کردند، ۲ رکن را برای اقتصاد مقاومتی بیان کردند که رکن اول، اقتصاد مردمی و رکن دوم، اقتصاد دانش بنیان است، یعنی با توجه به این ۲ محور مهم می‌توان اقتصاد مقاومتی را شکل داد.

استاندار مرکزی با اشاره به برتری حرکت‌های مردمی در بسیاری از بخش‌ها گفت: در سال‌های اخیر بویژه در بخش‌هایی که خیلی جلوتر از دولت و بروکراسی اداری تلاش و حرکت شده، این ۲ مقوله تا حد زیادی محقق شده است و تلاش‌های ارزنده‌ای صورت گرفته است.

وی گفت: در واقع از زمان افزایش قابل توجه قیمت نفت در دهه ۵۰، این بیماری دیوان‌سالاری در نظام اداری کشور تزریق و هر روز فربه‌تر شده و در نهایت نتوانسته است از عهده مخارج، وظایف و تکالیف خود برآید و توانایی ترمیم و دفع بیماری را هم ندارد.

راه خروج از اقتصاد وابسته به نفت تحقق اقتصاد مقاومتی است

نیروهای جهادی حوزه عملیات خود را بیش از پیش توسعه دهند

مخلص الائمه افزود: مقام معظم رهبری فرمودند، نفت این سرمایه خدادادی عامل فروریختگی‌های فراوان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ این کشور شده و هنوز هم پیامدهای منفی و آسیب‌های آن تأثیر خود را نشان می‌دهد و راهی وجود ندارد به جز اینکه نیروهای جهادی حوزه عملیات خود را بیش از پیش توسعه دهند و راه خروج از اقتصاد وابسته به نفت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته در مجموعه استان مرکزی رویدادهای خوبی با کمک همه بخش‌ها از جمله خصوصی، دولتی، تعاونی و در رأس آن توسط نیروهای بسیجی و جهادی شکل گرفت که تاثیراتش مشهود است.

وی افزود: در موضوع رشد تولید باید حوزه‌های پیشران فعال شوند، این حوزه مانند لوکوموتیوی است که اگر حرکت کند، ده‌ها و صدها واگن در حوزه اقتصاد و سایر حوزه‌ها را به حرکت در می‌آورد.

مخلص الائمه بیان کرد: محور دوم، تکمیل زنجیره ارزش در حوزه تولید و صنایع است و استان مرکزی برای هر ۲ موضوع مهم، برنامه دارد و کارها را شروع کرده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ستاد معین اقتصاد دریا در استان مرکزی فعال شد، گفت: تعداد صنایع دریا محور در این استان با وجود اینکه استان ساحلی و دریایی نیست، قابل توجه است و استان مرکزی با رتبه اول در تنوع تولیدات صنعتی در کشور، ظرفیت بی‌نظیری در اقتصاد دریا دارد و برنامه راه‌اندازی یکی از بزرگترین بنادر خشک کشور در مرکز استان هدف گذاری شده که مصوبه اول آن تحت عنوان پارک لجستیک صادر شده و مطالعات آن انجام شده است.

استاندار مرکزی تأکید کرد: امید است بتوان با همکاری مجموعه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی کار به خوبی دنبال شود.

وی افزود: استان مرکزی ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد و با اطمینان اعلام می‌شود که ظرفیت‌ها و مشکلات این استان بر مشکلات آن غلبه دارد و شایسته نیست کماکان با مسائلی مواجه باشد که برخی از آنها قدمت، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ ساله و بیشتر دارد.

مخلص الائمه با بیان اینکه یک عقب افتادگی ۱۰ ساله هم بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب وجود دارد، گفت: قطعاً برای جبران آنها نیاز به یک حرکت مضاعف جهادی وجود دارد و این مسیرها با کار عادی جبران نمی‌شود.

دولت سیزدهم دولت بدون توقف و تعطیلی است

وی تأکید کرد: دولت سیزدهم دولت بدون توقف و تعطیلی است، هیچ روز تعطیلی در برنامه کاری مدیران کشور و استان مرکزی وجود ندارد و مصداق آن سال گذشته ۷۷۰ سفر شهرستانی توسط مدیران این استان برگزار شد و مسائل مختلف به صورت میدانی دنبال شد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه نظام اداری استان مرکزی، نظام مسئله‌محور نتیجه‌گرا است، گفت: باید مسائل با اولویت مور توجه مدیران قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: کار جهادی برآیند اراده نیروهای انقلاب اسلامی برای حل مشکلات مردم است و گسترش گفتمان جهادی کادر سازی برای انقلاب اسلامی است و قطعاً حرکت جهادی مضاعف علاج جبران عقب‌افتادگی سال‌های گذشته کشور است که باید مورد توجه جدی همه بخش‌ها قرار گیرد.

راه خروج از اقتصاد وابسته به نفت تحقق اقتصاد مقاومتی است

در پایان این آئین از منتخبان نهمین جشنواره استانی جهادگران علم و فناوری بسیج استان مرکزی تقدیر شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1186728

مهمترین اخبار ایران و جهان: