نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 08:38

دولت برای تنظیم بازار باید به تولید پایدار اتکا کند/ با حکم حکومتی نمی‌توان بازار را تنظیم کرد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه انتظار داریم در سال جدید دولت از افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی جلوگیری کند، گفت: اتکا دولت برای تنظیم بازار باید به تولید پایدار باشد و با حکم حکومتی نمی‌توان بازار را تنظیم کرد.

محمدرضا شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: سال گذشته باوجود مشکلات و مواردی ازجمله افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، تولیدکنندگان استان در بخش باغبانی موفق شدند محصولات خوبی را هم در بخش صادرات و هم در بخش تامین نیازهای داخلی ارائه دهند.

وی افزود: سالی که گذشت به‌ویژه برای محصول مرکبات و کیوی باوجود اینکه در اوایل فصل با مشکلات کاهش قیمت شدیدی مواجه بودیم و صرفه زیادی برای باغداران نداشت، با فرازونشیب‌های زیادی گذشت.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بیان کرد: مشکل ما با وزارت جهاد کشاورزی در این است معمولا توجه به تولید کم‌اهمیت شد؛ به این معنا که باتوجه به بخش انتزاع در بخش کشاورزی و بحث بازار از سازمان صمت گرفته و به وزارت جهاد کشاورزی داده شد، نگاه بخش وزارت جهاد کشاورزی نگاه به بخش تجارت شد و از حمایت از تولیدکنندگان این بخش غافل شدند.

شعبانی ادامه داد: با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی در برخی موارد جلوگیری از صادرات به بهانه اینکه محصولات کشاورزان گران می‌شود قابل توجیه نیست، حمایتی که از بخش کشاورزی می‌توانند انجام دهند پایداری تولید و بازار را درپی دارد.

وی تصریح کرد: باتوجه به گرانی همه نهاده‌های کشاورزی، دستمزد کارگر، هزینه سبد و انرژی از جمله هزینه آب‌بها، برق و نهاده‌های کشاورزی افزایش قیمت داشتند، به‌ویژه در بخش نهاده‌های کشاورزی و سموم که قیمت بسیار بالایی داشت و اصلا نظارتی وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اضافه کرد: واقعا قیمت سموم افسارگسیخته است و مرتبا افزایش پیدا می‌کند که نشان می‌دهد نظارتی بر بازار وجود ندارد.

شعبانی افزود: اصلا بحث فروش در خرده‌فروشی‌ها نیست عموما افزایش قیمت ازطریق کارخانه‌های تولید سموم اتفاق میفتد و هیچ نظارتی بر این کارخانه‌ها و مقاصد تولید وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید نگاه حمایتی به بخش تولید داشته باشد، خاطرنشان کرد: افزایشی که در نهاده‌های کشاورزی به‌ویژه سموم و کود که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد بوده را مد نظر نمی‌گیرند ولی چند هزار تومان افزایش محصول مرکبات را با قطع صادرات می‌خواهند کاهش دهند واقعا جای سوال دارد.

وی با تاکید بر اینکه تعهداتی که صادرکننده برای صادرات دارد بسیار مهم است و نباید این اعتبار را از بین ببریم، خاطرنشان کرد: ما بازارهای جدیدی را بدست آوردیم و نباید بازارهای جدید را با بی‌اعتباری از دست دهیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه رضایت نداریم مدیران وزارت جهاد کشاورزی عوض شوند، اظهار کرد: با این تغییرات ما خسارت بیشتری می‌بینیم، ما در بعضی از پست‌های مدیریتی از متخصصان مربوطه استفاده نکردیم و متاسفانه مدیران متخصص و با توان را در بخش‌های تخصصی بکار نگرفتیم و این خسارتی است که آینده مشخص می‌کند.

شعبانی یادآور شد: متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی تمام تمرکزش را روی بازار گذاشته است، اما تولید را رصد نمی‌کنند.

وی با اعلام اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید نگاه بلندمدت به مسائل مرتبط با کشاورزی داشته باشد، بیان کرد:  اینکه در زمان برداشت معمولا قیمت‌ها کاهشی است و بعد از آن افزایش پیدا می‌کند، نمی‌خواهیم بگوییم دلال بلکه زنجیره بعد از برداشت مثل انبارداری و ذخیره‌سازی باید وجود داشته باشد تا بتوانیم از این محصولات در طول فصل سال استفاده کنیم و جلوی خسارت را بگیریم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه متاسفانه از بخش کشاورزی غافل شدیم، گفت: انتظار ما از رئیس‌جمهور و وزارت جهاد کشاورزی این است حمایت‌های خود را در بخش کشاورزی از کشاورزان در همه موارد به میدان بیاورند.

شعبانی اضافه کرد: در بحث سرمایه در گردش کشاورزان، برق‌دار کردن چاه‌های زمین کشاورزی تهیه سوخت و سایر موارد تولید کشاورزان درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌شوند و دست‌شان هم از همه جا کوتاه است.

وی با اعلام اینکه انتظار ما از مسؤولان این بوده راه صادرات را نبندند، اظهار کرد: باید صادرات پایدار باشد و بتوانیم از بازار کشورهای همسایه به‌خوبی استفاده و با صادرات خوب اعتماد بازارهای هدف را جلب کنیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اضافه کرد: با فراوانی محصولاتی که داریم اگر صادرات انجام ندهیم بخش عمده آن به ضایعات تبدیل می‌شود که هم موجب بالا رفتن قیمت برای مصرف‌کنندگان و هم بی‌اعتباری در بخش صادرات می‌شود.

شعبانی اظهار کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس در ایجاد وزارت بازرگانی که می‌تواند بازار را بخوبی رصد و تراز تولید مصرف را تنظیم کند، غافل شدند و بر ایجاد وزارت بازرگانی پا فشاری می‌کنند.

وی با اعلام اینکه ضعف تولید و تنظیم بازار در این چند سال کارنامه خوبی از وزارت جهاد کشاورزی ارائه نکرده است، گفت:  وزارت جهاد کشاورزی فقط متولی تولید و ساماندهی تولیدکنندگان است اگر وظیفه دیگری به دوش این وزارت‌خانه نهاده شود قطعا نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد همانگونه که تا بحال نشده هر وزیری بر این منصب گمارده شود رضایت تولید کننده و مصرف کننده را نمی‌تواند کسب کند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با تاکید بر اینکه تنها راه کنترل بازار تولید مناسب است، به این معنا که عرضه و تقاضا باید درست انجام شود، یادآور شد: نمونه آن در بازار نابسامان مرغ دیده شد یک روز به مردم می‌گوئیم بیشتر مصرف کنید تا تولیدکنندگان ضرر نکنند حالا باید بگوییم کمتر مصرف کنید تا بازار تنظیم شود بازار را نمی‌شود با حکم حکومتی تنظیم کرد باید با تولید مورد نیاز مصرف کنندگان تنظیم کرد و در صورت بیشتر بودن تولید صادرات را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: نمونه دیگر در مورد پیاز که هم وارد کردیم و هم یارانه واردات دادیم و نتوانستیم قیمت آن را کاهش دهیم؛ چون نگاه به تولید و تولید کننده نداشتیم.

شعبانی افزود: انتظار داریم کمیسیون کشاورزی مجلس به داد کشاورزان ما برسد و توان تولید کشاورزان ما را بالاتر ببرند.

وی با تاکید بر اینکه اگر تولید نداشته باشیم هرچقدر واردات داشته باشیم باز هم نمی‌توانیم بازار را تنظیم کنیم، خاطرنشان کرد: قیمت نهاده‌های کشاورزی نسبت به سال گذشته چند برابر شد ولی اگر قیمت میوه هزار تومان افزایش یابد همه مسؤولان بسیج می‌شوند تا قیمت میوه را کاهش دهند با توجه به هزینه تولید برداشت و حمل و نقل و بسته بندی برای تولید کننده توجیه ندارد و باید منصفانه قضاوت کرد تا همه منتفع شوند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اظهار کرد: واقعا از انصاف به دور است سایر نهاده‌ها را با قیمت چندصدبرابری داریم خریداری می‌کنیم اما در خیلی از این موارد در فروش محصولات کشاورزی دچار مشکل هستیم.

شعبانی با اشاره به اینکه در بخش آب‌بر بودن محصولات و الگوی کشت با مشکلاتی مواجه هستیم که الگوی کشت به‌درستی اجرا نمی‌شود، افزود: بحث کشت قراردادی مطرح شد اما محصول از کشاورزان خریداری نشد.

وی با بیان اینکه امسال دولت در تنظیم بازار شب عید بسیار ضعیف عمل کرد، یادآور شد: تنظیم بازار باید انجام تا محصول کشاورزان به قیمت مناسب خریداری شود و هم به در زمان پیک مصرف ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد؛ درواقع این حمایت از مردم است و نباید به‌عنوان ضرر حساب شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه لازم است از کشاورزی حمایت شود، گفت: انتظار ما این است در سال جاری از افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی جلوگیری و به ثبات برسانند؛ در غیر این‌صورت حتما با کاهش تولید مواجه خواهیم شد.

شعبانی افزود: برای اینکه در تولید بخش کشاورزی با کاهش مواجه نباشیم همه دولت و به‌ویژه وزیر جهاد کشاورزی پای کار بیایند و نگاه به کشاورزان و تولید کنندگان تغییر یابد.

گفت: کلام اخر اینکه اتکا دولت برای تنظیم  بازار باید به تولید پایدار باشد و با حکم حکومتی نمی‌توان بازار را تنظیم کرد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1156628

مهمترین اخبار ایران و جهان: