نیوز سیتی!
06 اردیبهشت 1402 - 19:51

مصوبات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت لازم‌الاجراست/اشتغال و مسکن خانواده شهدا و ایثارگران اولویت دارد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک ستاد فرادولتی است که جدا از نهادهای دولتی، نهادهای حاکمیتی نیز عضو این شورا هستند و مصوبات آن و مصوبات شوراهای استانی نیز لازم‌الاجراست.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کردستان در سالن پیامبر اعظم استانداری اظهار داشت: این شورا، شورای عالی است و مصوبات آن به منزله مصوبات هیات وزیران است و برجسته‌ترین ستاد فرهنگی ملی و منطقه‌ای است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تصریح کرد: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک ستاد فرادولتی است که جدا از نهادهای دولتی، نهادهای حاکمیتی نیز عضو این شورا هستند و مصوبات آن و مصوبات شوراهای استانی نیز لازم‌الاجراست.

وی عنوان کرد: از دو سال قبل به همت مجلس، یک پیوست بودجه‌ای برای مصوبات این شورا دیده شده و دستگاه‌ها باید یک درصد بودجه جاری را برای این موضوع هزینه کنند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: طی این دو سال دولت و مجلس از بنیاد شهید و امور ایثارگران حمایت کرده‌اند، سال ۱۴۰۰ مجموعه اعتبارات مصوب این دستگاه ۳۱ هزار میلیارد تومان بود که در 1402 به ۷۲ هزار میلیارد تومان اضافه شده است.

وی افزود: هیچ دستگاه و اداره‌ای وجود ندارد که در حوزه ایثار و شهادت، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده شاهد و ایثارگران مسوولیت نداشته باشند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در ادامه به وضعیت مسکن، اشتغال و سایر موارد خانواده‌های شاهد و ایثارگران کردستان اشاره کرد و گفت: 3 هزار و 345 نفر از متقاضیان اشتغال خانواده‌های شاهد و ایثارگر کردستان در سامانه کاریابی بنیاد ثبت‌نام کرده‌اند.

وی آمار متقاضیان اشتغال فرزندان شهید و جانبازان ۷۰ درصد به بالا را ۳۹۳ نفر اعلام کرد و گفت: 348 نفر در 1400 و 349 نفر از خانواده شهدا و ایثارگران استان در 9 ماهه 1401 استخدام شده‌اند.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی، ۴۶۰ مجوز استخدام فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد کردستان از سازمان امور اداری و استخدامی کشور اخذ شده که متاسفانه مجموعا ۲۱۳ نفر استفاده کرده‌اند و مابقی استفاده نشده است و این به دلیل ناهماهنگی بین رشته تحصیلی و رشته استخدامی دستگاه‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۵۰۷ نفر از ایثارگران کارمند استان کردستان تبدیل وضعیت شده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: براساس مصوبه هیات دولت، ۱۰ درصد اعتبارات اشتغال باید به ایثارگران اختصاص یابد و این در منابع استانی دیده شده است و براساس قانون، ایثارگران در مسکن و اشتغال اولویت دارند.

وی یادآور شد: 4 هزار و 500 نفر از خانواده شاهد و ایثارگران کردستان در اولویت اول مسکن قرار دارند که در طول عمر انقلاب هیچ خدمتی در این بخش دریافت نکرده‌اند لذا مسوولان زمین شهری باید در این زمینه پیشقراول باشند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در بخش دیگری از سخنانش به ساماندهی گلزارها و مزار شهدای استان اشاره کرد و گفت: ۹۷۲ گلزار شهدا در کردستان وجود دارد که ۵۲۰۰ مزار ساماندهی شده‌اند و در سفر رییس جمهور 5 میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده که ۳.۹ میلیارد تومان آن تاکنون اختصاص یافته است.

قاضی‌زاده هاشمی اعلام کرد: از بانک‌های دی، سینا و ملی ۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۲۰ میلیارد تومان ۱۸ درصد سود به خانواده ایثارگران کردستان پرداخت شده است.

انتهای پیام/2330/74

منبع: فارس
شناسه خبر: 1170628

مهمترین اخبار ایران و جهان: