نیوز سیتی!
08 اردیبهشت 1402 - 10:42

عبور 19 جنگنده چین از خط حائل در تنگه تایوان

وزارت دفاع تایوان از پرواز 38 جنگنده و هواپیمای نظامی چین در حریم اطراف این جزیره خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع تایوان از پرواز 38 جنگنده و هواپیمای نظامی چینی نزدیک این جزیره خودمختار خبر داد. 

این بزرگترین نمایش نظامی ارتش چین پیرامون تایوان از زمان رزمایش گسترده این کشور در اوایل ماه جاری میلادی است که در آن محاصره این جزیره را تمرین کرده بود.

از زمان دیدار «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با «تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان در کالیفرنیا، چین فعالیتهای نظامی خود را در آبهای نزدیک تایوان افزایش داده است. پکن همواره مخالف تبادل و سفر مقامات تایوانی به کشورهای دیگر است؛ اقدامیکه آمریکا طی یک سال گذشته بارها آن را نقض کرده است و هیات‌هایی از کنگره آمریکا و دیگر نهادهای حاکمیتی این کشور به تایوان سفر کرده‌اند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، 6 ناو چینی نیز در آبهای نزدیک به تایوان دیده شدند که از ساعت 6 صبح پنج شنبه تا 6 صبح جمعه در آبهای اطراف جزیره منطقه مانور دادند.

طبق گفته وزارت دفاع تایوان، 19 هواپیمای نظامی چین نیز از خط حائل تنگه تایوان که این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا می‌کند عبور کردند. در میان هواپیماهایی که از خط حائل عبور کردند، 5 جنگنده سوخو-30 و دو جنگنده J-16، یک پهپاد و یک TB-001 حضور داشتند که دور جزیره دو زدند. 

علی‌رغم آن‌که واشنگتن در سال ۱۹۷۹، روابط دیپلماتیک با تایپه را به نفع پکن قطع کرد اما عملاً برخلاف میل چین، از هرگونه حمایتی از این جزیره دریغ نمی‌کند. پکن نیز تأکید کرده است که تایوان مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع در روابط با ایالات متحده است و این مسئله به یک منبع تنش میان دو کشور تبدیل شده است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1173372

مهمترین اخبار ایران و جهان: