نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 10:41

ماکرون رسما دستور اجرای قانون جنجالی را صادر کرد

علی‌رغم مخالفت‌های گسترده مردم فرانسه، رئیس‌جمهور این کشور رسماً دستور اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، رسانه‌های فرانسه اعلام کردند امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور امروز شنبه رسماً دستور اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال را صادر کرد.

دستور رسمی اجرای این قانون ساعاتی پس از آن صادر شد که دادگاه قانون اساسی فرانسه پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام روز جمعه این لایحه جنجالی را تأیید کرد.

این لایحه دولت از ۳ ماه پیش با تظاهرات گسترده و هفتگی مردم فرانسه روبرو شده و جریان‌های مخالفت دولت و اتحادیه‌های کارگری نیز پس از این دستور اجرایی ماکرون تأکید کردند که به تظاهرات سراسری خود ادامه خواهند داد.

پس از آنکه دادگاه قانون اساسی فرانسه بندهای اصلی طرح جنجالی دولت ماکرون را تأیید کرد، شامگاه جمعه گزارش‌هایی از خیزش مجدد تظاهرات اعتراض‌آمیز گسترده در این کشور منتشر شد.

پایگاه خبری «الجزیره» ساعاتی گزارش داد که در دوازدهمین روز خیزش اعتراضات سراسری در فرانسه که از نیمه ژانویه میلادی شروع شده است، پاریس شاهد اعتصابات کارگری شده است و زباله‌ها در میادین اصلی پاریس رها شده‌اند و بوی نامطبوع زباله‌ها فضای شهر را در بر گرفته است.از سوی دیگر، سیستم حمل و نقل دریایی مسافران در بخشی از رود «راین» در شرق فرانسه با اعتصاب کارگران تعطیل شده است. همچنین، معترضان با حمله به مرکز پلیس در شهر «رن» درب ورودی آن را آتش زدند.طبق این گزارش، پلیس فرانسه گفته انتظار می‌رود ۱۰ هزار نفر دیشب در پاریس تظاهرات کردند.

از ابتدای سال میلادی جدید، ۸ سندیکای کارگری نسبت به طرح افزایش سن بازنشستگی ماکرون اعتصاب کردند و در ادامه این اعتصابات، انجمن‌های دانشجویی نیز به موج این اعتراضات پیوستند.

با اصلاحاتی که اکنون در قانون بازنشستگی به تصویب رسیده است، دولت می‌خواهد شکاف قریب‌الوقوع بودجه‌ای صندوق بازنشستگی را برطرف کند. اختلافات به این دلیل تشدید شد که دولت این متن را بدون رأی‌گیری از سوی شورای ملی به اجرا درآورد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواهد این اصلاحات تا پایان سال اجرایی شود.

دیشب اتحادیه‌ها برای دوازدهمین بار خواستار یک روز سراسری اعتصاب و اعتراض شده بودند. در شهرهای نانت و رن در غرب فرانسه، درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین تظاهرکنندگان تندرو و نیروهای امنیتی در حاشیه تظاهرات رخ داد. از طرف معترضان به سمت پلیس ترقه پرتاب شد و نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور استفاده کردند. حداقل دو خودروی برند لوکس در رن آتش گرفتند.

‌همچنین تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که پلیس فرانسه با حمله و یورش به سمت معترضان و به خصوص زنان، آن‌ها به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

روز پنج‌شنبه نیز هزاران نفر در شهرهای مختلف فرانسه به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت شعار دادند و نیروهای پلیس با رفتارهای خشونت‌آمیز در حال متفرق‌کردن معترضان هستند. به نوشته اسپوتنیک، داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که این تظاهرات در ۲۷۰ منطقه در فرانسه برگزار شد و در برخی مناطق معترضان شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی و بزرگ‌راه‌ها را مسدود کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1150328

مهمترین اخبار ایران و جهان: