نیوز سیتی!
08 فروردین 1402 - 12:47

سرما و باران های بهاری چندان لطمه جدی به شکوفه های درختان خراسان جنوبی وارد نکرد/ خسارت ها در حال برآورد

باران و سرمای بهاری در خراسان جنوبی چون همراه با یخ زدگی نبود چندان خسارت جدی به شکوفه های بهاری درختان وارد نکرد اما درختان زردآلو کمی بیشتر از بقیه آسیب دیدند.

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ سبد سبد شکوفه باید چید از سرشاخسارهای درختانی که پیراهن گل گلی بهاریشان را به تن کرده اند و با خودنمایی هر چند تمام تر در نمایشگاه طبیعت بهاری همگان را به تماشای تابلوها زیباشان فرا خوانده اند.

دامن دامن شکوفه باید چید از سر شاخسارهایی درختانیکه با چادر گل گلی شان لبخند می زنند به رهگذاران و صاحبشان پس از ماه ها خواب زمستانی.

این روزها به هر نقطهه ای از خطه خراسان جنوبی سر بزنی به واسطه بارندگی های پایانی زمستان و ابتدای بهار تره و تازه شدن طبیعت و درختان را می توانی به وضوح لمس و احساس کنی.

این روزها که نمایشگاه بهاره طبیعت برپاست باید به دل مرغزارها، بیابان، مزارع و باغ ها زد تا رستاخیز طبیعت را آن هم با سر درآوردن گل و گیاهانی که ریشه در خاک دارند از زمین به تماشا نشست.

 

قلقلک باران های بهاری نیز سبب شده تا هر دانه ای که در دل سیاه خاک مدفون است سر از خاک در آورد و رخ نمایی کند بر روی زمین خاکی.

همه خرسند و خوشحالند از این موهبت های بیکران الهی در این فصل از سال چرا که هرآن چه از آسمان نازل شود زمین تشنه خراسان جنوبی جا برای جای دادن آن در دلش را دارد.

از همه خرسند تر و خوشحال تر هم کشاورزان و دامداران خراسان جنوبی اند چرا که آن چه در دل زمین کاشته اند با این باران های بهاری امید به برداشت آن بیشتر است.

درختان تشنه هم با این که هر کدام به دسته گلی از شکوفه مبدل شده اند اما با همه وجود خواهان رحمت الهی اند تا ریشه های تشنه شان را کمی تر کنند و سرحال و قبراق تر از قبل شکوفه ها را به میوه تبدیل کنند.

 

دل نگرانی کشاورزان از سرمازدگی شکوفه های بهاری

همه هرچند خرسندند و شکر گزار این همه رحمت و موهبت اما در دل کمی نگرانند که شاید باران های رگباری بهاری سبب ریزش شکوفه ها و سرد شدن هوا نیز لطمه ای به این شکوفه ها قبل از مبدل شدن به میوه وارد کند.

همه با این که زیر لب شکرگزار خدای باران هستند و اما در دل از او می خواهند که مراقب این شکوفه ها که چشم امید همه به آن بسته شده نیز باشد.

پرسش اینجاست که آیا باران های رگباری بهاری و سرد شدن هوا تاثیری بر شکوفه های درختان داشته است یا نه ؟

آن طور که  محمد حسین اکبری، رئیس مدیریت بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: باران های بهاری در برخی از نقاط کوهستانی استان سبب خسارت و سرمازدگی به شکوفه های درختان شده است.

 

یخ زدگی نداشته ایم تا شکوفه ها از بین برود

وی با بیان این که باران های بهاری در برخی از نقاط مرتفع مانند قله باقران، سیاه کوه قاین، کوه سیاه نایبندان طبس به صورت برف بود افزود: به طور حتم در این نقاط به شکوفه ها لطمه وارد شده اما دچار یخ زدگی نشد تا به طور کل شکوفه از بین برود.

به گفته وی به طور معمول دمای بین سه تا پنج درجه زیر صفر سبب می شود تا محصول دچار یخ زندگی شده و از بین برود اما چون در بارندگی های بهاری ابتدای امسال یخ زندگی آنچنانی نداشته ایم پس لطمه چندان سنگینی هم به شکوفه های درختان وارد نشد.

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به در حال جمع بندی بودن خسارت وارده از بارندگی های و سرمای باران های بهاری به درختان اشاره کرد و ادامه داد: آن طور که از گزارش های ارسالی برخی از نقاط استان برمی آید بیشترین خسارت ها به محصولات سر درختی از جمله زردآلو وارد شده است.

اکبری با بیان این که درختان بادام آبی و دیمی در ردیف بعدی خسارت ها قرار دارند افزود: اما خسارت های وارد به درختان زردآلو در حد ۲۵ درصد و بادام ۱۵ درصد از منطقه کوهستانی آیسک سرایان گزارش شد.

به گفته وی اگر براثر بارندگی های رگباری بهاری مقداری از شکوفه های درختان هم ریخته باشد خیلی بد نیست چرا در دیگر نقاط جهان برای این که محصولی با کیفیت تر داشته باشند اقدام به هرس شکوفه ها قبل از میوه دادن می کنند اما در خراسان جنوبی این کار چندان مرسوم نیست.

وی به خرسندی و خوشحالی کشاورزان به واسطه نزول رحمت الهی در این فصل اشاره کرد و ادامه داد: همه دعا می کنند که باران هایی که می بارد با عافیت باشد.

خدای باران، باران هایی با عافیت بفرست که زمین، طبیعت، درختان و... خراسان جنوبی تشنه این گونه موهبت هاست.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1114028

مهمترین اخبار ایران و جهان: