نیوز سیتی!
08 اسفند 1401 - 13:16

تمهیداتی برای استقبال از گردشگران نوروزی/درب اماکن وقفی باز است

بیرجند- بسیاری اماکن تاریخی خراسان جنوبی وقفی بوده که با توجه به پیش رو بودن ایام نوروز، برای بازدید گردشگران بازگشایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از موضوعاتی که در حوزه گردشگری مردم خراسان جنوبی را رنج می‌دهد، باز نبودن بسیاری از بناهای تاریخی در طول سال و گاه حتی در ایام نوروز است.

موضوع تا به آنجا پیش رفت که جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در ستاد سفرهای نوروزی بیان‌کرد: اماکن تاریخی در تملک ادارات و سازمان‌های دولتی باید ایام نوروز برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی بازگشایی شوند.

اوقاف و امور خیریه یکی از ادارات و نهادهایی است که به واسطه نوع کار بسیاری از اماکن تاریخی خراسان جنوبی تحت تملک آن است و مردم نیز خواهان بازدید از این اماکن هستند.

مشکلی برای بازدید از اماکن تاریخی وقفی نیست

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار کرد: اماکن تاریخی وقفی و در اختیار اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی طی ایام نوروز برای بازدید عموم مردم و گردشگران بازگشایی خواهد شد و از این جهت مشکلی نداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان‌کرد: البته برخی از اماکن تاریخی چون حسینیه نواب به واسطه در حال مرمت بودن، از این موضوع مستثنی است.

بخشی پور با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی پنج کاروانسرا تاریخی در اختیار اوقاف و امور خیریه قرار دارد، گفت: این پنج کاروانسرا، آب انبارهای وقفی و حمام‌های قدیمی وقفی در ایام نوروز برای بازدید علاقمندان به بناهای تاریخی و گردشگری بازگشایی می‌شود.

نکته‌ای درباره حسینیه امام رضا (ع)

وی با بیان اینکه موزه وقف و حسینیه امام رضا (ع) از دیگر اماکن تاریخی است که مورد بازدید علاقمندان قرار می‌گیرد، ادامه داد: اینگونه نیست که موزه وقف و حسینیه امام رضا (ع) تنها برای ایام نوروز بازگشایی و در دیگر ایام سال امکان بازدید از آن وجود نداشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار کرد: در طول سال هر زمان که میراث فرهنگی و غیره تور گردشگری داشته باشند، با هماهنگی می‌توانند از این حسینیه قدیمی و یا همان مدرسه شوکتیه بازدید به عمل آورند.

بخشی پور در پاسخ به چرایی ممنوعیت حضور گردشگران در ایوان‌های طبقه بالای حسینیه امام رضا (ع) در نوروز ۱۴۰۱ افزود: این موضوع ارتباطی با بحث مرمت ندارد بلکه به واسطه حضور خانواده‌ها و کودکان جهت حفظ مسائل ایمنی این ممنوعیت به وجود آمد.

وی گفت: در تلاش هستیم با هماهنگی میراث فرهنگی و بدون آسیب خوردن بنا و بافت آن نرده‌های چوبی در ایوان‌های بالا نصب کنیم تا از جهت ایمنی نیز مشکلی به وجود نیاید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در مورد برنامه‌های بقاع متبرکه برای ایام بهار و نوروز ۱۴۰۲ یادآور شد: برنامه‌ریزی های اولیه برای طرح آرامش بهاری انجام شده است که اطلاعات تکمیلی را در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1060872

مهمترین اخبار ایران و جهان: