نیوز سیتی!
28 اسفند 1401 - 13:40

استقبال از بهار با عطر بهارنارنج و بوی اطلسی‌ها/ بهشت چهار فصل ایران شما را فرا می‌خواند؛ «خوش یهتین»

شهرستان جیرفت با آداب و رسوم قدیمی و کهن با اقلیم و آب و هوایی متفاوت و تمدنی هفت‌هزار ساله به استقبال مسافران نوروزی رفته و به آنها خوش آمد گویی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، سبزوارون جیرفت، سرزمین چهارفصل با اقلیم‌های آب و هوایی متفاوت در این فصل از سال با بوی بهارنارنج چنان به هم آمیخته شده است که هر مسافری خود را در هاله‌ای از زیبایی و بوی معطر احساس می‌کند و همین تلاقی بوی بهارنارنج و گل‌های اطلسی بهانه‌ای برای اقامت مسافران در این بهشت چهار فصل ایران است.

شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان با داشتن اقلیم متفاوت و چهار فصل، تولید محصولات استراتژیک و خارج از فصل، زمین‌های حاصل‌خیز و مردمان خونگرمش مشهور است.

 تولید محصولات کشاورزی و باغی در این منطقه از جغرافیای ایران زمین رونق خاصی دارد و همین کشاورزی سبب پیدا شدن تاریخی نهفته در بستر این خاک شد که تاریخ جهان و تمدن را تکان داد.

تمدن جیرفت به گواه دیرینه شناسان، تمدن اولیه بشر در این کره خاکی بوده است. همین زیبایی و قدمت شهرستان جیرفت علتی برای مسافرت دوستداران طبیعت بکر و تاریخ به این منطقه از ایران به‌ویژه در ایام عید خواهد بود و امسال با توجه به کمرنگ شدن کرونا و شروع مسافرت‌های نوروزی پس از چند سال با تهمیدات انجام شده توسط مسؤولان، سالی متفاوت برای گردشگران اولین تمدن شرق رقم می‌خورد.

ایجاد منطقه ویژه گردشگری در ساحل هلیل‌رود

بخشدار مرکزی شهرستان جیرفت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی شهرستان جیرفت اظهار داشت: در بخش مرکزی جیرفت با توجه به قدمت و طبیعت بکر برنامه‌هایی برای رونق گردشگری تاریخی و طبیعی در دست اقدام است.

 میثم امیری خاطر نشان کرد: از برنامه‌های  در دست اقدام برای رونق گردشگری در این بخش  ایجاد منطقه ویژه گردشگری در ساحل رودخانه هلیل‌رود و احداث یک پارک در چشم‌انداز طبیعی و زیبا تپه‌های باغبابوئیه است که با توجه به ارتفاع این تپه و نخلستان‌های پایین‌دست، جلوه خاصی داشته به‌طوری‌که از بالای این تپه شهر جیرفت را می‌توان مشاهده کرد.

 بخشدار مرکزی جیرفت با اشاره به وجود شهر قدیم دقیانوس گفت: شهر دقیانوس در شمال شرقی شهر جیرفت قرار دارد و قدمت این شهر مربوط به دوره سلجوقیان است و با وسعت ۴۰ کیلومتری، این شهر جزو بزرگترین شهرهای اسلامی کشور محسوب می‌شده‌است و با توجه به اکتشافات انجام شده شهر دقیانوس در زمان سلجوقی از قطب‌های تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای شرقی منطقه بوده‌است.

 وی از راه‌اندازی روستابازار با اولویت معرفی صنایع دستی بانوان روستایی شهرستان جیرفت در مناطق گردشگری بخش مرکزی خبر داد و افزود:  هدف این روستا بازارها معرفی توانمندی‌های روستایی در حوزه تولید و ایجاد بازار مناسب برای معرفی محصولات این بانوان  است.

استفاده از ظرفیت دانشجویان باستان‌شناسی برای معرفی آثار باستانی

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جیرفت نیز با با بیان اقدامات اداره میراث فرهنگی شهرستان برای این ایام اظهار کرد: از ظرفیت دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه جیرفت به‌عنوان راهنمایان جهت معرفی آثار و محوطه‌های تاریخی و باستانی جیرفت استفاده می‌شود.

 محمد سالاری  از چاپ بروشور برای معرفی مکان‌های گردشگری جیرفت خبر داد و همکاری همه نهادها و مسؤولان را برای بهتر برگزار کردن برنامه‌های نوروزی موثر دانست.

شهرستان جیرفت وی آداب و رسومات کدیمی و کهن و اکلیمی سوا ای دگه جاوون و آب هوایی دگه وی تمدنی هفهزارساله‌ای مسافرون نوروزی خو به گرمی اپذیره و خووش اومد گویی اکنه خووش یهتی «شهرستان جیرفت با آداب و رسومات قدیمی و کهن با اقلیم و آب و هوایی متفاوت با تمدنی هفت‌هزار ساله به استقبال مسافران نوروزی رفته و به آنها خوش آمد گویی می‌کند».

گزارش از: ولی‌الله مرتضوی

پایان پیام/۳۷۶۳/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1100628

مهمترین اخبار ایران و جهان: