نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 16:10

رتبه ۷۶ ایران در رتبه‌بندی جهانی امنیت غذایی

معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان گفت: با جهش‌هایی که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده، امروز از مرحله امنیت غذایی عبور کرده و در حال ورود به شرایط اقتدار غذایی در جهان هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسن رضانیا ظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اظهار کرد: اقدامات متعدد و مؤثری در دانشگاه علوم پزشکی همدان پیرو بررسی محصولات سلامت محور در سطح استان انجام شده است.

وی بر لزوم تامین تجهیزات آزمایشگاهی در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اشاره کرد و گفت: باید در کنار تامین ابزارهای نظارت پایش و سنجش کیفیت محصولات کشاورزی و موادغذایی توصیه‌های استاندارد برای رعایت و اجرای سلامت آرد و نان به فرمانداری‌ها ابلاغ شود و غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک نیز منطبق با استانداردها انجام شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان با بیان اینکه وضعیت موجود در کیفیت آرد و نان رضایت‌بخش است اما نباید به این موقعیت راضی باشیم عنوان کرد: شایستگی مردم بسیار بیشتر و بالاتر است و ما هر روز باید برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات گام برداریم. 

وی گفت: مقایسه شرایط امنیت غذایی قبل و بعد از انقلاب نشان می‌دهد دستاوردهای عظیمی در این زمینه حاصل شده اما انقلاب در تبیین این دستاوردها مظلوم واقع شده و در حالی که به اذعان سازمان جهانی فاوا شرایط امنیت غذایی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست اما در نمایش این دستاوردها بروز و ظهور خوبی نداشتیم. 

رضانیا تشریح کرد: در حال حاضر کشور ما رتبه ۷۶ دنیا را در امنیت غذایی دارد و آمریکا با همه ادعاهای خود تنها چند پله بالاتر با ما اختلاف دارد و در کاهش سوء تغذیه با دغدغه‌ها و مسائل اقتصادی و معیشتی، رتبه بیست و نهم جهان را به دست آوردیم در شرایطی که حتی عربستان با تمام پشتوانه مالی و حمایتی که در منطقه دارد در مراتب بعد از ما قرار گرفته است.

وی مهمترین دلایل حصول این افتخارات را تاکید و راهبرد رهبر انقلاب به خودکفایی در مسائل امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: این راهبرد و تاکید رهبر معظم انقلاب باعث شده امروز از مرحله سلامت و امنیت غذایی در جهان به مرحله اقتدار برسیم. 

  رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز از برگزاری جلسات متعدد در شهرستان‌ها و استان‌ها حضور فرمانداران، بخشداران و مسئولین مربوطه در راستای برگزاری مجمع سلامت خبر داد. 

محمدمهدی مجذوبی در این جلسه رویکرد بررسی مهمترین موضوعات مرتبط در حوزه سلامت را مبتنی بر سه محور تاثیر اقلیم بر سلامت جامعه، بیماری‌های غیرواگیردار و جوانی جمعیت عنوان کرد. 

وی در این کارگروه از تلاش و خدمات مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در راستای کسب رتبه دوم جشنواره کشوری جوانی جمعیت قدردانی و نیز به آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در همه شهرهای استان اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه به لزوم تقویت کیفیت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در استان تاکید کرد و افزود: غذا و داروی دانشگاه در جایگاه نظارت قرار دارد و در راستای ارائه کیفیت بهتر محصولات باید شرایط و امکانات بهتری برای این حوزه دیده شود.

وی با تاکید به اینکه باید هم‌افزایی بالاتری مدنظر قرار گیرد تا سلامت مواد غذایی مردم ارتقا داده شود و بهبود یابد، خواستار توجه به این موضوع شد.

 رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان در ادامه به بخشی از اقدامات انجام شده در مجمع سلامت شهرستان‌ها و مرکز استان اشاره و اظهار کرد: برگزاری مجامع سلامت در شهرستان‌ها و قرائت بیانیه هدفمند با در نظر گرفتن اهداف مورد نظر در این مجمع با همراهی فرمانداران و مسئولین هر شهرستان صورت گرفته است.

معصومی خاطرنشان کرد: تهیه پروپوزال پژوهشی در معاونت بهداشتی و آموزش کارکنان و دستگاهها در خصوص سواد تغذیه در دست اقدام قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آموزش ۱۲هزار و ۲۹۸ نفر در دستگاه‌های متقاضی آموزش در حوزه سواد تغذیه صورت گرفته است افزود: در این راستا همکاری صدا و سیما نسبت به گسترش اطلاع رسانی صورت گرفته مهم بوده و ۱۶ جلسه آموزشی با صدا و سیمای مرکز استان برگزار شده است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان از تشدید نظارت بر میزان نمک مورد استفاده در نانوایی‌ها خبر داد و افزود: در این طرح نظارتی، نظارت ادارات غله و دستگاه‌های مرتبط بر سیلوها و نانوایی‌ها و جلب مشارکت خیرین در راستای تخصیص سبد غذایی مطلوب به اقشار آسیب‌پذیر مدنظر بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به وجود ۱۳ سیلو و انبار ذخیره‌سازی گندم و نظارت مستمر کارشناسان این معاونت بر سیلوها و انبارهای مذکور اظهارکرد: طی ۱۰ ماه گذشته ۸۲ مورد بازدید همراه با ۱۲۳ مورد نمونه‌برداری از سیلوها انجام شده و بر این اساس ارزیابی ما از وضعیت سلامت گندم در استان مطلوب است. 

قدرت‌الله رستمی خاطرنشان کرد: با وجود وضعیت مطلوب گندم مورد استفاده در استان اما در فرایند تولید نان موضوع استاندارد سبوس باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری هیچ گونه آلودگی در نانوایی و سیلوها مشاهده نشده است و ویژگی‌های حفظ پروتئین و ویتامین نیز در آرد نانوایی‌ها رعایت شده است.

مدیر سلامت و بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی همدان نیز از نظارت مستمر معاونت بهداشتی و نانوایی‌ها خبر داد و ‌گفت: یک ۱۸۹۵ نانوایی سنتی در سطح استان مشغول فعالیت هستند که طی سال جاری ۱۲ هزار و ۹۴۰ مورد بازدید صورت گرفته است.

رفعتی با بیان اینکه درصد نمک استاندارد برای نان باید حدود یک درصد باشد عنوان کرد: متاسفانه در استان همدان میزان نمک نان بالاتر از استانداردها است.

پایان پیام/۸۹۰۲۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1046628

مهمترین اخبار ایران و جهان: