نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 17:10

رایزنی‌ وزیر دفاع آمریکا با نیچروان بارزانی در اربیل

وزیر دفاع آمریکا در ادامه حضور در عراق، بعد از ظهر امروز به اربیل رفت و با رئیس منطقه کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که امروز (سه‌شنبه، ۷ مارس)، به عراق سفر کرده بود، پس از دیدار با مقامات عراقی در بغداد، بعد از ظهر به اربیل در منطقه کردستان عراق رفت.

به نوشته وبگاه «بغداد الیوم» وی و هیأت همراهش به محض ورود به اربیل با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر دفاع آمریکا که ریاست پنتاگون را برعهده دارد، در جریان سفر از قبل اعلام نشده امروز خود به بغداد از ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق دفاع کرد.

لوید آستین بعد از سفر از پیش اعلام نشده به بغداد پایتخت عراق، یک نشست خبری تشکیل داد و در این نشست درباره مسائلی از قبیل روابط واشنگتن با بغداد، حضور نیروهای آمریکایی در عراق و ادامه ماموریت «ائتلاف به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش» سخن گفت.

وزیر دفاع آمریکا طی سخنانش در بغداد، ابتدا به تعریف و تمجید از عملکرد ائتلاف به رهبری این کشور برای «مقابله با داعش» پرداخت و ادعا کرد: «ما از طریق شرکای بین‌المللی‌مان، عراقی‌ها را از ظلم دولت اسلامی در عراق و سوریه (داعش) آزاد کردیم».

 رئیس پنتاگون به ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق هم اشاره کرد؛ حضوری که گروه‌ها و سیاستمداران مختلفی عراقی بارها به آن اعتراض کرده و خواستار پایان بخشیدن به آن شده‌اند.

لوید آستین ادعا کرد که نیروهای آمریکایی به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند و ایالات متحده آمادگی دارد در صورت درخواست دولت عراق در این کشور باقی بمانند.

وی پیش از ظهر امروز در بغداد با «محمد شیاع السودانی» نخست‌‌وزیر عراق در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار همکاری مشترک عراق و آمریکا و همچنین عملکرد نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با تروریسیم و تعقیب عناصر داعش را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نخست‌وزیر عراق در این دیدار اظهار داشت: «دولت [عراق] بر تقویت روابط با ایالات متحده آمریکا و تحکیم آن در تمامی سطوح و زمینه‌ها پافشاری دارد.»

السودانی همچنین با اشاره به «نقش عراق در نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها و کاهش تنش در منطقه»، گفت: «رویکرد دولت پیروی از روابط متوازن با کشورهای منطقه و جهان بر اساس منافع مشترک و احترام به حاکمیت است. ثبات عراق کلید امنیت منطقه است.»

اما در مقابل، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که واشنگتن «از ثبات عراق حمایت می‌کند و به دنبال تحکیم روابط دو کشور و توسعه شراکت آن‌ها در تمام زمینه‌هاست.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1079672

مهمترین اخبار ایران و جهان: