نیوز سیتی!
18 اسفند 1401 - 11:56

فرسایش خاک در استان‌های زاگرس‌نشین 2 برابر متوسط کشوری است

معاون امور آب و خاک وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه متوسط فرسایش خاک در کشور 16 تن در هکتار است، گفت: این میزان در استان‌های زاگرس‌نشین 30 تن در هکتار یعنی 2 برابر متوسط کشوری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، صفدر نیازی صبح امروز در نشست با رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶ تن در هکتار است، گفت: این میزان در استان‌های زاگرس‌نشین ۳۰ تن در هکتار یعنی ۲ برابر متوسط کشوری است.

معاون امور آب و خاک وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: به منظور جلوگیری از فرسایش خاک در این استان‌ها پروژه‌ای تحت عنوان آبخیز تا جالیز با هدف افزایش اقدامات آبخیزداری در بالادست در وزارت‌خانه تعریف شده است.

وی افزود: به این طرح اصطلاحا تله‌اندازی آب گفته می‌شود و سبب تقویت چشمه‌ها، قنوات و آب‌های زیرزمینی و در پایین‌دست باعث رونق کشاورزی می‌شود از این رو برای این طرح اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

نیازی اضافه کرد: پروژه‌های نیمه‌کاره دیگری در حوزه کشاورزی در سطح کشور وجود دارد که ۱۰ تا ۲۰ سال است به حال خود رها شده‌اند.

وی عنوان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ بند ط تبصره ۸ به وزارت جهادکشاورزی مجوز داده شده که از محل فروش املاک مازاد ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه کشاورزی را تامین کند.

معاون امور آب و خاک وزیر جهادکشاورزی گفت: بحث مولدسازی اموال دولت آغاز شده است، در مرحله اول آن دسته از پروژه‌هایی که در مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان‌ها مورد تاکید قرار گرفته در اولویت تکمیل قرار دارد، در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ تمام پروژه‌های مورد تعهد وزارت جهاد کشاورزی در سفرهای ریاست جمهوری تامین اعتبار می‌شود.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1082828

مهمترین اخبار ایران و جهان: