نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 14:44

روزنامه آمریکایی: امارات و عربستان از روسیه فرآورده‌های نفتی خریداری می‌کنند

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت که امارات و عربستان بی اعتنا به تحریم‌های آمریکا، از روسیه فرآورده‌های نفتی خریداری می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت، در حالی که مسکو در بحبوحه تحریم‌های غرب به دنبال شرکای جدید است، عربستان سعودی و امارات در حال خرید فرآورده‌های نفتی روسیه هستند.

این روزنامه روز سه شنبه نوشت که  شرکت‌های دولتی عربستان و امارات باوجود مخالفت‌های واشنگتن، این محصولات ارزان قیمت روسیه را برای مصارف داخلی خریداری می‌کنند.

طبق آنچه این روزنامه به نقل از تحلیلگران و مدیران نفتی نقل کرده است، از مواد روسی در کارهای پالایشی استفاده می‌شود، در حالی که این کشورها نفت خام خود را به قیمت بازار می‌فروشند که باعث افزایش سود آنها می‌شود.

این روزنامه می‌گوید به دلیل سقف قیمت‌ها و سایر تحریم‌ها، نفت خام «اورال» روسیه در ماه‌های اخیر معمولاً با تخفیف بیش از ۳۰ درصد نسبت به نفت پایه برنت معامله می‌شود.

صادرات نفت  روسیه به عربستان و امارات

بر اساس گزارش شرکت داده‌های کالایی کپلر (Kpler) صادرات نفت روسیه به امارات نیز در سال گذشته بیش از سه برابر شد و به رکورد ۶۰ میلیون بشکه رسید.

بر اساس داده‌های کپلر، روسیه ۱۰۰ هزار بشکه در روز (بیش از ۳۶ میلیون بشکه در سال) به عربستان سعودی می‌فرستد، در حالی که پیش از جنگ تقریباً چنین محموله‌ای وجود نداشت.

به نوشته این روزنامه، در عین حال، امارات متحده عربی به مرکز بزرگی برای ذخیره و صادرات مجدد محصولات نفتی روسیه تبدیل شده است، در حالی که برخی از بازرگانان در حال تجارت فعال برای ارسال محصولات مسکو به مقاصد دیگر با استفاده از کشور خلیج فارس و سیستم مالی آن به عنوان پایه هستند.

الشان علی اف، رئیس بخش محصولات خلیج فارس و خاورمیانه در شرکت داده‌های ‌متخصص در محصولات انرژی آرگوس گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس به طور ویژه محصولات پالایش شده مانند نفتا، نفت کوره و گازوئیل را از روسیه وارد می‌کنند.

وی افزود: این محصولات به طور گسترده در خلیج فارس عرضه می‌شود، بنابراین تنها دلیل واردات آنها از روسیه استفاده از تفاوت قیمت است.

علی اف تاکید کرد که مسکو نفتا و گازوئیل را به ترتیب با قیمت‌های 60 و 25 دلار در هر تن به فروش می‌رساند که این رقم نسبت به همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس کمتر است.

وال استریت ژورنال با بیان اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا یا دفتر پادشاهی عربستان به درخواست‌های آن درباره این خبر پاسخ نداده‌اند، به نقل از یک مقام اماراتی که خواسته است نامش فاش نشود، آورد که امارات به تجارت باز و صادقانه با شرکای بین المللی خود ادامه می‌دهد.

ایالات متحده و متحدان غربی‌اش تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را بر صادرات انرژی روسیه اعمال کردند که باعث شد مسکو تولید روزانه خود را تا یک میلیون بشکه کاهش دهد.

روسیه فروش نفت را به کشورهایی که سقفی برای قیمت آن تعیین کرده بودند متوقف کرد و به شدت به سمت چین و هند حرکت کرد، در حالی که بسیاری از گزارش‌های غربی حاکی از آن بود که کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از این نفت سود می‌برند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1159859

مهمترین اخبار ایران و جهان: