نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 22:35

پیش‌بینی بارش ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر باران در لرستان

پلدختر- مدیرکل هواشناسی لرستان از پیش‌بینی بارش ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر باران به صورت نقطه‌ای در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز مرادپور امروز سه شنبه در جلسه ستاد بحران شهرستان پلدختر، اظهار داشت: با توجه به گزارش مرکز هواشناسی و ورود سامانه بارشی جدید به لرستان، بارندگی‌ها بامداد روز چهارشنبه در سطح این استان آغاز و پیک بارش‌ها بین عصر روز چهارشنبه هفته جاری، لغایت عصر روز پنجشنبه است.

وی افزود: متوسط بارش در این سامانه در سطح استان، بین ۵۰ تا ۸۰ میلی متر است که هشدار قرمز در برخی مناطق صادر و این میزان به صورت نقطه‌ای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی متر در برخی نقاط در سطح استان لرستان پیش بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان، گفت: با توجه به گزارش هواشناسی، مناطقی از جنوب شهرستان پلدختر و جنوب خرم آباد، مناطقی از جنوب شرق استان یعنی قسمت‌هایی از «سپیددشت» و «شول آباد» به همراه مناطقی مانند «تنگ هفت» و «تنگ پنج»، «کشکان»، «افرینه»، «جلوگیر» و نواحی از آزادراه «پل زال» پیش بینی شده که بیشتر در معرض خطر سیل قرار داشته باشند.

مرادپور، افزود: مناطق جنوب شهرستان نورآباد و مرز شمالی شهرستان کوهدشت با توجه به خروجی سامانه، مشمول هشدار سیل و در وضعیت قرمز هستند.

وی یادآور شد: به طور کلی جنوب شهرستان دورود، مناطقی که محل پرورش ماهی هستند از جمله «ماربوره» و «تیره» در معرض خطر سیل و وضعیت قرمز قرار دارند.

مدیرکل هواشناسی لرستان، افزود: همچنین در «سپیددشت» و «شول آباد» به دلیل حجم زیاد روان آب‌ها و ماهیت گل آلود شدن آب و در مناطق شمالی استان لرستان از جمله شهرستان نورآباد و الشتر طغیان رودخانه‌های فصلی در داخل شهر پیش‌بینی می‌شود که باید ساکنان این مناطق، منازل خود را برای جلوگیری از هرگونه آسیب و خسارت تخلیه کنند.

مرادپور، گفت: برای شهرستان‌های بروجرد، ازنا و رومشکان، آبگرفتگی معابر پیش بینی شده که توصیه می‌شود عشایر کوچ رو به هیچ وجه در مسیر رودخانه فصلی قرار نگیرند.

وی افزود: آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه در شهرستان‌های بروجرد، ازنا و رومشکان در بارش‌های پیش رو پیش‌بینی می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود که ساکنان حریم رودخانه منازل خود را تخلیه کنند.

مدیرکل هواشناسی لرستان، یادآور شد: همچنین با توجه به پیش بینی آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه در داخل شهر کوهدشت، تخلیه منازل از سوی ساکنان حریم رودخانه توصیه می‌شود.

مرادپور، افزود: با توجه به گزارش هواشناسی در این سامانه، روستاهای جنوب شهرستان پلدختر به ویژه مناطق اطراف «پاعلم»، «جلوگیر»، «سراب عبدولی» در وضعیت قرمز و معرض خطر سیلاب قرار دارند که تاکید می‌شود عشایر و دامداران در این مناطق امن منتقل و اسکان پیدا کنند.

وی گفت: آبگرفتگی در سطح شهر خرم آباد به ویژه در مناطق پل «حاج عمران» و «صفوی» با توجه به احتمال سرریز شدن آنها و همچنین در «چم انجیر» و «کرگانه» دور از انتظار نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1142059

مهمترین اخبار ایران و جهان: