نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 22:16

تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان پیشرفت استان را فراهم می‌کند

سنندج- استاندار کردستان گفت: تلفیق میراث ملموس و ناملموس منطقه جهانی هورامان، رشد و ارتقای شاخص‌های پیشرفت در استان کردستان را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا روز چهارشنبه در نخستین همایش بین‌المللی هورامان که در دانشگاه کردستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: هورامان از مهمترین میراث ملموس طبیعی است که در کنار آن باید به میراث ناملموس این منطقه شامل فرهنگ، تمدن، منش، اخلاق، بزرگی و مهربانی مردم این منطقه نیز توجه ویژه داشت.

استاندار کردستان با اشاره به قرارگیری هورامان در مناطق کردنشین کردستان و کرمانشاه و همچنین اقلیم کردستان عراق افزود: باور داریم از این موهبت مشترک الهی باید برای برادری و همدلی بیشتر و رشد و رفاه استان کردستان و اقلیم کردستان عراق، نهایت بهره را برد.

وی یادآور شد: امیدواریم مطالب مطرح شده در این نشست به بهره‌مندی و بهره‌برداری عظیم از توانمندی‌های منطقه هورامان کمک کند.

اصالت هورامان حفظ شود

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کردستان هم در این همایش گفت: هورامان با نام ایران و گردشگری گره خورده است و مختص به استان کردستان و یا کرمانشاه نیست بلکه منطقه‌ای ملی و جهانی است که اصیل‌ترین فرهنگ را دارد.

عبدالله رشیدی‌پور اظهار کرد: حفظ فرهنگ و اصالت هورامان به‌ویژه در ساخت‌وسازها باید در نظر گرفته شود تا در کنار دیگر ویژگی‌های مبتنی بر اصالت این منطقه، شاهد عادی‌سازی ویژگی‌های بکر و اصیل این منطقه نباشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کردستان خواستار تعامل و همکاری بیش‌ازپیش ایران و عراق برای حفاظت از هورامان شد و افزود: این همایش‌ها باید بستری برای معرفی و حفاظت منطقه هورامان باشد تا دست‌خوش آسیب نشود.

هورامان متعلق به جهان است

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: منظر فرهنگی هورامان تنها متعلق به کردستان، کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق نیست بلکه متعلق به همه جهان است.

منصور مهرزاد در این همایش اظهار کرد: ثبت جهانی هورامان حاصل تلاش مضاعف و پیگیری‌های مستمر مسئولان و همدلی و همراهی بی‌نظیر مردم سخت‌کوش منطقه است که توانستند گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار هورامان را نمایان کنند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان افزود: معماری روستاهای موجود در این منطقه با انطباق بر شیب‌ها به شکل پلکانی شکل گرفته است که نشان از هم‌نشینی مسالمت‌آمیز عوامل طبیعی و انسان‌ساخت دارد.

وی عنوان کرد: امیدواریم با پیوند و هم‌افزایی بیشتر بتوانیم معرفی صحیحی از ظرفیت‌های بی‌نظیر منظر فرهنگی هورامان داشته باشیم.

شناخت توانمندی‌های هورامان موجب خلق فرصت‌های جدید می‌شود

رئیس دانشگاه کردستان هم در این همایش گفت: بازشناسی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هورامان و واکاوی راه‌های تحکیم و پایدارسازی توسعه این منطقه از جمله اهداف این همایش است.

حامد قادرزاده اظهار کرد: هورامان به‌عنوان منطقه‌ای مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق، محوری برای تقویت تعامل در عرصه اقتصاد علمی است.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: بخش قابل توجهی از بازار کردستان، کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق در جایگاه علمی و اقتصاد کالایی به هورامان وابسته است که شناخت بیشتر توانمندی‌های این منطقه باعث تقویت تعامل و بهره‌گیری از تفاوت‌ها موجب خلق فرصت‌های جدید می‌شود.

وی اظهار داشت: تلاش و ارزش‌های فراوانی در این منطقه ایجاد شده که شناخت آن نیازمند همکاری و تعامل بیش از پیش مردم و دستگاه‌های اجرایی است.

نخستین همایش بین‌المللی هورامان با همت دانشگاه کردستان و با حضور مهمانانی از اقلیم کردستان عراق در حال برگزاری است؛ در این همایش بین‌المللی ٢٢ پنل تخصصی در قالب ٩٣ مقاله به مدت دو روز ارائه خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1186915

مهمترین اخبار ایران و جهان: