نیوز سیتی!
14 دی 1401 - 15:28

دومین سامانه بارشی قوی وارد آسمان ایلام شد

ایلام-رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی ایلام گفت: دومین سامانه پر بارش فصل زمستان از امروز وارد استان شده و تا روز جمعه فعال خواهد بود.

مجتبی میهن پرست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عمده بارش‌ها امروز و فردا خواهد بود و در طول روز جمعه نیز با توجه به وجود رطوبت در هوا بارش‌ها به صورت پراکنده و تضعیف شده است.

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی ایلام ادامه داد: طبق بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای دامنه پراکنش این سامانه کل استان را در بر می‌گیرد، اما شدت بارش‌ها در برخی نواحی شمالی و جنوبی استان بیشتر از سایر مناطق است.

میهن پرست یادآور شد: بارش باران، رگبار، رعد و برق، مه آلودگی در گردنه‌ها و نواحی پست، وزش باد، احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد و بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر از جمله پیامدهای جوی این سیستم خواهد بود.

وی یادآور شد: در مدت فعالیت سامانه دمای روزانه افت محسوس و بعد از عبور موج بارشی دمای شبانه و صبحگاهی کاهش پیدا می‌کند و یخبندان صبحگاهی تشکیل می‌شود.

رییس گروه پیش بینی هواشناسی ایلام اضافه کرد: آبگرفتگی مسیل‌ها و معابر، طغیان رودخانه‌ها و لغزندگی مسیرها از پیامدهای فعالیت این سامانه بارشی خواهد بود.

آماده باش در استان

مدیرکل مدیریت بحران استان نیز به هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی استان اشاره کرد و گفت: با توجه به پیش بینی‌های این اداره کل مبنی بر بارش‌های شدید این سامانه تمامی دستگاه‌های خدمات رسان عضو ستاد مدیریت بحران در حالت آماده باش هستند.

مجید بگلریان از عموم مردم خواست از حضور در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صعود به ارتفاعات و تردد غیر ضروری اجتناب و رانندگان هنگام عبور از جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها باتوجه به لغزندگی و مه آلودگی طول مسیر با احتیاط و همراه داشتن تجهیزات ایمنی رانندگی کنند.

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیشترین بارش باران مربوط به شهرستان آبدانان با ۲۰۹ میلیمتر و کمترین بارندگی متعلق به مهران با ۵۲ میلیمتر بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 954959

مهمترین اخبار ایران و جهان: