نیوز سیتی!
06 بهمن 1401 - 09:39

کاهش ۱۵ درصدی خودکشی در چهارمحال و بختیاری

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از تدوین و تصویب برنامه پیشگیری از خودکشی، ابلاغ آن توسط استاندار، متوقف کردن روند افزایشی و کاهش ۱۵ درصدی خودکشی در استان طی یک سال اخیر خبر داد.

علی احمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: حوزه بهداشت نیازمند رویکرد کار میدانی، نظارت قوی، پیگیری مکرر و دلسوزی، حمایت‌طلبی و مشارکت همگانی است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه مردم شریف استان بیش از این عملکرد مستحق خدمت هستند و نباید قانع بود، اظهار داشت: رفع کمبودهای تاریخی در استان همت، تلاش مضاعف و پویایی می‌طلبد.

وی از تدوین سند عدالت و تعالی نظام سلامت و برنامه استراتژیک ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۱ بهداشت با صرف بیش از ۵۰۰ نفر ـ ساعت و سند تقویت شبکه بهداشتی درمانی استان و شهرستان‌های ده‌گانه با صرف بیش از یک‌هزار نفر ـ ساعت کار گروهی و تقویت مشارکت‌ها خبر داد و افزود: برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ برای مرکز بهداشت استان و مراکز شهرستان‌های ده‌گانه با صرف بیش از یک‌هزار نفر ـ ساعت کار گروهی نیز تدوین شده است.

کاهش ۱۵ درصدی خودکشی در استان

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مطرح کرد: تدوین و تصویب برنامه پیشگیری از خودکشی، ابلاغ آن توسط استاندار، متوقف کردن روند افزایشی و کاهش ۱۵ درصدی خودکشی در استان، بازنگری، تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر توسط استانداری و همکاری با مرکز مطالعه کهورت دانشگاه، تدوین و تصویب برنامه پیشگیری از ایدز در استان و ابلاغ توسط استانداری به همه دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان‌ها از جمله اقدامات حوزه بهداشت در یک سال اخیر است.

احمدی گفت: بیش از یک‌هزار متر مربع توسعه فضای فیزیکی در اختیار، خارج کردن برخی مراکز استیجاری به دولتی و صرفه‌جویی در منابع، راه‌اندازی شبکه بهداشت و درمان در شهرستان خانمیرزا و ارتقای خدمات ستادی و محیطی و اخذ مجوز اقماری برای مرکز آلونی نیز از جمله اقدامات صورت‌گرفته در این بازه زمانی است.

وی تشریح کرد: طی یک سال گذشته، تامین بودجه ملی برای ماموریت تدوین گایدلاین، بسته خدمتی مراقبت کمردرد و ادغام در نظام سلامت ایران با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان، پیشگیری و کنترل اپیدمی کووید_۱۹، پیشگیری از مرگ‌های قابل اجتناب با تدوین و اجرای برنامه‌های عملیاتی و اجرای راندهای صبحانه و شبانه کووید_۱۹ در سطح استان، ایجاد هماهنگی و پایش در سطح شهرستان‌ها، مسابقه گزارش عملکرد مدیران، تجربه‌نگاری و ارزیابی سراسری انجام شده است.

افزایش پوشش ثبت مرگ‌ها در استان

رئیس مرکز بهداشت استان ضمن اشاره به راه‌اندازی مجدد و تقویت برنامه آمار و اپیدمیولوژی و ثبت مرگ‌ها در مرکز بهداشت استان و افزایش پوشش ثبت مرگ‌ها در استان، اظهار کرد: در همین راستا کارگاه ملی کدگذاری بیماری‌ها و ثبت مرگ در استان در جهت توانمندسازی همکاران با میزبانی ۱۰ بازدید وزارتی و حضور معاون وزیر بهداشت برگزار شد.

احمدی افزود: راه‌اندازی مجدد و تقویت برنامه ثبت سرطان‌ها در مرکز بهداشت استان و تشکیل کمیته‌های مربوطه بعد از چند سال و انجام کار عملی نیز طی یک سال اخیر پیگیری و انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از ۳۰۰ مصاحبه رادیویی و تلویزیونی در راستای اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی بهداشتی و ارتقای سبک زندگی بر مبنای اقناع انجام شده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری، کاهش و مدیریت خطر و بلایا در استان و پدافند غیرعامل در حوزه بهداشت و توانمندسازی کارکنان و GIS خبر داد و افزود: تدوین بوم حل بحران جمعیت استان، راه‌اندازی قرارگاه و اداره جوانی جمعیت، برگزاری جشنواره ملی جوانی جمعیت با ۷۰۰ نفر شرکت‌کننده، تشکیل دومین مجمع سلامت استان با حضور استاندار، چاره‌اندیشی و اخذ مصوبه برای مشکلات شهرستان‌ها متعاقب برگزاری ۱۰ مجمع سلامت در شهرستان‌های ده‌گانه و حمایت‌طلبی و حضور مسئولان ارشد در بیش از ۱۲۰ جلسه کاری در استانداری و فرمانداری‌ها نیز از جمله اقدامات صورت‌گرفته است.

ارائه بیش از ۲۰ هزار خدمت به مناطق صعب‌العبور و عشایری

احمدی ضمن اشاره به تشکیل جلسه توانمندسازی، هماهنگی و توجیه فرمانداران و پیام‌گزاران سلامت و سمن‌ها، جذب بیش از ۲۰ میلیارد تومان از خیرین، ارائه بیش از ۲۰ هزار خدمت به مناطق صعب‌العبور و عشایری به مناسبت کنگره ملی شهدای عشایر و فعال کردن اقدامات بسیج جامعه پزشکی، بیان کرد: تاکنون بیش از ۳ هزار بازدید مدیریتی، سرزده، شبانه، کارشناسی، پایش و نظارت در شهرستان‌ها و نقاط دور به صورت مدون و منظم با دریافت بازخورد انجام شده است.

وی با بیان اینکه مجوز راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع بهداشت و تاییدیه آزمایشگاه مرجع آنفلوآنزای استان کسب شده است، عنوان کرد: تامین تجهیزات مورد نیاز ICERP، جذب بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از وزارت بهداشت و سایر منابع، پرداخت بدهی‌های قبلی از سال ۹۷، تامین اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های عمرانی حوزه بهداشت در سفر رئیس جمهور، پیگیری و تنظیم پاسخ برای بازرسی کل استان، بستن بیش از ۲۰ پرونده مفتوح مورد رسیدگی برای مسئولان قبلی و اصلاح فرآیندها و امور مطابق مقررات نیز از دیگر فعالیت‌های حوزه بهداشت در این مدت است.

صرف بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و فناوری

رئیس مرکز بهداشت استان مطرح کرد: خوشبختانه در یک سال اخیر فضا برای مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان که سالیان متمادی به صورت استیجاری بود و جلب مشارکت خیر (۲ آپارتمان)، تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و فناوری مورد نیاز در سطح استان با صرف بیش از ۴۰ میلیارد تومان تامین شد.

احمدی ضمن اشاره به کاهش تاخیر ۱۶ ماهه در پرداخت مطالبات کارکنان به کمتر از ۹ ماه، گفت: خارج کردن یک مرکز در شهرکرد از برون‌سپاری در جهت صرفه‌جویی در منابع و ارتقای کیفیت خدمات در سایر مراکز برون‌سپاری انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش محسوس میزان مرگ مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال، افزایش مراقب‌های بهداشتی درمانی بیماران نیز از دیگر اقدامات حوزه بهداشت در یک سال اخیر است.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 998715

مهمترین اخبار ایران و جهان: