نیوز سیتی!
07 بهمن 1401 - 11:47

ریابکوف: برنامه کنترل تسلیحات آمریکا باعث تیرگی روابط مسکو -واشنگتن شده است

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: سیاست تهاجمی آمریکا در تلاش برای تحمیل "شکست استراتژیک" به روسیه در جنگ ترکیبی کنونی، انجام هرگونه کار سازنده را غیرممکن کرده،  ولی مسکو  از کنترل تسلیحات دست برنداشته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که گفت‌وگوهای دو جانبه بین روسیه و ایالات متحده به دلیل اقدامات همتایان آمریکایی آنها متوقف شد و اکنون مشخص گردیده که در گرو برنامه کنترل تسلیحاتی و "تلاش واشنگتن برای اعمال فشار سیاسی بیشتر" بر مسکو است.

به گفته وی، زمانی که ایالات متحده با واکنش قاطع روسیه در اوکراین مواجه شد، مذاکرات دوجانبه روسیه و آمریکا متوقف گردید. وی افزود: «بنابراین، بله، می‌توان گفت که در نتیجه اقدامات واشنگتن در زمینه کنترل تسلیحات کاهش عمیق کلی در روابط دوجانبه ما بوجود آمده است.»

معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد: سیاست تهاجمی و شدید ایالات متحده که در تلاش برای تحمیل "شکست استراتژیک" به روسیه در جنگ همه جانبه ترکیبی علیه این کشور است، انجام هر گونه کار سازنده را تقریبا غیرممکن کرده است. البته این بدان معنا نیست که ما از کنترل تسلیحات دست می کشیم، ولی این حوزه نمی‌تواند جدای از واقعیت‌های نظامی-سیاسی و ژئواستراتژیکی کنونی وجود داشته باشد.

ریابکوف افزود: برای اطمینان از راه‌حل‌های بلندمدت در رابطه با این موضوع، باید با غرب در مورد پارامترها و اصول همزیستی به توافق رسید که حداقل پتانسیل درگیری را تضمین کند. به گفته وی، هرگونه توافقاتی در این زمینه باید بر اساس اصول برابری و مشارکت دقیق باشد. علاوه بر این، هیچ امتیاز یک جانبه‌ای در این خصوص مجاز نیست.

این دیپلمات بلندپایه همچنین اعلام کرد که روسیه به اجبار ایالات متحده را در پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (پیمان استارت) نگه نخواهد داشت.

سرگئی ریابکوف تاکید کرد: اگر آمریکا برای اهداف تبلیغاتی تصمیم به تشدید اوضاع بگیرد، این انتخاب خود آنها خواهد بود. او گفت: «ما با اقدامات واشنگتن که به جای برداشتن گام‌های عملی ملموس برای تقویت دوام توافقات مربوط به کنترل تسلیحات، آنها را نابود می‌کند، غریبه نیستیم».

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز یادآور شد که مواضع ایالات متحده در مورد ازسرگیری بازرسی‌ها در چارچوب پیمان استارت چندان منصفانه نیست.

لاوروف مقدمه این توافقنامه را یادآور شد که در آن آمده است که طرفین پیوند ناگسستنی بین تسلیحات تهاجمی راهبردی و تدافعی استراتژیک را به رسمیت می شناسند. وقتی صحبت از کاهش تسلیحات استراتژیک می شود، این ارتباط از اهمیت تعیین کننده‌ای برخوردار است. به گفته وی، آمریکا این تعهد را از بین برده است. امروزه دفاع موشکی جهانی در امتداد مرزهای روسیه و چین در حال ساخت است و در عین حال، هیچ کس پنهان نمی‌کند که سیستم ضد موشکی باید به بازدارندگی روسیه و چین کمک کند.

لاوروف همچنین تاکید کرد که تحریم‌های اعمال شده توسط طرف آمریکایی، امکان انجام بازرسی‌های متقابل را از لحاظ فنی به طور جدی پیچیده کرده است. با وجود این، ایالات متحده مایل است این بازرسی‌ها را از سر بگیرد و علائم منظمی در مورد آن ارسال می‌شود. وی یادآور شد که در شرایط کنونی روسیه تمایل خاصی برای گفتگو با کشورهای غربی ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1000515

مهمترین اخبار ایران و جهان: