نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 23:32

اکثر صادرات صنایع دستی آذربایجان شرقی به صورت چمدانی وانفرادی است

تبریز-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: بیشتر صادرات صنایع دستی آذربایجان شرقی به صورت چمدانی و انفرادی صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد حمزه زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه بیشتر صادرات صنایع دستی آذربایجان شرقی به صورت چمدانی و انفرادی صورت می‌گیرد، افزود: تا پیش از دولت سیزدهم فعالیت‌های مربوط به صنایع دستی و صادرات محصولات این حوزه با رکود کامل مواجه بود که از ۲ سال پیش شاهد رونق دوباره هستیم.

وی کشورهای حوزه خلیج فارس، قفقاز، آسیای شرقی و اروپا را از مقاصد اصلی و مهم صنایع دستی آذربایجان شرقی اعلام و اظهار کرد: این حجم از صادرات به غیر از فرش دستبافت تبریز و آذربایجان شرقی را شامل می‌شود که جزو حوزه‌های تحت مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شمار نرفته و صادرات آن زیر نظر اتاق‌های بازرگانی انجام می‌شود.

حمزه زاده معرق کاری، سبدبافی، سوزن دوزی، سفالگری، گلیم بافی و ساخت تابلو سنگ‌های با ارزش و مهمتر از آنها صنایع مربوط به نقره کاری را از صنایع دستی جذاب و مشتری پسند آذربایجان شرقی بیان کرد که هر کدام در شهرستان‌های مختلف رواج داشته و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و روز به روز شاهد رشد صادرات در این زمینه هستیم.

به گفته وی صنایع دستی همچون کیف، کفش، پوشاک و برخی اقلام خانگی و نقره کاری و معرق کاری از محصولاتی است که به دلیل کیفیت عالی مشتری‌های خوب از اقصی نقاط جهان به خصوص کشورهای اروپایی دارد.

حمزه زاده انتخاب شهرهای تبریز، اهر و اسکو به عنوان شهرهای ملی تولید صنایع دستی فرش، گلیم و چاپ کلاقه ای را مزیت بزرگ و مهم آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده ثبت ملی شهرهای سردرود برای تولید تابلو فرش، کوزه کنان در حوزه سفالگری و ممقان دوزی در شهر ممقان در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد که امیدواریم به زودی این مهم نیز محقق شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1487259

مهمترین اخبار ایران و جهان: