نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 13:31

البرز ۴ برابر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان دانشجو دارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز گفت: کمبود فضای فیزیکی مهمترین چالش این دانشگاه است که امکان توسعه رشته‌ها و پذیرش دانشجومعلم به اندازه نیاز استان را نمی‌دهد. در حال حاضر بیش از ۴ برابر ظرفیت فیزیکی دانشجو داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس در فردیس، مسلم قبادیان، رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز در نشست خبری با جمعی از خبرنگاران خبرگزاری‌های استان البرز، با اشاره به ماموریت‌ها و اهداف این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان دارای هویتی ماموریت گرا برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه آموزش و پرورش و در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که با الگوی تربیت معلم شایسته محور، مرتبه قابل قبولی از حیات طیبه و فرآیندهای فرهنگی اجتماعی آموزشی و پرورشی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند.  

وی تعالی هویت یکپارچه اسلامی دانشجویان را از جمله اولویت‌های دانشگاه فرهنگیان برشمرد و افزود:  تلاش می‌کنیم دانشجوی دانشگاه فرهنگیان یک دانشجوی انقلابی و ولایی با تخصص و توانمندی‌های لازم باشد.  خوشبختانه کارشناسان و اعضای هیات علمی  این دانشگاه از شایستگی‌های ویژه ایمان و تخصص برخوردارند و توانمندسازی و ارتقای سطح تربیتی اخلاقی و  اجتماعی دانشجومعمان در این دانشگاه مورد توجه آنهاست.

رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری و با رتبه های پایین و ترازهای بالا وارد دانشگاه می‌شوند، گفت: وظیفه ما این است که شیوه‌های نوین یادگیری در حوزه‌های مختلف در بستر فناوری را برای دانشجومعلمان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دانشجومعلمان پس از دیپلم و از بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان تحت استخدام رسمی آزمایشی آموزش و پرورش هستند،  ثبات شغلی و شرایط بهتری برای  تشکیل خانواده دارند و زودتر برای این امر می‌کنند. طرح همسفر تا بهشت در دانشگاه فرهنگیان از جمله طرح‌هایی است که به منظور تسهیل در ازدواج دانشجویان اجرا می‌شود.

قبادیان با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان البرز دارای دو پردیس دخترانه و پسرانه است (پردیس پسرانه در فردیس و پردیس دخترانه در باغستان واقع است)، اضافه کرد: در دانشگاه  فرهنگیان رشته‌های تاریخ، اجتماعی، جغرافیا، ابتدایی، مشاوره، امور تربیتی ارائه می‌شود. 

کمبود فضای فیزیکی؛ مهمترین چالش دانشگاه فرهنگیان

وی مهمترین چالش پیش روی دانشگاه فرهنگیان استان را کمبود فضای فیزیکی عنوان کرد و افزود: طبق آمار سال گذشته بیش از ۲هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان البرز تحصیل می‌کنند  که امسال علاوه بر ورودی‌های جدید، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مهارت آموز تحصیلکرده پس از شرکت در آزمون معلمی، برای گذراندن دوره معلمی به این تعداد افزوده می‌شود. 

رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز با اشاره به وجود ظرفیت‌ لازم برای افزایش رشته‌های این دانشگاه، گفت: در حال حاضر برای ارائه رشته‌های مختلف تربیت بدنی، مشاوره، مدیریت و.. هیأت علمی داریم اما فضا، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای پذیرش دانشجو نداریم. این درحالی است که طبق بررسی‌ها دانشجومعلمان این استان به ناچار باید برای تحصیل به استان‌های دیگر انتقال داده شوند که هزینه‌های بسیاری بر خانواده تحمیل می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر توسعه رشته‌های تحصیلی، مقدمات کار برای برخی رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد انجام شده، اما با وجود مشکل کمبود  فضای آموزشی نمی‌توانیم در این زمینه اقدام کنیم.

نیاز البرز به ۴ هزار معلم‌/ آنها که در البرز درس می‌خوانند و نمی‌مانند

قبادیان گفت: طبق آمایش سرزمینی که در استان صورت گرفته، البرز تا سال ۱۴۰۶ به ۴ هزار و ۳ معلم نیاز دارد.‌ از سویی اکثریت افراد که در آزمون استخدامی مهارت‌آموزان شرکت می‌کنند، از استان‌های مختلف هستند که بیشتر از یکی دوسال در استان نمی‌مانند و درخواست انتقال به استان خود را دارند. در نتیجه چالش نیاز به معلم در استان ثابت می‌ماند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان در  خصوص محل خدمت دانشجو معلمان ورودی کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان، بیان کرد: این دانشجو معلمان در  رشته‌های آموزش ابتدایی صد در صد سهمیه استان البرز هستند. اما در برخی رشته‌ها  از جمله تاریخ و جغرافیا نیاز کل کشور در این دانشگاه تامین می‌شود. دانشگاه فرهنگیان البرز قطب کشور در آموزش علوم اجتماعی است.

وی به عدم تناسب نیاز آموزش و پرورش استان البرز با ورودی دانشگاه فرهنگیان به دلیل کمبود فضای فیزیکی اشاره کرد و گفت: فضای کنونی دانشگاه فرهنگیان قدمت بالای ۴۰ سال دارد که برای حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر ساخته شده، و پردیس دخترانه هم در وضعیتی مشابه است؛  در حالیکه دانشحویان بیش از چند برابر ظرفیت موجود در هر دو دانشگاه  مشغول تحصیل هستند.‌ ۸۷۶ دانشجو پسر در پردیس دانشگاه فردوسی فردیس و  ۱۱۴۲  دانشجوی دختر در پردیس دانشگاه فرهنگیان باغستان تحصیل می‌کنند.

خوابگاه‌ها در حال انفجار است

قبادیان گفت: طبق قانون و به دلیل فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و ... دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید به صورت شبانه روزی در دانشگاه مستقر شوند و در خوابگاه بمانند.‌ اما به دلیل کمبود فضا هم اکنون ۳۶۰نفر در خوابگاه پسرانه و  ۲۶۰ نفر درخوابگاه دخترانه مستقر هستند و بقیه به محل سکونت  تردد می‌کنند. در هر اتاق خوابگاه با تناسب فضا ۸ تا ۲۶ نفر در اتاق ها مستقرند و مساحت اتاق‌ها از ۱۰ تا ۲۴ متر است.‌  

وی افزود: تا کنون و به دلیل کمبود فضای فیزیکی، دانشجویان مقیم البرز تا شعاع ۳۰ کیلومتری را در خوابگاه‌ها نپذیرفتیم و امسال درخواست دادیم این فاصله تا شعاع ۷۰کیلومتری افزایش داده شود.

قبادیان در ادامه ضمن تشکر از حمایت‌های استاندار البرز برای رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان، گفت: در جلسه هیات امنا دانشگاه فرهنگیان به دستور استاندار محترم  ‌و همکاری مدیر کل راه‌ و شهرسازی استان دو قطعه زمین  ۳ و ۵ هزار متری برای ساخت خوابگاه به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد، اما مجوزهای لازم هنوز توسط مراجع ذیربط صادر نشده است.

مشکلات زیرساختی بیداد می‌کند 

رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز گفت: ماموریت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم در تراز نظام است اما امکانات لازم برای این کار  به نحو مطلوب وجود ندارد.  فضای کافی برای استراحت، مطالعه و تفریح دانشجومعلمان به ویژه در پردیس دخترانه وجود ندارد. سرویس‌های بهداشتی به تناسب جمعیت کافی نیست.‌‌ سالن ورزشی و مطالعه برای پسرها داریم، اما برای دخترها اصلا نداریم. همچنین به دلیل محدودیت در فضای سلف سرویس هر وعده غذایی در ۴ نوبت سرو می‌شود. 

وی پراکندگی فضای دو پردیس دانشگاه فرهنگیان استان از یکدیگر را به عنوان یکی دیگر از مشکلات موجود مطرح و بیان کرد: برگزاری همایش‌های ملی و  برنامه‌های تربیتی مشترک بین دو پردیس دانشگاه، هزینه‌های بسیاری از جمله ایاب و ذهاب دانشجویان را بر دانشگاه فرهنگیان تحمیل می‌کند.

موفقیت‌ها در سایه محدودیت‌ها

قبادیان در ادامه به موفقیت‌های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز اشاره کرد و گفت: علیرغم همه  چالش‌ها و محدودیت ها،  توانسته‌ایم در سطوح مختلف موفق عمل کنیم. رتبه دوم کشوری در پژوهش توسط اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کسب شد. رتبه دوم تیم مناظرات دانشجویی در رقابت‌های دانشجویی چندین استان، رتبه سوم در مسابقه کتاب ۳ دقیقه ای در سطح دانشگاه‌های البرز، رتبه چهارم کشوری لیگ والیبال دانشگاه‌های  فرهنگیان سراسر کشور توسط دانشجویان دختر، رتبه چهارم المپیاد والیبال دختران در بین دانشجویان کل کشور، رتبه دوم بخش معرق و منبت و رتبه سوم در فیلم کوتاه در سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت و رتبه دوم مسابقات بدمینتون در بین کل دانشجویان کشور از جمله موفقیت‌های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز است‌.

وی همچنین حضور در همایش عظیم اربعین، اردوی زیارت اولی‌ها، برگزاری اردوهای جهادی تربیتی در مناطق محروم و ارائه خدمات رایگان، همایش ملی آموزش جغرافیا،  برگزاری  بیش از ۳۰ نشست علمی تخصصی، کرسی آزاد اندیشی و  افزایش ۶ سایت رایانه‌، راه‌اندازی سرد خانه صنعتی در هر دوپردیس را از جمله اقدامات انجام شده در  دانشگاه فرهنگیان فرهنگیان ظرف ۹ ماه گذشته برشمرد.

قبادیان در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های نمایندگان البرز در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل آموزش و پرورش استان، نوسازی ،توسعه وتجهیز مدارس و راه وشهرسازی برای حمایت از دانشگاه فرهنگیان و رفع مشکلات این دانشگاه، از مسؤولان ذیربط خواست در ادامه مسیر حمایت و همراهی ویژه‌ای با دانشگاه فرهنگیان استان داشته باشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1463959

مهمترین اخبار ایران و جهان: