نیوز سیتی!
08 مهر 1402 - 22:51

ایران ظرفیت زیادی در ثبت شهرهای خلاق یونکسو دارد

معاون دفتر یونسکو در ایران گفت: با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور ما ۵ شهر خلاق در یونسکو به ثبت رسیده است، افزود: کشور ما با برخورداری از مواهب الهی زمینه فعالیت در حوزه‌های شهرهای خلاق یونسکو را دارد و این ظرفیت وجود دارد به تعداد استان‌های کشور افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امشب در افتتاحیه نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایران زمین که در سالن سینما بهمن سنندج برگزار شد، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم اظهار داشت: امیدواریم تکرار این قبیل برنامه‌ها و مشابه آن زمینه‌ای برای گسترش فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف ایران به دنیا و کشور های عضو یونکسو باشد.

وی افزود: شبکه شهرهای خلاق یونسکو از ۲۰۰۴ شروع شد و شهر سنندج به عنوان چهارمین شهر خلاق بعد از اصفهان، رشت و بندرعباس در سال ۹۸ عضو شهرهای خلاق در موسیقی شد.

وی در ادامه با بیان اینکه احترام به آداب و فرهنگ ملل مختلف از موضوعاتی است که در یونسکو پیگیری می‌شود، افزود: بسترهای هویت‌بخش تنوع فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی در مناطق جغرافیایی کشور رواج دارد و قابل بهره‌برداری است.

وی اذعان کرد: کشور ما با برخورداری از مواهب الهی زمینه فعالیت در حوزه‌های شهرهای خلاق یونسکو را دارد که شامل موسیقی، غذا و خوراک، معماری، رسانه، صنایع دستی و سینما است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور ما ۵ شهر خلاق در یونسکو به ثبت رسیده است، افزود: این ظرفیت وجود دارد به تعداد استان‌های کشور افزایش یابد.

وی اذعان کرد: یکی از موارد در شهرهای خلاق  یونسکو که اهمیت خاصی دارد موضوع فرهنگ و سنن است و کمیسیون ملی یونسکو شبکه شهرهای خلاق به آداب و فرهنگ و  اهمیت ویژه‌ای می‌دهد لذا کمیسیون ملی و شبکه شهرهای خلاق کمیسیون در همین راستا از شهرهای که معرفی ظرفیت ها درون استانی را دارد،  حمایت می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۹ شهر خلاق در دنیا به ثبت رسیده و با ارتباط با یکدیگر توانمندی‌ها و قابلیت‌ها را را منتقل و زمینه تبادل فرهنگی و گسترش فرهنگ و آداب و سنن را فراهم می‌کنند.

وی گفت: در کشور ما در بحث لباس و آداب و رسوم و سنن مختلف و موضوعات یونسکو قابلیت گسترش دارد لذا  ما آمادگی هر گونه حمایت را از استان‌ها داریم.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۷۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1520859

مهمترین اخبار ایران و جهان: