نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 12:44

«لی چیانگ» به جای «شی جین‌پینگ» در نشست سران گروه ۲۰ شرکت می‌کند

وزارت خارجه چین اعلام کرد که امسال به جای رئیس‌جمهور این کشور، نخست‌وزیر در نشست سران گروه ۲۰ شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد به جای «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور این کشور «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین در نشست سران گروه ۲۰ در هند شرکت می‌کند.

مائو نینگ امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: به دعوت دولت هند، نخست وزیر لی چیانگ در هجدهمین نشست سران گروه ۲۰ در دهلی نو شرکت خواهد کرد.

هند در ۱ دسامبر ۲۰۲۲ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده گرفت. دهلی نو در نشست امسال میزبان بیش از ۲۰۰ نشست گروهی ۲۰ کشور عضو خواهد بود، نقطه اونج این گردهمایی نشست پایانی سران گروه ۲۰ خواهد بود و پس از آن ریاست به برزیل منتقل می شود.

پیش از این رویترز به نقل از «منابع آگاه در دولت چین و هند» اعلام کرده بود که «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین احتمالاً در نشست سران گروه ۲۰ (G۲۰) در هند شرکت نخواهند کرد.

این منابع آگاه بدون اشاره به علت غیبت رئیس‌جمهور چین به رویترز گفته‌اند که «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین در نشست سران گروه ۲۰ شرکت می‌کند. دو مقام هندی، یک دیپلمات مستقر در چین و یک مقام رسمی که برای دولت یکی دیگر از کشورهای گروه ۲۰ کار می کند این خبر را به رویترز اطلاع داده‌اند.

به نوشته رویترز، نشست سران در هند به عنوان محلی برای دیدار شی و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تصور می‌شد، زیرا دو ابرقدرت به دنبال تثبیت و مدیریت روابط متشنج خود به دلیل طیف وسیعی از تنش‌های تجاری و ژئوپلیتیکی هستند. جو بایدن اعلام کرده که در این نشست شرکت می‌کند.

پیش از این ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز اعلام کرد که به دهلی نو سفر نمی کند و به جای او سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه را اعزام خواهد کرد.

نشست سران گروه ۲۰ هفته آینده در روزهای ۹ و ۱۰ سپتامبر در دهلی نو برگزار می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1484559

مهمترین اخبار ایران و جهان: